کد خبر: ۱۲۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
مشروح دستورکارهای صحن علنی شورای شهر شیراز؛

از تصویب کاهش عوارض و بهای خدمات در سال ۹۸ تا مخالفت اعضای شورای شهر با ایجاد آرامستان مشاهیر

چهار دستور کار در جلسه چهارم اردیبهشت ماه شورای شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش شیرازه، اعضای شورای شهر شیراز چهارم اردیبهشت ماه به بررسی چهار دستورکار (ادامه بررسی طرح اصلاح آئین نامه واگذاری زمین به هیأت های مذهبی، مجتمع های فرهنگی، ورزشی و مذهبی‌ـ‌ طرح پیشنهادی دستورالعمل نحوه نظارت شورای شهر شیراز بر عملکرد شهرداری و سازمان های مشمول بند ۳۲ ماده ۸۰ قانون شوراها‌ـ ایجاد آرامستان مشاهیر شهر شیراز و طرح ایجاد موسسه خانه هنرمندان شیراز) پرداختند.

دو لایحه اول از سوی کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و دو دستورکار دیگر نیز به صورت عادی از جانب تعدادی از اعضای شورای شهر شیراز مطرح شد.

لایحه شهرداری شیراز درخصوص کاهش عوارض و بهای خدمات شهری سال ۱۳۹۸ در کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز با حضور اعضای کمیسیون، مسئولین و کارشناسان شهرداری  و کارشناسان و مشاوران شورا بررسی و تائید و برای بررسی و تصویب نهایی نیز به صحن علنی شورا ارسال شده بود.

کاهش عوارض و بهای خدمات پیشنهادی شهرداری شیراز در سال ۹۸ به نسبت میزان پرداختی بشرح جدول زیر است:
از تصویب کاهش عوارض و بهای خدمات در سال ۹۸ تا مخالفت اعضای شورای شهر با ایجاد آرامستان مشاهیر
مودیانی که مجموع عوارض و بهای خدمات آنها مازاد بر مبلغ یک میلیارد تومان است درصدهای کاهش عوارض و بهای خدمات ه صورت پلکانی به ردیف های جدول فوق اضافه می شود؛
از تصویب کاهش عوارض و بهای خدمات در سال ۹۸ تا مخالفت اعضای شورای شهر با ایجاد آرامستان مشاهیر
شهرداری شیراز معتقد است که کاهش عوارض و بهای خدمات شهرداری از چهار جنبه (رقابت با بانک، تبدیل بازار مسکن شیراز به عنوان هدف سرمایه گذاران و سازندگان صنعت ساختمان و رقابت با سایر شهرها، فرهنگ اقتصادی و ثبات عمل) تقاضای مسکن شیراز را تحریک می کند و علاوه بر این، عوارض و بهای خدمات بصورت پلکانی نقش موثری در توزیع درآمد نقدی شهرداری در طول سال را دارد.

لازم به ذکر است که جرایم کمیسیون ماده صد، عوارض سالیانه نوسازی، قدرالسهم ماده ۱۰۱ که بر اساس توافقنامه تعیین شده است، هزینه تامین سرانه خدمات عمومی و شهری حوزه استحفاظی باغات قصرالدشت، عوارض ملی مثل عوارض سالیانه خودرو و غیره و آراء کمیسیون ماده ۷۷ سال های قبل از ۱۳۹۸ که مبلغ در آن ذکر شده است، املاک واقع در بافت فرسوده و دارندگان سایر کارت های اوراق بستانکاری شامل کاهش مندرج در این مصوبه نمی شوند.

شورای شهر شیراز این طرح را با هفت ماده و شش تبصره که در ابتدا به تعدادی از آنها اشاره شد، تصویب کرد.

بیشتر بدانیم؛ محمدرضا صمیمی مدیرکل دفتر امورشوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ بیست و دوم اسفند سال ۱۳۹۷ طی نامه ای خطاب به معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور به ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ مبنی بر پرداخت صد در صد عوارض صدور پروانه ساختمانی به صورت نقد، شامل درصد تخفیفی خواهد بود که به تصویب شورای اسلامی شهر می رسد اشاره کرده و گفته است: بر اساس گزارش های واصله برخی از شهرداری ها برخلاف قانون یاد شده و به استنناد مصوبات شوراهای اسلایم شهرها مواردی از قبیل عوارض تفکیک، عوارض نوسازی، بدهی های گذشته شهروندان و غیره را نیز مشمول تخفیفات قانون مذکور کرده اند.

وی با بیان اینکه تحفیف حکم ماده ۵۹ قانون مذکور منحصر به عوارض صدور پروانه های ساختمانی است، اعلام کرده بود: ضمن ابلاغ مراتب ذکر شده به فرمانداری ها، شهرداری ها و شوراهای اسلامی تابعه آن استان ترتیبی صورت بگیرد تا هیأت های تطبیق مصوبات شهرستان بعنوان مقام صلاحیتدار معترض در ماده ۹۰ قانون شوراها، نظارت لازم را در این خصوص انجام و نتیجه اقدام را به وزارت کشور اطلاع دهند.

به گزارش شیرازه، ادامه بررسی طرح اصلاح ایین نامه واگذاری زمین به هیات‌های مذهبی، مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی، مذهبی در دستور کار صحن قرار گرفت که مقرر شد به منظور بررسی کارشناسی لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه شورا ارجاع و اعضا نیز نظرات خود را درباره لایحه در مدت یک هفته به کمیسیون ارائه دهند تا پس از بررسی، نتیجه حاصله برای تصویب به صحن ارائه شود.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر شیراز پس از بحث و بررسی با طرح ایجاد آرامستان مشاهیر شهر شیراز خارج از آرامستان بهشت احمدی موافقت نکردند.
نظرات بینندگان