کد خبر: ۱۳۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شیرازه:

دولت اجازه ندهید کالاهای اساسی مردم بازیچه مطامع و سوءاستفاده عده ای فرصت طلب قرار بگیرد

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در حوزه اقتصاد باید از افرادی استفاده کند که تجربه و تخصص لازم را در این حوزه داشته باشد و از نظر دولت بیگانه نباشند.
دکتر جعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه در موضوع کنترل بازار، مهمترین عامل، اراده دولت است اظهار داشت: به نظر می رسد که در شرایط فعلی، نیاز است که دولت جدی تر برخورد کند. یعنی اگر بنا هست که ارز 4هزار و 200 تومانی برای برخی از اقلام و کالاها قرار داده شود، پس نمی توان بازار را رها کرد. بازار باید مورد کنترل قرار گیرد.
به گفته وی، از اختیارات رئیس جمهور است که به نحوی بازار را کنترل کند و چون مجلس و اتاق بازرگانی نگاه مثبتی به احیاء مجدد وزارت بازرگانی ندارند، اگر دولت معقد است که ساختار فعلی پاسخگو نیست، طبیعی است که از اختیارات قانونی اش برای کنترل بر اوضاع استفاده کند و تأسیس معاونت بازرگانی، از این اختیارات است.

دولت اجازه ندهد کالاهای اساسی مردم بازیچه مطامع و سوءاستفاده عده ای فرصت طلب قرار بگیرد

وی با اشاره به اینکه اشخاصی که برای این امر انتخاب می شوند ممکن است که یکی توانمندتر باشد یا توانمندی کمتری داشته باشد تصریح کرد: اما باید اراده و تصمیمی که بر کنترل قیمتها نظارت داشته باشد در دولت به وجود بیاید و اجازه ندهد که کالاهای اساسی مردم بازیچه مطامع و سوءاستفاده عده ای فرصت طلب قرار بگیرد و عده ای ارز را با نرخ دولتی بگیرند و کالاهایی وارد کنند و از مابه التفاوت این قیمت در بازار استفاده کنند و بخواهند ثروت اندوزی کنند.
نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در کنترل بازار، مهم این است که این اراده در دولت وجود داشته باشد تصریح کرد: در دولت، کارایی لازم پیش بینی شده و سازمان تعزیرات این امکان و ظرفیت را دارد و مجموعه ای که در وزارت بازرگانی پیش بینی شده، می تواند با این تخلفات برخورد کند. 
به گفته قادری، دولت اگر احساس مسئولیت جدی کند می تواند پای کار بیاید و از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی، فروشگاه های زنجیره ای و اصناف میتواند استفاده کند. اما مهم این است که این اراده در دولت وجود داشته باشد و دولت خود را مسئول بداند، نه فقط ارز دولتی بدهد و نظارتی وری آن نباشد و رساندن کالا به دست مردم را رصد نکند و بخواهد بازار را به شکل فعلی رها کند. 
این اقتصاددان با تصریح بر اینکه رها شدن بازار توجیهی ندارد اظهار داشت: این که دولت از چه سازوکاری استفاده می کند، به خود دولت ارتباط دارد. اما سازوکاری که کمترین هزینه با بیشترین کارایی و تأثیر را داشته باشد، بهتر است.
وی گفت: دولت طبعا باید از افرادی استفاده کند که تجربه و تخصص لازم را در این حوزه داشته باشد و از نظر دولت بیگانه نباشند.

نظرات بینندگان