کد خبر: ۱۲۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۷

اعتراض اعضا شورای شهر شیراز به عدم اجرای شاخصه‌های شهر هوشمند/شورای شهر، برنامه پنج ساله سوم توسعه شیراز را تصویب کرد

استفاده از ظرفیت زنان در پست‌های مدیریتی و انتقاد به عدم اجرای کامل شاخصه‌های شهرهوشمند از موضوع‌های مهمی بود که در جلسه شورای شهر شیراز بر آن تاکید شد.
اعتراض اعضا شورای شهر شیراز به عدم اجرای شاخصه‌های شهر هوشمند/شورای شهر، برنامه پنج ساله سوم توسعه شیراز را تصویب کرد
به گزارش شیرازه، عضو شورای شهر شیراز در جلسه این هفته شورای شهر در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با تبریک روز زن و با بیان اینکه حدود یک‌هزار و 100 زن در شهرداری شیراز مشغول فعالیت است، اظهار داشت: از این تعداد حدود پنج دانش آموخته دکترا، 230 دانش آموخته کارشناسی ارشد و 600 دانش آموخته کارشناسی و مابقی دیپلم و زیر دیپلم در این جمع حضور دارند و این گویای خلاقیت فکری و توانمندی علمی و عملی این قشر است.

قاسم مقیمی خطاب به شهردار شیراز بیان کرد: گرچه بررسی‌ها در زمان و فضای بیشتری باید صورت پذیرد، اما از میان بخش زنان شاغل در شهرداری شیراز، شوربختانه تنها 4 درصد از این تعداد در رده‌هایی چون معاون،رییس، مسئول و یا دبیر در بخش‌ها،ادارات،سازمان‌ها و معاونت‌های شهرداری شیراز خدمت می‌کنند و هرگز مطابق با جمعیت و شان علمی و فنی آنها از آنان استفاده برده نمی‌شود.‍‍

وی بیان کرد: هر چند آمارهای این چنینی در بخش مردان که جمعیت نزدیک به 10 برابر بیش از زنان در شهرداری شیراز دارند هنوز محاسبه نشده، اما تحقیقات انجام شده در بخش زنان گویای آن است که عدم تطابق مدرک تحصیلی و محل خدمت در برخی سازمان‌ها، ادارات و معاونت‌های تخصصی شهرداری شیراز، که بدون شک باید از نیروهای مرتبط،متخصص و آشنا به حوزه ماموریت استفاده شود، به شدت به چشم می‌خورد.

وی افزود: شهرداری ظرفیت و فضاهای کاری متنوع و گسترده‌ای دارد و به راحتی با دیدی کارشناسی‌، فارغ از حب و بغض‌ها و کینه‌های جناحی می‌توان با تغییری اندک و جابجایی نیروها به محل ماموریتی مرتبط، هم اثرات سو روانی حاصل از عدم تطابق داشته‌های فکری افراد با مسئولیت‌های اداری را کاهش داد و هم از سازمانی کارا، متخصص و مبتکر بهره برد.

عضو شورای شهر شیراز گفت: اگر چه شهرداری شیراز در بخش بانوان از میانگین سنی 43 سال برخوردار است باید به جوانگرایی در مسئولیت‌های کلیدی شهرداری شیراز پرداخت که قدرت خلاقیت، ایده‌پردازی‌، نوگرایی و جسارت که لازمه شهر هوشمند و پایدار است، را نیز بالا برد.

آرامش را نمی‌توان در توسعه لجام گسیخته فناوری و سازه‌ها یافت

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با تبریک میلاد فرخنده حضرت زهرا(س) و روز مادر را به همه شهروندان عزیز به خصوص همکاران زن در شهرداری و شورای شهر اظهار داشت:حضرت زهرا(س) دختر رسالت و همسر ولایت و مادر امامت نمونه والای مقام زن در اسلام است، وجود این بانوی بزرگ نشان از اهمیت و جایگاه زن در اسلام است.

سیداحمدرضا دستغیب افزود: از آنجا که مهندسان پیشگامان ساخت فیزیکی جوامع و شهرها و زیستگاه‌ها هستند، نام آنها همواره با توسعه عجین بوده و ناخودآگاه با هر سازندگی و آبادانی نام مهندسان در ذهن انسان متجلی می‌شود.

وی همچنین با گرامیداشت روز مهندس بیان کرد: اینکه شهروندان در هر فرصتی به ویژه روزهای تعطیل به باغ‌های حاشیه شهرها پناه می‌برند و در دود ذغال و سیخ کبابی در کنار خانواده خود، آرامش را جستجو می‌کنند، خود گواه روشنی است که آرامش را نمی‌توان در توسعه لجام گسیخته فناوری و سازه‌ها یافت.

رئیس شورای شهر شیراز گفت: جامعه مهندسان که عمده آنان از قبیله نخبگانند باید راهی دیگر در پیش بگیرند که تضمین کننده حیات اجتماعی انسان، تامین کننده نشاط و آرامش و مبلغ تساهل و مدارا باشد، راهی که پایانش، زیستی عالمانه و توام با عقلانیت و همراه با ضریب بالای همبستگی اجتماعی است.

وی افزود: جامعه مهندسی باید قدرت خلاقیت خود را به جای رنگ و لعاب دادن به ابعاد سازه‌ها و تغییرات سرسام آور تکنولوژیک، متوجه روح ناآرام بشر کند.

دستغیب با بیان اینکه خواجه نصیرالدین طوسی الگوی شایسته‌ای برای استمرار حیات نظام مهندسی در قرن 21 است، افزود: انتخاب زاد روز خواجه نصیرالدین به عنوان روز مهندس انتخاب قابل تاملی است چرا که این دانشمند پرآوازه همزمان به علوم انسانی و دانش مهندسی التفاط نظر داشته اما حالا جامعه مهندسی به بهانه گسترش ابعاد مختلف علوم و تخصص گرایی، از شناخت دانش انسانی و اجتماعی می‌گریزد و دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی هم به همین بهانه از همراهی با جامعه مهندسی خودداری می‌کنند.

شورای شهر، برنامه پنج ساله سوم توسعه شیراز را تصویب کرد
 گفتنی است برنامه پنج ساله سوم توسعه کلانشهر شیراز پس از قریب به یک ماه بررسی در کمیسیون ‌های تخصصی شورای اسلامی شهر شیراز، در هفتاد و چهارمین نشست این نهاد به تصویب نهایی رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست دوشنبه این شورا و در پایان بررسی برنامه پنج ساله سوم توسعه شهرداری شیراز، گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه، روند توسعه در شیراز هدفمند شود.

سید احمدرضا دستغیب افزود: برنامه پنج ساله سوم توسعه کلانشهر شیراز پس از تایید نهایی توسط فرمانداری شیراز از ابتدای سال 98 برای اجرا در دستور کار شهرداری این شهر قرار می گیرد و به مدت پنج سال محور تصمیم گیری و اقدامات این نهاد در این کلانشهر خواهد بود.


از زیربناهای موجود برای توسعه شهرهوشمند در شیراز استفاده نشده است                         

عضو دیگر شورای شهر شیراز نیز با اشاره به اهمیت شهر هوشمند اظهار داشت: شهر هوشمند باید جنبه‌های متنوع و مختلفی از جمله افزایش کارایی فعالیت‌های دولت و تسهیل سرمایه‌گذاری، کسب و کار در شهر و توسعه پایدار شهر به طوریکه باعث صرفه جویی در انرژی و آب و محیط زیست شود را دنبال کند.

نوذر امامی بیان کرد: هر چند زیرساخت لازم تکنیکال یک شهر هوشمند از جمله شبکه اینترنتی و دسترسی به فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات هم اکنون تاحدودی در شیراز فراهم شده اما آنچنان که باید از این زیربنا برای توسعه یک شهر هوشمند استفاده نشده است.

 وی افزود: برای مثال در بخش پزشکی و ارائه خدمات غیرحضوری از جمله نتیجه آزمایش، نوبت‌گیری، نتیجه رادیولوژی و سونوگرافی مردم مجبور به مراجعه حضوری با مراکز درمانی سطح شهر شیراز هستند هرچند برخی مراکز خدمات مختصری را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهند.

امامی گفت: شیراز به عنوان قطب پزشکی منطقه لازم است اقدامات اساسی در زمینه یک "شهر هوشمند پزشکی" ارائه و دانشگاه علوم پزشکی لازم است برنامه مشخصی برای تحول در این زمینه در پیش گیرد.

 عضو شورای شهر شیراز گفت: در سایر زمینه‌ها نیز از جمله آموزش، خدمات هتلداری و گردشگری و ارائه کالاها و خدمات اصناف مختلف  لازم است تحول اساسی در این زمینه داشته باشیم تا شاهد کاهش هزینه ها و مشکلات عبور و مرور غیر ضروری شهروندان در شیراز باشیم.

وی بیان کرد: شهرداری شیراز اگرچه از طریق مدیریت شهرداری الکترونیک اقداماتی را در زمینه ارائه برخی خدمات به صورت الکترونیکی از جمله الکترونیکی شدن پرونده‌های مربوط به املاک و ساختمان‌ها را انجام داده، اما در این زمینه هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم و لازم است به سمتی برویم که مردم برای طرح درخواست‌های خود از داخل خانه پیگیر امور باشند.

نظرات بینندگان