کد خبر: ۱۲۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

استقبال شیرازی‌ها از «دولت قرآن» در بهار قرآن/ شیرین‌سخنان شیرازی پیشتاز در مشاعره قرآنی

در ماه بهار قرآن در شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع) محافل قرآنی شاخصی برگزار می‌گردد که در گزارشی به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارس اعتقاد دارد که حافظ لطایف حكمی با نكات قرآنی را در شعر خود جمع كرده است بنابراین جا دارد كه در كنار آرامگاه این شخصیتی كه قرآن در زندگی و روحش تأثیر داشته و انعكاس آن در غزلیاتش است، جلسات قرآن را برپا كنیم.

زیارتگه رندان جهان میزبان «دولت قرآن»

در همین راستا محفل جزءخوانی و ترتیل‌خوانی قرآن كریم به‌صورت روزانه در جوار آرامگاه خواجه اهل راز و شیخ رندان به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس برگزار می‌شود. این محفل كه در طول ایام سال و به‌صورت هفتگی برگزار می‌شد، با وقفه چند ماهه، از ابتدای ماه مبارك رمضان كار خود را آغاز كرده و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت.

مهدی كشاورز، سیدامیررضا مظلومی، امین امیری، علی چایچی‌یگانه، حسین پرندک، محمدامین حلیمی، پیمان رضایی، سیدمحمد شرافت‌مولائی و هادی افخمی 9 قاری برتری هستند که در طول این برنامه کلام وحی را تلاوت می‌کنند.

در کنار تلاوت آیات نور که از ساعت 18 و 30 آغاز می‌شود اشعار دیوان حافظ نیز خوانده و تفسیر می‌شود. این محفل نورانی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و لنز دوربینشان بر کودکانی زوم می‎‌کند که مشاعره قرآنی با اشعار خواجه حافظ را به زیبایی به نمایش می‌گذارند. در مشاعره قرآنی که برای نخستین بار از سال 1394 توسط موسسه مشاعره و خلاقیت حدیث آرزومندی آموزش داده و اجرا می‌شود، شیرین سخنان 3 تا 15 ساله با اشعاری از حافظ که متناظر با آیات قرآن است به مشاعره می‌پردازند.

اجرای ویژه‌برنامه‌های آئین رمضان توسط کودکان و نوجوانان در کوی رندان

ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه بخش‌های مختلف کوی رندان با همکاری سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد اجرا می‌شود، گفت: تلاش برنامه کوی رندان توسعه گردشگری شبانه و افزایش زمان ماندگاری گردشگران و شهروندان در ساعات پایانی شب است.

به گفته وی، پیرو معرفی دوره‌های پایتختی شیراز و همسایگان حضرت حافظ در گذر کوی رندان که از هفته شیراز فعالیت خود را آغاز کرد این برنامه از روز شنبه، ۲۱ اردیبهشت از ساعت ۱۸ با محوریت برنامه‌های ماه مبارک رمضان در حال اجرا است.

گشتاسبی‌راد با تصریح اینکه برنامه دولت قرآن از ساعت ۱۸ روز پنجم‌ماه مبارک رمضان با معرفی دوره‌های پایتختی شیراز آغاز و همه شب به جز شب‌های احیا اجرا می‌شود، افزود: برای معرفی این دوره‌ها به زبان انگلیسی توسط راویان گذر ویژه گردشگران خارجی نیز برنامه‌ریزی شده است که این برنامه با همکاری دوستان فعال در حوزه صنعت گردشگری در زمان‌بندی مشخص اجرا می شود.

برنامه مشاعره قرآنی، اذان مغرب، افطاری ساده بنا بر تاکید مقام معظم رهبری، ویژه‌برنامه‌های آئین رمضان از جمله آئین کلوک اندازون، روایت ماه نو، روزوالون و غیره به‌صورت میدانی توسط کودکان و نوجوانان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه دولت قرآن تا ساعت ۲۱,۳۰ ادامه دارد و پس از آن برنامه مناجات و آواز آغاز می‌شود که تا ساعت ۲۴ ادامه دارد، افزود: با توجه به تنوع آواها، نواها و مناجات‌ها که از لحاظ بصری و شنیداری جایگاه بسیار ویژه و مهمی دارد در تحکیم وحدت جوامع در این حوزه نیز موثر است.

گشتاسبی هدف از این برنامه را ایجاد فضای متناسب با ماه مبارک رمضان و ایجاد روحیه معنوی در شهروندان و معرفی آداب و رسوم و نواها و مناجات‌ها و انتقال آن‌ها به نسل جوان عنوان و اظهار کرد: این برنامه ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر است همچنین برای اجرای طرح دولت قرآن در کوی رندان ویژه برنامه افطار تا سحر نیز برنامه‌ریزی شده است.

به گفته وی، ویژه برنامه جزءخوانی قرآن کریم و مشاعره قرآنی پنج‌شنبه‌های ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۸ در مرکز شیرازشناسی واقع در بوستان بعثت برگزار می‌شود.

4 مسجد تاریخی شیراز میزبان «چهارده روایت»

به گفته ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز 4 مسجد تاریخی شیراز میزبان برگزاری محافل انس با قرآن با عنوان «چهارده روایت» می‌شوند که اولین محفل انس با قرآن با حضور قاریان برجسته استان فارس، گروه تواشیح و سخنرانی روز چهارشنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در مسجد سیاوشان که مربوط به دوره قاجار و در محله تاریخی سنگ سیاه واقع شده است، برگزار شد. دومین محفل انس با قرآن هم از ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مسجد مشیر، سومین محفل، یکم خرداد ماه در مسجد وکیل و آخرین محفل انس با قرآن، ۸ خرداد ماه در مسجد نصیرالملک به اجرا در می‌آید.

جشنواره «دولت قرآن» نیز با محوریت جزءخوانی قرآن کریم و همچنین حافظ‌ خوانی بر اساس ابیات قرآنیِ دیوان لسان‌الغیب در مرکز شیرازشناسی در روزهای ۲ و ۹ خرداد ماه برگزار می‌شود.

«بانوان قرآنی» عنوان جشنواره‌ای است که ۱۲ خردادماه در حرم مطهر حضرت علی‌بن حمزه(ع) برگزار می‌شود و بانوان حافظ قرآن در آن به رقابت می‌پردازند.

حجت‌الاسلام حسین امیدی، مسئول ستاد هماهنگی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس نیز می‌گوید: اجرای طرح تلاوت نور، جمع‌خوانی قرآن کریم و برپایی محافل نورانی انس با قرآن کریم و سفره‌های کریمانه افطار در شب‌های ماه مبارک رمضان با محوریت کانون‌های مساجد پیش‌بینی شده است.

برگزاری ۱۲ محفل قرآنی با تلاوت قاریان بین‌المللی در شهر شیراز

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس از برگزاری ۱۲ محفل قرآنی با تلاوت قاریان بین‌المللی در شهر شیراز خبر داد و گفت: وحید نظریان، سعید پرویزی و سید مصطفی حسینی قاریان بین ‌لمللی شرکت کننده در محافل قرآنی شیراز در این ایام هستند.

حسینیه کوثر صنایع، حرم امامزاده سیدعلاءالدین حسین(ع)، مصلای نماز جمعه شیراز، مسجد صاحب‌الزمان(عج) و زندان مرکزی شیراز از جمله مكان‌هایی هستند كه قاریان بین‌المللی در آنجا تلاوت می‌كنند.

همچنین قاریان بین‌المللی در حرم امامزاده علی‌بن حمزه(ع)، مصلای نماز جمعه شهرک گلستان، مسجد سیدالشهدا(ع)، کانون اصلاح و تربیت، امامزاده سیدمحمد(ع) دهپیاله، امامزاده سیدنظام‌الدین محمود(ع) و امامزاده سیدتاج‌الدین غریب(ع) نیز تلاوت خواهند كرد.

برگزاری روزانه 1300مراسم جزءخوانی در سپاه فجر فارس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعلیرضا عارف‌پور، مسئول عقیدتی- سیاسی سپاه فجر فارس نیز از برگزاری روزانه بیش از ۱۳۰۰ مراسم جزءخوانی و ترتیل‌خوانی قرآن كریم در رده‌ها و نواحی مختلف سپاه فجر فارس و برگزاری روزانه بیش از 112 کلاس قرآنی خبر داد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان