کد خبر: ۱۳۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
حجه الاسلام حسین جمالی زاده؛

در صف نان ایستادن، برای اثبات مردمی بودن کافی نیست

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه- نوعاً تصور ما از مردمی بودن و از جنس مردم بودن امثال همین عکس هاست. مسئولی که با ماشین‌های متوسط و ارزان، یا حمل و نقل عمومی تردد می کند، یا آنکه بدون همراه یا محافظ رفت و آمد می کند، یا کسی که خودش برای خرید به بازار می رود. نوع پوشش حتی می تواند مردمی بودن را تا حدودی نشان دهد. اما مردمی بودن اینهاست یا فقط اینهاست؟

مثلا من کسی را که تخصص و سواد لازم ندارد و با این حال خودش را در معرض مسئولیت می گذارد مردمی نمی دانم. آن که بدون طی مراحل لازم یک شَبِه راه چند ساله را طی کرده، بی‌آنکه نبوغ خاصی نشان داده و به مناصب یا مراتب بالایی چنگ انداخته باشد مردمی نیست.

مسئولی که به کانون‌های زر و زور متصل است مردمی نیست. اینها نه فقط مردمی نیستند که بعضی‌شان، خود مبدا تشکیل کانون‌های ضد مردمی می شوند.

معتقدم مسئولی که دانش کافی دارد، با رابطه و باندبازی بیگانه است، با رزومه‌ای مثبت و فعال رشد کرده و دیْنی به ثروت‌اندوزان و زورمندان ندارد؛ به حسب اقتضائات مختلف، رفتارهای مناسبی بروز می دهد. بازیگری نمی کند.

مردمی بودن نتیجه یک زیست سالم و صحیح است. نتیجه یک مشی معتدل، در چارچوب اصول اخلاقی و شرعی و در طول دوران متمادی. همچون پسر یک کشاورز یا کارگر مدارج تحصیلی‌اش را طی کرده،  دست رد به پارتی و رابطه زده، همواره صادق بوده غالب این آدم‌ها با تصدی عناوین بالادست سیاست‌بازی نمی‌کنند. از حق مردم کوتاه نمی آیند. از خواست مردم عقب نمی نشینند‌. از استقلال، آزادی، عدالت. اینها خواست مردم است.

در زمانه کنونی و به حسب ابزارهای گوناگون، فرهیختگان و مصلحان خاصه جوانان می توانند بسیار نقش پررنگی در تصحیح رفتار جامعه از جمله مسئولان ایفا کنند. می توانند مسئولان را به مردمی بودن و استقامت بر حقوق مردم وا دارند.

ما در ساخت سیاسی و سیاست‌ورزی خود نقایصی داشته و داریم که الحمدلله خیلی از اینها را در طول زمان رفع کرده‌ایم اما هنوز هم جای کار داریم. اینها را هر چند مجمل، برای این گفتم که انتخابات نزدیک است و در پس آن احتمالا انتصابات!

جوان ها و اهل فکر مطالعه و پژوهش کنند و از همین فضای مجازی که وزن خوبی دارد برای رشد جامعه به میدان بیایند.

پراید یا نیسان سواری، موتور سواری و در صف نان ایستادن و ... را در اثبات مردمی بودن کافی نمی‌دانم که اگر به این جور کارها باشد؛ خیلی‌ها مثل این عکس‌ها را تا الآن در آرشیوهاشان جور کرده‌اند.

 حجه الاسلام حسین جمالی زاده امام جمعه فسا

نظرات بینندگان