کد خبر: ۱۲۸۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس:

قاچاق سوخت بحراني‌ ترين دغدغه در فارس است/ توزیع ۴۰۰ هزار اصله درخت در سطح استان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: قاچاق سوخت بحراني‌ ترين دغدغه در استان فارس است و متاسفانه درگيري‌ هايی بين قاچاقچيان و ماموران در طول سال در استان فارس رخ می دهد.
به گزارش شیرازه، نشست مشترک مطبوعاتی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس و رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز با اصحاب رسانه، ظهر شنبه (یازدهم اسفند ماه) برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس به تبیین برنامه های این اداره در روز ملی درختکاری پرداخت و از توزیع ۴۰۰ هزار اصله درخت بین مردم در سطح استان فارس خبر داد.

مهرزاد بوستانی اظهار داشت:‌ حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار عرصه منابع طبیعی با ارزش در استان وجود دارد که وسعت و گستردگی اراضی و مراتع منابع طبیعی فارس تمامی آحاد جامعه را به هم مرتبط کرده است.

وی با اعلام اینکه ما یکی از دستگاه هایی هستیم که به دلیل ماموریتی که برای ما تعریف شده، با شغل و سن های مختلف در ارتباطیم، افزود: شعار سالی که گذشت (منابع طبیعی با مردم برای مردم) بود، سیاست گذاری ها و برنامه هایی که اجرا می شد بر این اساس بود که با جلب مشارکت عمومی سعی در اعتمادسازی نیز داشتیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نکاتی درخصوص اقدامات شاخص این اداره کل مطرح و بیان کرد: با دستور رهبری، بالغ بر چهل میلیارد تومان جهت اجرای طرح های پیش بینی شده در سطح استان از محل صندوق توسعه ملی تخصیص اعتبار صورت گرفت که این موضوع یکی از اقدامات شاخص ما بوده است.

بوستانی در ادامه با اظهار اینکه در آستانه هفته منابع طبیعی هستیم و برنامه های متنوع بسیاری را به صورت مشترک با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شیراز در دستور کار قرار داده ایم تا شاهد افتتاح طرح های مختلف و هدیه ی آن به مردم باشیم، اذعان داشت: طرح های ما به چهار بخش تقسیم می شوند؛ ۳۴ پروژه در ۲۳ شهرستان با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در بخش سازه ای آبخیزداری در دهه فجر افتتاح و اجرا شد.

وی افزود:‌ بقیه پروژه ها در هفته درختکاری به هبره برداری خواهد رسید که ارزش آنها در کنترل کردن سیلاب ها است.

این مدیر کل ترمیم و پوشش گیاهی را از دیگر اقدامات شاخص و یکی از سیاست ها اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در سال جاری دانست و بیان کرد: پوشش های جنگلی  در استان فارس به دلیل اینکه در خط خشکی قرار گرفته و آن را به عنوان استان خشک می شناسند دارای اهمیت بسیاری است لذا توجه ویژه به این مقوله در دستور کار ما قرار دارد.

بوستانی همچنین با اعلام اینکه بذرکاری دو هزار هکتاری به صورت سالانه و در راستای اجرای طرح جنگلانه، با حضور مردم و سمن ها صورت می گیرد، در ادامه سخنان خود به موضوع حفاظت از مراتعی که تحت مدیریت منابع طبیعی است اشاره کرد و گفت‌: گشت مراقبت به واسطه حفر ٤٢ كيلومتری كانال حفاظتي اراضي از دخل و تصرف غیرقانونی جلوگیری کرده است.

وی افزود:‌ این موضوع با وجود تمامی محدودیت ها و کمبود امکاناتی که وجود داشته، انجام شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با اظهار اینکه بیش از دو هزار و ۴۰۰ مرتع در فارس وجود دارد که بخش زیادی از آنها به بهره برداران (با هدف حفاظت از عرصه ها) واگذار شده است، بیان کرد:‌ سند مالکیت اراضی به دو صورت است؛ بخشی به نام مردم و بخشی نیز به نام دولت است.

بوستانی با اشاره به اینکه ۲۱۰ هزار هکتار سند تک برگ به نام دولت صادر شده است، اعلام کرد:‌ ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان فارس سند مالکیت داشتند که بخش زیادی از آنها در قالب طرح کاداست به اسناد تک برگی تبدیل شده اند.

وی در ادامه با بیان اینكه سالانه ٤٠ تن از محموله‌ هاي جنگلي مورد تجاوز و قرار مي‌ گيرند، گفت: قاچاق سوخت بحراني‌ ترين دغدغه در استان فارس است؛ متاسفانه درگيري‌ هايی بين قاچاقچيان و ماموران در طول سال در فارس رخ می دهد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالانه بالغ بر ٦ هزار هكتار از عرصه‌هاي منابع طبيعي استان مورد پايش قرار مي‌گيرند، تصریح کرد:‌ در سال ٩٣ بالغ بر ٩ هزار و ٨٠٠ هكتار از اراضي منابع طبیعی در ۳۱۲ فقره مورد آتش‌ سوزي قرار گرفتند اما در سال جاری با كاهش چشمگيری روبرو بودیم و ٩٠ فقره آتش سوزي در قالب٣٨٠ هكتار اراضی در استان وجود داشته است.  

وی درپاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تولید زغال در سیمکان جهرم، با بیان اینکه در سیمکان با همکاری دستگاه قضائی و ارگان های متولی ۷۰ کارگاه پلمپ شدند که هیچ کدام از آنها مجوز نداشتند، بر برخورد قانونی با کارگاه های متخلف تاکید داشت.
نظرات بینندگان