کد خبر: ۱۳۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸

شهادت حجت‌الاسلام خرسند و بازیابی جایگاه نمازجمعه

بالاترین اثر شهادت محمد خرسند، اثبات این است که امامت جمعه در یک شهر، تشریفاتی نیست و امام جمعه به تعبیر امام خمینی (ره)، روح یک شهر است و از این روست که کازرون در فراق امام جمعه‌اش، چنان افسرده و پژمرده است که گویی یتیم شده است.
سرویس یادداشت سایت شیرازه؛ خبر شهادت حجت‌الاسلام محمد خرسند، آن هم با ضربات چاقو و پیش چشمان همسرش، ساعتی پس از پایان مراسم احیای شب بیست و سوم بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است. صرف نظر از احترام ایرانیان به درگذشتگان، بر اساس نقل اطرافیان و معتمدین، این روحانی شهید، بسیار مردمی و نقدپذیر بوده‌اند. نام او پیش از آنکه خبر آخرش منتشر شود، با درگیری‌ها و ناآرامی‌های سال گذشته در این شهر گره خورده است. جایی که او مردانه و مقاوم، مقابل طرح غیرکارشناسی و ضدامنیتی تجزیه کازرون ایستاد و حتی مورد طعن و لعن سیاسیون قرار گرفت. شهادت او به موضوع سال گذشته ارتباطی ندارد، اما برای اثبات کارآمدی جایگاه یک امام جمعه کافی است.

شهادت حجت‌الاسلام خرسند و بازیابی جایگاه نمازجمعه

تصور عمومی این است که با مدرن شدن نهادهای اجتماعی و تغییر الگوهای روابط در جامعه، دیگر نهادها و اشکالی از تبلیغ و تربیت و تعامل مانند نهاد نماز جمعه کارا نیست. این تصور در کنار سکوت و انفعال برخی از ائمه جمعه کشور در مواجهه با پدیده‎ها و رخدادهای سیاسی و اقتصادی که مردم را به شدت درگیر کرده است، تشدید شده و در برخی وجوه، با اخبار و حواشی عملکرد سیاسی و اقتصادی شماری از ائمه جمعه و آقازاده‌ها و اطرافیانش، تصویری غیرمردمی و حتی ضدارزشی به فعالیت و کنش ائمه جمعه داده است.
در نگاه اول، ائمه جمعه نسبت به مسائل مهم و حیاتی جامعه، بی‌تفاوت‌اند و حتی بخشی از مشکل‌اند و در بهترین حالت، تکرارکننده یکسری حرف‌های به‌دردنخور و تکراری‌اند که حتی دردها و مشکلات مردم را تسکین نمی‌دهد، چه رسد به اینکه مسائل و معضلات جامعه را چاره کنند. اما رویدادهای تلخ و متأثرکننده‌ای همچون شهادت روحانی بلیغ و صریح و مقاومی مانند حجت‌الاسلام محمد خرسند نشان می‌دهد یک امام جمعه برای یک شهر تا چه اندازه می‌تواند کارآمد باشد. لحظه‌ای تصور کنید به جای محمد خرسند، فرد دیگری که بینش صحیح سیاسی نداشت یا فاقد جرأت و جسارت درافتادن با ضدانقلاب و به ویژه مقابله با روندهای غلط و غیرکارشناسی استانی و کشوری بود، امامت جمعه کازرون را بر عهده داشت. آنگاه در ناآرامی‌ها و فضای فتنه‌گون کازرون 97، اولاً چه بر سر جغرافیای تاریخی و هویت فرهنگی اصیل منطقه می‌آمد و ثانیاً حرکت و اعتراض و تجمع قانونی و صحیح مردم چگونه تفسیر می‌شد و ثالثاً ضدانقلاب و فتنه‌گران چه آسیب‌ها و لطماتی بر مردم متدین کازرون می‌آوردند.
جمهوری اسلامی ایران، امام جمعه خوب، مردمی و شایسته بسیار داشته است؛ اما از آن طرف، امام جمعه‌ای که قدرت تشخیص و فهم بالا نداشته باشد، از جامعه دور باشد، اهل تعامل و نشست و برخاست با توده مردم نباشد، نیز کم ندارد. 
کافی است یک مرور سریع بر اخبار داشته باشیم. یا به مصلی‌ها سر بزنیم. نماز جمعه، در صورتی عبادت سیاسی محسوب می‌شود که امامِ شجاع و ساده‌زیست و اهل مردمی داشته باشد، وگرنه نصب عده‌ای که تنها و تنها رویدادهای تقویمی را بازخوانی می‌کنند و از وظایف پایه‌ای مسؤولین ادارات تشکر و تمجید می‌کنند؛ کاری ندارد. امام‌جمعه‌ای که فقط امامِ روز جمعه باشد و روزهای دیگر هفته خبر و کنش و تحرکی نداشته باشد، مثل روز جمعه تعطیل است. 
بالاترین اثر شهادت محمد خرسند، اثبات این است که امامت جمعه در یک شهر، تشریفاتی نیست و امام جمعه به تعبیر امام خمینی (ره)، روح یک شهر است و از این روست که کازرون در فراق امام جمعه‌اش، چنان افسرده و پژمرده است که گویی یتیم شده است.


نظرات بینندگان