کد خبر: ۱۲۸۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
رئیس دانشگاه شیراز:

برج کارآفرینی و نوآوری در علوم انسانی به زودی تاسیس می‌شود/ استقبال از میز جامعه و صنعت در دانشگاه شیراز

نادگران با بیان اینکه درصدد تاسیس معاونت مستقل کارآفرینی هستیم، گفت: برج کارآفرینی و نوآوری در حوزه علوم پایه ایجاد شده و به زودی در حوزه علوم انسانی نیز فعال می‌شود.

به گزارش شیرازه، حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز در نشست خبری با بیان اینکه اشتغال و جذب فارغ‌التحصیلان از موضوعات جدی در سطح كلان است و دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم نیز هدایت دانشجویان به سمت امور کارآفرینی را از رویکردهای اصلی خود قرار داده‌اند، ابراز امیداوری کرد که در سال‌های آینده معضل بیكاری با كارآفرینی خود دانشجویان حل شود.

وی افزود: در راستای مهارت آموزی و کارآفرینی دانشجویان، قراردادهایی با دانشگاه علمی کابردی، فنی‌وحرفه‌ای منعقد شده و سالانه نیز با پیش‌بینی اعتباراتی نسبت به تجهیز آزمایشگاه‌ها اقدام می‌کنیم.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: از سال گذشته برای صنایع مختلف این امکان را ایجاد کردیم که با استقرار در دانشگاه به سوالات مختلف اساتید و دانشجویان پاسخ دهند و در دانشگاه استقبال خوبی از میز جامعه و صنعت شده است.

وی به فعالیت تشكل‌های دانشجویی در این دانشگاه هم اشاره و عدم قرابت دانشگاه با تشكل‌های را دانشجویی تكذیب و اظهار كرد: در سال 97 بیش از 355 فقره درخواست اجرای برنامه از سوی تشکل‌ها مطرح شد که هیئت نظارت دانشگاه تنها با هفت مورد آن به دلایل موجه مخالفت کرد.

نادگران با تصریح بر اینکه حركت تشكل‌ها در دانشگاه شیراز مطلوب است، تاکید کرد که دو شاخص رعایت قانون و حفظ امنیت و آرامش برای انجام اموری كه تشكل‌ها درخواست می‌كنند، مدنظر قرار می‌گیرد و به دلیل اینکه موظفیم از دستورات و صلاح‌دید مجامع بالادستی دانشگاه نظیر شورای تامین پیروی کنیم، یکی از گردهمایی‌ها ساعاتی قبل از شروع مراسم لغو شد.

وی در خصوص حادثه نماز جمعه شهر صدرا خاطرنشان کرد: تنها در حد انعکاس خبری مبنی بر اعتراض تعدادی از دانشجویان دانشگاه شیراز نسبت به عدم پرداخت حقوق پاکبان‌های این شهر اطلاع دارم که دانشگاه نه دخالتی در این باره می‌کند و نه وظیفه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه شیراز بودجه پژوهشی اساتید این دانشگاه در سال 97 را حدود ١٥ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: علی‌رغم تنگناهای مالی امیدواریم در سال 98 گشایشی ایجاد شود و بتوانیم اعتبار بیشتری به این حوزه اختصاص دهیم.

نادگران با تصریح بر اینکه دانشگاه شیراز یكی از دانشگاه‌های اثرگذار در بودجه‌ریزی وزارت علوم است، اظهار کرد که در حال تغییر چارت دانشگاه و بازنگری در معاونت‌ها از دو سال گذشته هستیم.

وی تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود بازار كار بعضی از رشته‌ها اشباع شده صحیح نیست، بلکه جهت گیری رشته‌ها متفاوت شده و در حال تغییر رویكرد بعضی رشته‌ها كه از متقاضیان كمتری برخوردار است، هستیم. همه رشته‌های دانشگاهی در حال بازنگری است و قصد تعطیلی هیچ رشته‌ای را نداریم.

نادگران در بخشی از سخنانش با بیان اینکه هر ساله در دوره ارشد و دكترا دانشجویانی بدون كنكور پذیرش می‌شوند كه جزو دانشجویان ممتاز هستند و طبق آیین نامه وزارت علوم می‌توانند تقاضای تحصیل در دانشگاه‌های ایران داشته باشند، گفت: 25 درصد از ظرفیت ارشد و دكترای دانشگاه شیراز سالانه به این دانشجویان اختصاص داده می‌شود.

وی افزود: درحال حاضر 17هزار دانشجو در سه مقطع آموزشی در این دانشگاه تحت سرپرستی ٧١٤ عضو هیئت علمی مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه شیراز به حذف كنكور كه مصوبه سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی است هم اشاره و خاطرنشان كرد: این مهم در حوزه كارشناسی در وزارت علوم و بهداشت در حال بررسی است البته حذف كنكور برای رشته‌های پرتقاضا امكان‌پذیر نیست و صندلی خالی در رشته‌های پرتقاضا در این دانشگاه وجود ندارد.

نادگران تعداد طرح‌های استانی منعقد شده توسط دانشگاه را ٤٦ طرح به ارزش ٢٨ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: تعداد طرح‌های اساتید این دانشگاه با دستگاه‌های مختلف رشد قابل توجهی داشته است.

تردد دانشمندان ایرانی به کشورهای مختلف جهان مانع از اجماع علیه ایران شد

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در نظام رتبه‌بندی ISC كشور، دانشگاه شیراز جزو سه دانشگاه برتر کشور است، گفت: در زمینه مقالات آی اس سی (ISC) نیز رتبه 25 کشورهای اسلامی را داراست. ازنظر تعداد مقالات چاپ‌شده در سال‌های اخیر، دانشگاه شیراز با رشدی 300 درصدی مواجه بوده که در سال 97 میزان این رشد، 200 درصد تخمین زده می‌شود و در همین راستا 5 نفر از اساتید برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور و یک نفر به فرصت مطالعاتی داخل کشور اعزام شده‌اند.

نادگران اضافه کرد: یکی از دلایل عدم اجماع جامعه جهانی با آمریکا علیه ایران، همین ارتباطات علمی است که دانشگاه شیراز در این عرصه پیش‌قدم بوده است.

دانشگاه شیراز بین 500 دانشگاه برتر دنیا

رئیس دانشگاه شیراز اظهار داشت: رتبه دانشگاه شیراز در رده‌بندی جهانی بین 500 تا 600 است که نسبت به 2 سال گذشته این رتبه 300 پله ترقی کرده است.

وی نظام ارزیابی دانشگاه‌های مختلف در دنیا را متفاوت دانست و گفت: دانشگاه‌ها با شاخص‌های مختلفی ارزیابی می‌شوند که از بین 10 هزار مرکز آموزش عالی، دانشگاه شیراز امروز در رتبه فوق گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده این رتبه به 300 برسد.

نادگران افزود: دانشگاه شیراز در ارائه مدرک و آموزش به متقاضیان چه در پردیس‌ها و چه در بخش دولتی، به‌هیچ‌عنوان از استانداردهای مربوطه، تعدی نخواهد کرد که در این راستا برطرف کردن ضعف علمی اساتید نیز مدنظر است.

به گفته رئیس دانشگاه شیراز، در حال حاضر با دانشگاه‌های تركیه، آلمان، گرجستان و مجارستان تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده و تبادل استاد و دانشجو، پروژه مشترك و پایان نامه مشترك در حال انجام است.

نادگران همچنین با بیان اینکه همدلی و همفكری خوبی در استان بین دانشگاه شیراز و دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده، گفت: دانشگاه با شهرداری شیراز در حوزه ترافیك و حمل و نقل طرحی را آغاز كرده که همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: مبالغی از طرف شهرداری بابت طرح ترافیك به دانشگاه پرداخت شده که رقم قابل توجهی است و ما نیز پژوهشكده ترافیك و حمل و نقل را در این رابطه راه‌اندازی كرده‌ایم.

60 میلیارد تومان برای تعمیر خوابگاه مفتح نیاز است

رئیس دانشگاه شیراز همچنین با بیان اینکه به جهت قدمت ٧٠ ساله دانشگاه، خوابگاه‌ها نیاز به بازسازی و بهسازی دارند با كمك نمایندگان فارس مكاتباتی با مركز انجام شده و در سال‌های آینده واحدهای خوابگاهی دانشگاه بازسازی می شود، گفت: هر ساله بودجه عمرانی برای تجهیز دانشگاه تخصیص می‌یابد كه اندک است.

وی با بیان اینکه برآورد هزینه تعمیرات زیرساختی خوابگاه شهید مفتح 60 میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: 75 درصد این رقم برای تعمیر بقیه خوابگاه ها نیاز است اما بودجه‌هایی که اختصاص می‌یابد تنها برای تعمیرات جزیی است نه زیرساختی.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان