کد خبر: ۱۳۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با شیرازه:

شاهد تغییر نرم نظم نوین جهانی هستیم که ایران در این نظم جایگاه ممتاز و قابل توجهی را رقم خواهد زد

در سطح داخلی که طیفی از جریان های سیاسی به مردم القا می کردند که تمام مشکلات ما بدلیل عدم مذاکره و توافق با آمریکاست و در صورت توافق تمامی مشکلات حل می شود، که این نیز کاملا اعتبار خود را از دست داده است و بنابراین این تله مذاکرات و این سیاست هویج و چماق دیگر جوابگو نیست.
 
به گزارش شیرازه؛ مواضع قدرتمندانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در مقابل فرستاده رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا، آقای ابه نخست وزیر ژاپن ما را بر آن داشت تا در این خصوص گفتگویی با دکتر منصوره طاهری، کارشناس علوم سیاسی داشته ایم تا ابعاد مختلف این دیدار را بررسی نماییم.

شاهد تغییر نرم نظم نوین جهانی هستیم که ایران در این نظم جایگاه ممتاز و قابل توجهی را رقم خواهد زد

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در مورد سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و واسطه گری و پیام رسانی آمریکا چندین مورد قابل توجه وجود دارد، تشریح کرد: نخست اینکه آمریکا به عنوان قدرت هژمونی مجبور می شود کشور ثالثی را واسطه قرار دهد تا پیام بیاورد و پادرمیانی کند و درخواست مذاکره نماید، نشان دهنده دو واقعیت مهم بین المللی است. 

وی ادامه داد: اول افول قدرت بلامنازعه آمریکا که نه تنها مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده بودند که استراتژیست های مهم آمریکا همچون برژینسکی نیز در ارائه تصویر آینده جهان به افول قدرت آمریکا اعتراف می نماید.
 دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت بی بدیل منطقه ای و یک بازیگر مهم بین المللی تبدیل شده است که آمریکا مجبور به مذاکره با وی می شود و بنابراین ما شاهد تغییر نرم نظم نوین جهانی هستیم که ایران در این نظم جایگاه ممتاز و قابل توجهی را رقم خواهد زد.

این فعال سیاسی در مورد نحوه برخورد مقام معظم رهبری با فرستاده آمریکا عنوان کرد: رئیس جمهور آمریکا در ماه های اخیر اظهارنظرهای زیادی مبنی بر اینکه وضعیت اقتصادی ایران بشدت خراب است، تورم بسیار بالاست، ایران هزینه یک وعده غذا را هم ندارد و خلاصه از این قبیل پیام هایی که یک تصویر ضعیف و بیچاره از ایران ارائه نماید تا به جهانیان و مردم ایران القاء کند که ایران بدلیل مشکلات فجیع اقتصادی راه و چاره ه ای جز مذاکره ندارد، خوب دقیقاً در مقابل، رهبر ایران چنان باصلابت و اقتدار حتی حاضر به شنیدن پیام رئیس جمهور آمریکا نمی شود، ترامپ را تحقیر کردند و در حقیقت القائات وی را بی اعتبار می نماید.

وی در ادامه ابراز کرد: نکته مهم دیگر اینکه رهبر معظم انقلاب با یادآوری بدعهدی آمریکا خصوصاً در برجام پیام روشن و قاطعی در مورد هرگونه مذاکره دوباره و توافق مجدد هم به طرف غربی و هم به موافقان داخلی مذاکره می دهند. اگرچه مقام معظم رهبری در ابتدای مذاکرات برجام نیز بارها عدم خوشبینی و اعتماد خویش نسبت به آمریکا را متذکر شده بودند لیکن رویکرد این سیاستمدار باهوش مبنی بر بی اعتبار کردن آمریکا در دو سطح دنبال شد، یک سطح خارجی و مجامع بین المللی و دیگر  افکار عمومی داخلی.

این بانوی فعال سیاسی با بیان اینکه صبوری امام خامنه ای و اجازه دادن به تیم مذاکره کننده کشورمان با اینکه نتیجه از نظر ایشان کاملا معلوم بود، دو دستاورد مهم داشته است، توضیح داد: اول اینکه آمریکا در مجامع بین المللی و حتی سازمان های بین المللی، که مرتب تلاش می کرد با اجماع جامعه جهانی قطعنامه هایی علیه ایران وضع نماید بی اعتبار شده است، چرا که برهم زننده توافق او بوده است و دیگر افکار عمومی جهان این خزعبلات آمریکا را نمی پذیرند و دیگر کشورها نیز در صورت تمایل به همکاری با آمریکا می بایست هزینه گزافی پرداخت کنند چرا که دیگر نمی توانند ایران را متهم به یکجانبه گرایی و تک روی در نظام بین المللی نمایند.

طاهری همچنین متذکر شد: ثانیا در سطح داخلی که طیفی از جریان های سیاسی به مردم القا می کردند که تمام مشکلات ما بدلیل عدم مذاکره و توافق با آمریکاست و در صورت توافق تمامی مشکلات حل می شود، که این نیز کاملا اعتبار خود را از دست داده است و بنابراین این تله مذاکرات و این سیاست هویج و چماق دیگر جوابگو نیست.

خانم دکتر طاهریدر پایان در مورد اقتدار ایران، رهبر آن و آینده کشور بیان داشت: از طرفی این اقتدار رهبر جمهوری اسلامی ایران حس اعتماد به نفس  ایرانیان و همچنین کشورهای محور مقاومت را بیش از پیش افزایش خواهد داد و  در ادامه شاهد پیروزی های بزرگتری برای امت اسلامی و شکست های مفتضحانه تر و عقب نشینی آمریکا و هم پیمانانش در منطقه خواهیم بود.
گفتگو از محمد صادقی

نظرات بینندگان