کد خبر: ۱۲۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

ضرورت اصلاح ساختار هزینه‌ای دولت/ باور به کینه‌توزی استکبار و ایمان به توان داخلی راه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی

وفایی یگانه معتقد است: باور به دشمنی و کینه توزی نظام استکبار و ایمان به توان و ظرفیت داخلی مهم‌ترین اصل جهت عملیاتی شدن سیاست کلی اقتصاد مقاومتی است.

ضرورت اصلاح ساختار هزینه‌ای دولت/ باور به کینه‌توزی استکبار و ایمان به توان داخلی راه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتیبه گزارش شیرازه، رهبر معظم انقلاب به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی بیانیه «گام دوم انقلاب» را صادر کردند که در هفت سرفصل توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی» ارائه داده‌اند. در گفتگو با رضا وفایی یگانه، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی راهکارهای عملیاتی شدن توصیه‌های اقتصادی ایشان را جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از بهترین اسناد تدوین شده است

رضا وفایی یگانه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به سرفصل سوم بیانیه گام دوم گفت: در بخش سوم این بیانه مهم مقام معظم رهبری بر اجرایی شدن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند که در این باره باید اشاره کرد که از بعد علمی و کارشناسی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از بهترین اسنادی است که در این چهل سال تدوین شده است که با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور با استفاده از رویكردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا قابلیت اجرا دارد.

باور به کینه‌توزی استکبار و ایمان به توان داخلی مهم‌ترین اصل عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است

او با اعتقاد به اینکه باور به دشمنی و کینه توزی نظام استکبار و ایمان به توان و ظرفیت داخلی مهم ترین اصل جهت عملیاتی شدن سیاست کلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: کوچک‌سازی دولت با توسعه دولت الکترونیک و واگذاری وظایف تصدی گری، اصلاح الگوی مصرف توسط آحاد جامعه، افزایش انگیزه مردم جهت مشارکت اقتصادی و غیره از موارد مهم جهت اجرایی شدن بند سوم بیانیه است.

راهکارهایی برای مبارزه با فساد

وفایی یگانه در خصوص راهکار اجرایی شدن برنامه‌های مبارزه با فساد تصریح کرد: باید علاوه بر استفاده از نیروی انسانی پاک‌دست، فرایندهای اجرایی به عنوان یک تجربه موفق جهانی اصلاح شود چراکه در یک ساختار رانت‌زا احتمال خطا همیشه وجود دارد از این رو اصلاح رویه‌های اجرایی و توسعه دولت الکترونیک ضروری است. همچنین دائمی شدن قانون مبارزه با فساد اداری توسط مجلس شورای اسلامی (این قانون مدت آزمایشی آن به اتمام رسیده و هنوز تعیین تکلیف نشده است) و تدوین قانون شفافیت می تواند موثر باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت‌های حوزه اقتصادی گفت: افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی، اصلاح نظام توزیع کالاها، تاکید بر خودکفایی در کالاهای اساسی و استراتژیک، کاهش هزینه‌های مصرفی در همه سطوح، کنترل تورم از طریق کاهش هزینه‌های تولید و بهبود فضای کسب و کار، اطیمنان بخشی و ایجاد ثبات از جمله در تهیه مواد اولیه جهت تولید در حال حاضر از اولویت‌های اصلی حوزه اقتصادی است که باید به آن توجه کرد.

اصلاح ساختار هزینه‌ای دولت مهم‌ترین گام در راستای متوازن شدن بودجه‌ریزی

استاد دانشگاه آزاد تهران شمال درخصوص راهکار متوازن شدن بودجه‌‎ریزی نیز گفت: مهم‌ترین خصوصیت قانون بودجه کارآمد، انعطاف‌پذیری در هزینه‌ها است و با این ویژگی می توان از بودجه به عنوان سند برنامه‌ای استفاده کرد. از این رو اصلاح ساختار هزینه‌ای دولت مهم‌ترین اقدام است زیرا تا وقتی که مصارف بودجه (از جمله هزینه‌های جاری) قابلیت تغییر ندارند، اهدافی همانند متوازن‌سازی امکان پذیر نیست و این هدف با کوچک‌سازی و واگذاری وظایف تصدی گری به بخش خصوصی و تعاونی امکان پذیر است.

وفایی یگانه در بخش پایانی این گفتگو مهم‌ترین آسیب‌های بودجه‌ریزی کشور را برشمرد و گفت: خارج شدن لایحه بودجه از ماهیت برنامه ای، رشد بی رویه بودجه شرکت‌های دولتی، کسری شدید بودجه و مراجعه بیش از اندازه دولت به بازار سرمایه جهت فروش اوراق مالی، عدم امکان نظارت بر تحقق اهداف هزینه ها، منطبق نبودن بر برنامه های توسعه، عدم استفاده از منابع نهادهای عمومی جهت تحقق برنامه ها (مراد صرفا هماهنگی جهت نحوه هزینه کرد در تحقق اهداف مشترک دولت و نهادهای عمومی است)، استفاده بیش از حد از نظام بانکی برای تامین کسری بودجه، سهم پایین بودجه های عمرانی، سهم پایین درآمدهای مالیاتی در تامین منابع، سهم بالای درآمدهای نفتی در تامین منابع، پایین بودن نسبت بودجه عمرانی به فروش نفت از جمله معایب و آسیب‌های بودجه ریزی در کشور است که باید اصلاح گردد.

انتهای پیام

نظرات بینندگان