کد خبر: ۱۲۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸

افزایش ۱۲ درصدی اقامت مسافران نوروزی در استان فارس

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از رشد ۱۲ درصدی اقامت نوروزی در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
به گزارش شیرازه، استان فارس هر سال نوروز مقصد سفر بسیاری از مسافران و گردشگران است، شیراز با رنگ و بوی بهاری‌اش چشم هر مسافری را خیره می‌کند، بهار شیراز سحرانگیز است. هر چند در 3 روز گذشته حوادث تلخی در این شهر رقم خورد اما شیراز هنوز هم بهاری سحرانگیز دارد و مسافران را به سوی خود می‌خواند. 

انجام 25 هزار سفر در استان فارس 
براساس آمارهایی که مرکز مدیریت راه‌های استان فارس اعلام کرده از ابتدی طرح نوروزی (23 اسفند97) تا روز گذشته 25 هزار سفر انجام شده که در مجموع 323 هزار مسافر جابه‌جا شده‌اند.

سفرهای راهیان نور نیز یکی از مقاصد مهم مردم استان فارس در ایام نوروز است که به گفته احمدی از ابتدای طرح نوروزی تاکنون 161 سفر راهیان نور انجام شده و در مجموع 6800 نفر به مناطق جنگی سفر کرده‌اند.

به گفته حمید احمدی، مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان فارس در بخش فروش بلیت‌های نوروزی تا امروز 60  هزار بلیت به صورت حضوری و 29 هزار بلیت به صورت غیرحضوری  و در مجموع 89  هزار بلیط صادر شده است. 

اقامت بیش از 2 میلیون نفر- شب در فارس 
این موضوع جدای از مسافرانی است که با خودرو شخصی به شیراز سفر می‌کنند. آمارها نشان از استقبال مردم از مسافرت به استان فارس و به ویژه شهر شیراز است. مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در این باره به ارائه آماری پرداخته که نشان از اقامت 2 میلیون و 83 هزار و 51 نفر - شب در استان داشته است. آماری که وی ارائه کرده مربوط به 27 اسفندماه تا ششم فروردین بوده است. 

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس این تعداد اقامت در استان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 12 درصد رشد داشته است. مسافران استان فارس به طور معمول در هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر،کمپ‌های موقت کلاس‌های مدارس، منازل استیجاری، چادرهای مسافرتی، مهمانسراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی اقامت داشتند. 

حافظیه صدرنشین بازدیدهای نوروزی 
امیری همچنین به آمار بازدیدها اشاره کرده و تعداد بازدیدکننده از 25 اسفندماه 97 تا ششم فروردین 98 را 726 هزار و 157 نفر اعلام کرده که بر این اساس مجموعه فرهنگی حافظیه با 188 هزار و 335 نفر در صدر بازدیدها قرار دارد. 

براساس گفته‌های وی مجموعه زندیه با 146 هزار و 417 نفر، مجموعه جهانی تخت جمشید با 127 هزار و 358 نفر، مجموعه فرهنگی سعدی با 118 هزار و 742 نفر و مجموعه جهانی پاسارگاد با 75 هزار و 406 نفر به ترتیب پس از حافظیه بیشترین بازدیدکننده را داشته است. 

در این میان مراکز اسکان آموزش و پرورش نقش مهمی در اسکان مسافران نوروزی استان فارس دارد. این دستگاه اجرایی با در اختیار قرار دادن 68 پایگاه آموزش و پرورش فارس از ابتدای طرح نوروزی به استقبال مسافران رفته است. 

اقامت 442 هزار نفر در مدارس 
به گفته دبیر ستاد اسکان نوروزی آموزش و پرورش فارس در کل استان فارس هزار و 690 مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی آماده و 220 اتاق در خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و 44 خانه معلم نیز برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است. 

براساس آمار ارائه شده از سوی آموزش و پرورش استان فارس از 28 اسفندماه تا صبح روز هشتم فروردین بیش از 442 هزار نفر در قالب 122 هزار و هشتصد خانواده و در مجموع یک میلیون و 326 هزار و 435 نفر- روز در مدارس و اماکن وابسته به اموزش و پرورش فارس اسکان داده شدند.
تسنیم
نظرات بینندگان