کد خبر: ۱۳۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در شیراز:

بیشترین تخلفات پزشکی در حوزه زنان و زایمان و جراحی زیبایی است/ آمار انصراف و تقاضای مهاجرت در رشته‌های پزشکی رو به افزایش است

ظفرقندی بیشترین تخلفات پزشکی را در حوزه جراحی زیبایی و زنان و زایمان عنوان کرد و گفت: در حوزه جراحی پلاستیک مشکلات فرهنگی داریم به گونه‌ای که در تعداد درخواست‌های اعمال زیبایی به نسبت جمعیت رتبه اول جهان را داریم.

بیشترین تخلفات پزشکی در حوزه زنان و زایمان و جراحی زیبایی است/ آمار انصراف و تقاضای مهاجرت در رشته‌های پزشکی رو به افزایش استبه گزارش شیرازه، دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور امشب 29 خردادماه در جمع خبرنگاران در شیراز بر لزوم افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی تاکید و اظهار کرد: براساس یک استدلال منطقی باید تعرفه خدمات معادل رشد حقوق و دستمزد و تعرفه هتلینگ معادل رشد تورم کشور افزایش یابد هرچند به دلیل وابسته بودن کالاهای پزشکی به قیمت ارز معمولا تورم در حوزه پزشکی یک‌ونیم برابر سایر حوزه‌ها است.

وی با اشاره به مکاتباتی درخصوص افزایش تعرفه‌های پزشکی گفت: در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور خواستار افزایش تعرفه‌ها شده‌ایم که این نامه به شورای عالی بیمه‌ها برای بررسی مجدد و انجام اصلاحات ارجاع داده شده است.

جبران فاصله تعرفه‌های پزشکی با قیمت‌های واقعی را بیمه‌ها متقبل شوند

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اعتقاد به اینکه فاصله تعرفه کنونی خدمات پزشکی تا تعرفه واقعی فاصله بسیاری دارد، تاکید کرد که هزینه کاهش این فاصله‌ نباید از جیب مردم باشد بلکه بیمه‌‎ها باید آن‌را متقبل شوند.

ظفرقندی تصریح کرد: اگر تعرفه‌ها کمتر از هزینه واقعی باشد برخی مراکز پزشکی رو به تعطیلی می‌روند و پزشکان به ویژه پزشکان عمومی به مشاغل دیگر روی می‌آورند و شاهد هدررفت سرمایه مملکت خواهیم بود.

وی بیشترین انصراف از ادامه تحصیل را بین دانشجویان پزشکی عمومی عنوان و خاطرنشان کرد: در برخی رشته‌های پزشکی تعداد دانشجویان انصرافی به دلیل مناسب نبودن شرایط کاری رو به افزایش است به ویژه در رشته طب اورژانس و طب بیهوشی حدود یک‌سوم دانشجویان ورودی انصراف می‌دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در پاسخ به سوالی با بیان اینکه اعلام آمار تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که از کشور خارج می‌شوند به عهده وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه است در عین حال گفت: با توجه به اینکه در محیط دانشگاه تدریس می‌کنم مشاهده می‌شود که آمار تقاضاهای خروج و یا برنامه‌ریزی برای خروج از کشور به ویژه در رشته پزشکی عمومی رو به افزایش است.

در مسیر درمانی بیمار در ایران ولخرجی می‌شود

وی با اعتقاد به اینکه در مسیر درمانی بیمار در ایران ولخرجی می‌شود، گفت: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا نظام ارجاع حاکم است و مریض باید در مسیر مشخصی از سطح یک به بالاتر ارجاع داده شود. در هیچ کجای دنیا بیمار بلافاصله پس از تجویز نسخه، MRI نمی‌شود به عنوان مثال در کانادا حداقل مدت انتظار برای انجام MRI سه ماه است.

ظفرقندی بر ضرورت اصلاح ساختار نظام ارائه خدمات سلامت در ایران تاکید و اظهار کرد: اصلاح ساختار به معنای برقراری نظام ارجاع پزشک خانواده، بسترسازی برای ایجاد پرونده سلامت و نسخه الکترونیک و همچنین حرکت بیمار از زمان شروع بیماری تا درمان براساس راهنمای بالینی است.

وی با اشاره به اجرای طرح پرونده و نسخه الکترونیک در استان‌های مازندران، کرمان و فارس به عنوان پایلوت در کشور گفت: با اجرای این طرح تمام پرونده‌های پزشکی و نسخه‌های بیمار و عملکرد پزشکان کاملا قابل دسترس می‌شود.

بیشترین تخلفات پزشکی در حوزه زنان و زایمان و جراحی زیبایی است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور بیشترین تخلفات پزشکی را در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی و زنان و زایمان عنوان و علت را چنین تشریح کرد که در حوزه زنان هم تعداد بیماران و هم ریسک بالا است ولی در حوزه جراحی پلاستیک مشکلات فرهنگی داریم به گونه‌ای که در تعداد درخواست‌های اعمال زیبایی به نسبت جمعیت رتبه اول جهان را داریم.

ظفرقندی در پاسخ به سوالی عملکرد سازمان نظام پزشکی فارس را عالی بیان کرد و افزود: نظام پزشکی فارس در ارکان سازمان یعنی در شورای عالی و مجمع عمومی حضور قوی و منظم دارد و با مکاتبات مختلف پیگیر مسائل مربوطه هستند.

وی در پاسخ به سوالی با اشاره مصوبه مجلس در قانون بودجه سال 98 مبنی بر لزوم داشتن کارتخوان در مطب پزشکان توضیح داد: قطعا پزشکان باید در راستای خدمت به بیمار و برای رفاه حال او از هر امکاناتی استفاده کنند اما باید توجه کرد که قشر پزشکی به عنوان یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود که نباید اعتماد بین مردم و پزشکان از طریق جوسازی‌ها و ارائه آمار غلط درخصوص فرار مالیاتی پزشکان از بین برود. ضمن اینکه گلایه ما این است که چرا مجلس این موضوع را صرفا برای پزشکان مطرح کرده است.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان