کد خبر: ۱۲۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸

تصویب سند راهبردی فضایی توسعه اقتصادی شیراز

شورای اسلامی شهر شیراز سند «برنامه راهبردی فضایی توسعه اقتصادی شهر شیراز بر پایه اقتصاد مقاومتی _ با محوریت شهرداری شیراز» را تصویب کرد.
به گزارش شیرازه، شورای اسلامی شهر شیراز در هشتادمین جلسه خود سند «برنامه راهبردی فضایی توسعه اقتصادی شهر شیراز بر پایه اقتصاد مقاومتی _ با محوریت شهرداری شیراز» را تصویب کرد.

شورای شهر شیراز در چارچوب این سند، به شهرداری اجازه داد به منظور هماهنگی و همکاری بین مدیریت شهری با دستگاه‌ها و نهادهای منطقه‌ای و ملی، جهت توسعه اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در شهر و منطقه شهری شیراز، پیگیری‌ها و اقدامات لازم را بعمل آورد.

این سند بر پایه اقتصاد مقاومتی و با رویکرد مکان محور و مردم محور، با هدف دستیابی به رشد پایدار درون‌زا و برون‌نگر اقتصادی مبتنی بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و برآیند آن، تأمین درآمد پایدار برای شهرداری شیراز، تدوین شده است و مشتمل بر چشم انداز راهبردی _ فضایی، جهت‌گیری‌های راهبردی کارکردی، کالبدی و نهادی، شروط راهبردی، ساختاری و نهادی، مرحله‌بندی کلان، پروژه‌های پیشتاز و نقشه راه توسعه اقتصادی شهر و منطقه شهری شیراز است که بنا بر آن، شهرداری به مثابه رشدگاه، نقش محوری مکان پایه و مردم محور هم پیوندی فعالیت‌های اقتصادی در شهر و منطقه شهری شیراز را برعهده خواهد گرفت.

با تصویب سند برنامه راهبردی توسعه اقتصادی شهر شیراز، برای اولین بار در ایران، شهر و منطقه شهری شیراز دارای یک برنامه توسعه اقتصاد محلی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان است، که گامی نو در برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب شده و جایگاهی پیشرو به مدیریت شهری شیراز بخشیده است.

در اقتصاد دانش‌بنیان، دانش نقش پیشران اقتصادی را در توسعه بر عهده دارد. مدیریت ایفای این نقش در شهر و منطقه شهری شیراز، نه تنها برای بالندگی بخش‌های مختلف اقتصادی شهر شامل صنایع و رشته‌های دارای فناوری بالا و برتر، خدمات برتر چون پزشکی، گردشگری و اقتصاد سبز ضروری است، بلکه شرط لازم برای پشتیبانی از ایجاد اشتغال پایدار بخصوص در بنگاه‌های دانش‌بنیان، تبدیل شیراز به شهر جهانیِ ادبیات و پایتخت فرهنگی ایران، احیاء جایگاه شیراز در منطقه خلیج فارس بعنوان شهر جهان _ منطقه‌ای، انقلاب سبز در کشاورزی استان و غیره نیز است.

لازم به ذکر است برای نخستین بار در کشور، ساماندهی ایفای این نقش توسط مدیریت شهری شیراز، از طرف استانداری فارس و سازمان برنامه و بودجه در چارچوب طرح آمایش استان مورد تأیید قرار گرفته است.

همچنین زمینه نهادی مشارکت مردمی آن با تشکیل نهاد همیاران توسعه پایدار شیراز، با موافقت و مشارکت انجمن‌های مدنی چون خانه صنعت و معدن و تجارت و انجمن انبوه‌سازان استان فارس، به همراه ساماندهی نهاد بودجه‌ریزی مشارکتی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز فراهم آمده است.

این فرآیند دارای نقشه راه اجرایی مشخصی است که اجرای آن در قالب پروژه‌های پیشتاز، با مشارکت دستگاه‌های دولتی، خصوصی و شرکت‌های اجتماعی، یا تشکل‌های مکان‌محور و محله‌ای، تعریف شده و از این پس در دستور کار قرار دارد.
نظرات بینندگان