کد خبر: ۱۳۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۶ تير ۱۳۹۸
فرج اله رجبی در گفتگو با شیرازه پیرامون رای به مسکوت ماندن طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان:

مسکوت ماندن طرح اعاده اموال نامشروع تا زمان بررسی دقیق و تکمیل کار درستی بود

اموال نامشروع، اموالی است که از طریق غیرقانونی یا سوءاستفاده از مقام و موقعیت شغلی از قبیل سوءاستفاده از اطلاعات ناشی از جایگاه، تحصیل شده باشد و به همین سبب و برای جلوگیری از این اتفاق، طرحی با عنوان "اعاده اموال نامشروع مسئولان" با رای مثبت بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بع تصویب رسید و قابل ذکر است که عواید اموال نامشروع نیز مشمول این ماده می‌باشد اما در این میان تعداد معدودی از نمایندگان مجلس از جمله دو نفر از نمایندگان شیراز برای مسکوت ماندن این طرح به مدت چهار ماه در تلاش بودند.
فرج اله رجبی در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص مخالفت خود با این طرح گفت: دو مشکل اساسی به این طرح وارد بود و با بسیاری از موارد قوانین فعلی تعارض داشت که در حین بررسی به آن ها رسیدیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات این طرح این است که طراحان باید تضمین اجرایی کنند که این قانون علیه رقبای سیاسی استفاده نشود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این قانون نباید مورد استفاه سیاسی قرار گیرد، عنوان کرد: این طرح اگر ضمانت اجرایی نداشته باشد می تواند به عنوان ابرازی علیه رقبای سیاسی استفاده شود که حتی قضات حاضر در مجلس احتمال می دادند که ممکن است این اتفاق و این سوءاستفاده رخ دهد.

وی با بیان اینکه ما مخالف این قانون نبودیم و خواستار مسکوت ماندن آن تا زمان تکمیل و رفع نواقص بودیم، تصریح کرد: ما از طراحان این قانون خواستیم که راه حل این مشکل را در کمیسیون پیدا کرده سپس به صحن طرحی کامل و جامع را ارائه دهند.

این مقام قانون گذار همچنین ابراز کرد: هم اکنون نیز بر این باور هستیم که این قانون زمانی کامل، کارآمد و کاربردی می باشد که تضمینی در آن برای جلوگیری از استفاده سیاسی و ابزاری افراد گنجانده شود.

وی درخصوص رای گیری پیرامون طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان بیان داشت: در رای گیری این طرح ما تنها نبودیم و بسیاری از نمایندگان هم رای ما بودند اما به حد نصاب نرسید و 91 نفر به مسکوت ماندن و 89 نفر به مسکوت نماندن این طرح رای دادند و چون به 50 درصد آرا نرسید، مسکوت ماندن طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان رای نیاورد.

رجبی با اشاره به تحلیل ها و اظهار نظرهایی که در فضاهای مختلف صورت می گیرد مبنی بر مخالفت با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان که درست نیست، اذعان داشت: تحلیل هایی که صورت گرفته درست نیست و ما خودمان نیز بر اجرای این طرح نظر مثبت داریم اما برای همه به صورت یکسان و بطوریکه ابزاری برای بهره برداری سیاسی عده ای نباشد که می بایست طراحان این موضوع را در طرح قید می کردند که تا آخرین لحظه و تا دو طرح مانده به آخر نیز با آن ها صحبت کردیم اما به نتیجه نرسید.

وی در ادامه ایرادات وارد به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان متذکر شد: بحث دیگری نیز مطرح بود درخصوص قضات و کارکنان قوه قضاییه که همه نیز آن را پذیرفتند مبنی بر اینکه برای آن ها قانونی در همین مورد وجود دارد و بطور کلی در حال حاضر ما پیرامون مبارزه با اموال نامشروع قانون داریم اما این قانون من باب تاکید آورده شده که باید در آن همه چیز قید و تاکید شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با امضای مسکوت ماندن این طرح کار درستی انجام داده است، اظهار داشت: دلم می خواست که مسکوت ماندن ین طرح رای می آورد تا طراحان در بازنگری، فکری اساسی به حال مشکلات آن نمایند.

وی در تشریح نحوه سواستفاده سیاسی و ابزاری از این قانون و با بیان اینکه در کشور ما باید قانون با دقت و کامل نوشته شود، مطرح کرد: در این طرح بدین صورت می باشد که دادستان هر فردی را در هر مقام، جایگاه و مرتبه ای می تواند بدون داشتن مستندات مورد مواخذه قرار دهد و هیچگونه مقدمه ای برای تشخیص این ماجرا لازم نمی داند و صرف تشخیص یک شخص این اتفاق می تواند روی دهد.

رجبی همچنین گفت: برخی از قضات حاضر معتقد بودند که این طرح بعضی از مواد قانون فعلی را نقض و یا حتی متزلزل می نماید.

وی با بیان اینکه در تمامی مواد مشارکت داشته و مثبت برخورد کرده ، گفت: این طرح به یک بررسی دقیق تر قضایی از نظر محتوای مواد و تطبیق آن ها با قانون فعلی و رفع تعارض احتمالی نیاز داشت و هم اینکه تضمین داده شود که این قانون ابزار سوءاستفاده سیاسی نخواهد بود.

این نماینده مجلس در پایان ابراز داشت: شما بعدها خواهید دید که این مشکلاتی که از سوی ما بیان شد می توانست مورد توجه قرار گیرد که در وهله کنونی از کنار آن ها به سادگی گذشتند.

گفتگو از محمد صادقی

نظرات بینندگان