کد خبر: ۱۲۹۰۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

هجوم ملخ‌های صحرایی به اراضی کشاورزی فارس

ملخ دریایی یا صحرایی در اوایل بهمن ماه از شبه جزیره عربستان وارد کشور شد و استان­‌های جنوبی کشور را درگیر کرد. اکنون در موج دوم هجوم ملخ­‌ها، دسته‌‌های پر شماری از آن ابتدا به استان­‌های بوشهر و هرمزگان و سپس به بخش‌­هایی از فارس هجوم آورده‌­اند.
به گزارش شیرازه، پس از استان­‌های هرمزگان و بوشهر اکنون استان فارس مورد هجوم موج دوم ملخ دریایی یا صحرایی قرار گرفته است که از صحرای عربستان به ایران آمده‌­اند. اراضی منابع طبیعی و مراتع لارستان و داراب مورد هجوم دسته بسیار پرشماری از ملخ صحرایی است اما تا این لحظه گزارشی از خسارت به باغات و مزارع دریافت نشده است.

 ملخ دریایی یا صحرایی در اوایل بهمن ماه از شبه جزیره عربستان وارد  کشور شد و استان­‌های جنوبی کشور را درگیر کرد. اکنون در موج دوم هجوم ملخ­‌ها، دسته‌‌های پر شماری از آن ابتدا به استان­‌های بوشهر و هرمزگان و سپس به بخش‌­هایی از فارس هجوم آورده‌­اند.

سعید معین، مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات می­‌گوید: ملخ دریایی خطرناک­ترین نوع ملخ است که در مسیر خود هر نوع گیاهی را به طور کامل می­‌خورد و از بین می‌­برد. حمله این نوع ملخ به کشور در سال­‌های دور کشور را تا مرحله قحطی برده‌­اند.

در موج اول هجوم این نوع ملخ به استان فارس کمتر از موج دوم این هجوم بود که حمید دبیری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم از مبارزه با این ملخ‌­ها در 70 هکتار از اراضی فارس خبر داد.

وی از مردم خواست خونسردی خود را حفظ کنند چراکه این نوع آفت حادثه­‌ای عجیب نیست و در سال­‌های پر باران آفت­‌هایی از این دست از کشورهای همسایه به ایران وارد می­‌شود.

از ده روز گذشته بود که با ورود دسته­‌های جدید ملخ صحرایی از عربستان و از تخم بیرون آمدن دسته‌­هایی که بهمن ماه به ایران آمده بودن حجم این نوع ملخ در استان­‌های بوشهر و هرمزگان بسیار پر شمار شد. دبیری گفت: به دلیل عدم امکان از بین بردن آن به طور کامل به بخش‌­هایی از فارس نیز وارد شده‌­اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از مشاهده این نوع ملخ از چند روز گذشته در سطح شهرستان­‌های گراش، خنج، داراب، گراش و کازرون خبر داد که با کمک شهرداری این شهرستان­‌ها با آن مبارزه شد. ملخ‌­هایی که جذب نور این شهرها شده و به درون شهر هجوم آورده بودند.

پس از آن در سه روز اخیر در مراتع و اراضی منابع طبیعی شهرستان­‌های داراب و لارستان تعداد بسیاری زیادی از ملخ­‌های صحرایی مشاهده شده است که می­‌توان از هجوم این حشرات به مراتع این شهرستان­‌ها نام برد. با این حال به گفته مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس هنوز گزارشی از هجوم و خسارت به مزارع و باغات گزارش نشده است.

روز گذشته در 50 هکتار از این اراضی مبارزه صورت گرفته است و امروز هم مبارزه با این حشره ادامه دارد. دبیری از وجود امکاناتی چون سم، سم­پاش، تانکرهای آب بر و همچنین اعزام هلی‌کوپتر به لارستان برای سم­پاشی هوایی در صورت نیاز خبر داد که بیانگر آمادگی برای مقابله با خسارات احتمالی این مهمان نا خوانده به باغات و مزارع فارس است.

وی اشاره به تخصیص اعتبارات کافی از سوی استانداری، جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور و دریافت سم و سمپاش و امکانات رایگان از این سازمان گفت: امکانات مناسبی داریم که در شهرستان­‌های درگیر این آفت مستقر است و آماده مبارزه با ملخ صحرایی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس از ردیابی دسته­‌های ملخ دریایی از سوی ستاد استانی و شهرستان­‌ها خبر داد. بررسی‌­هایی که خوشبختانه تا این لحظه خالی از گزارش هجوم و خسارت به باغات و مزارع سرسبز فارس است.

  دبیری از مردم و کشاورزان شهرستان‌­های درگیر این آفت خواست با حفظ خونسردی خود با استفاده از امکاناتی چون ماشین‌­ها، تراکتور و نیروهای خود، همکاران ما در سازمان جهاد کشاورزی را یاری دهند تا بتوانیم مزارع و باغات را از گزند این حشره مخرب حفظ کنیم.

تسنیم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد علی خواجه نوری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
0
ازشماروی ملخ دریایی استوایی خیلی متشکرم.