کد خبر: ۱۳۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۸
ابتکار در افتتاحیه تشکل‌های غیردولتی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان در شیراز:

تأکید دولت دوازدهم بر اهمیت سرمایه اجتماعی ایران/ حمایت از فعالیت نهادهای مدنی و شکل گیری و پشتوانه حقوقی این نهادها در دولت دوازدهم

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در شیراز تأکید کرد: توجه به سازمان های مردم نهاد به عنوان سرمایه اجتماعی مستقل برای ما اهمیت زیادی دارد.

به گزارش شیرازه، دکتر معصومه ابتکار معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری در افتتاحیه تخصصی منطقه‌ای تشکل‌های غیردولتی استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان در شیراز اظهار داشت: دولت دوازدهم بر اهمیت سرمایه اجتماعی ایران و توجه به نهادهای مدنی بارها تاکید داشته و سیاستگذاری مشخصی را در این زمینه تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه توجه به سازمان های مردم نهاد به عنوان سرمایه اجتماعی مستقل برای ما اهمیت زیادی دارد افزود: اگرچه دولتهای مختلف نگاههای متفاوتی داشته اند، اما حمایت از فعالیت نهادهای مدنی در شکل گیری و پشتوانه حقوقی این نهادها، قانون مربوط به تشکل مشارکتهای اجتماعی در این دولت شکل گرفته است.

ابتکار اظهار داشت: در شورای برنامه‌ریزی استانها و در کارگاهها، توجه به حضور تشکل های غیردولتی در فرآیندهای تصمیم سازی مورد توجه قرار گرفته است که حق اظهار نظر و دخالت در سیاستگذاریها داشته باشند.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح داشت: موضوعی که امروز مورد تهدید است، جنگ روانی با ایجاد ناامیدی و شکست برای ناامیدی و بی اعتمادی جامعه است.

ابتکار با بیان اینکه زمینه سازی برای حضور موثر سازمان‌های مردم نهاد در مراحل مختلف سیاست گذاری بسیار نکته مهمی است، افزود: در کارگروه‌های شورای برنامه ریزی استان‌ها توجه به حضور این سازمان‌ها در فرایند تصمیم سازی‌ها کماکان مورد تایید است تا نظر و دیدگاه مردم در شکل گیری برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های دولت را بشنویم و برای آن حق اظهار نظر قائل شویم.

وی یادآور شد: قبل از سال 76 و حضور در دولت اصلاحات، فعال مدنی در حوزه زنان بودم و معتقدم اگر بخواهیم معضلات و مشکلات کشور در همه زمینه ها را با همکاری مردم رفع کنیم، نیازمند یک بدنه قوی مردمی با پشتوانه حقوقی لازم هستیم تا با انگیزه بالا و نیروی داوطلب، به حل این معضلات بپردازیم.

به گفته معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، هرچقدر در این زمینه تلاش کنیم، نتایج آن را در مسایل مختلف اجتماعی بیشتر و بهتر خواهیم دید. مثلا در بحث سیل، دیدیم که نیروهای داوطلب چطور حضور پیدا کردند و حضورشان معجزه آفرین بود.

ابتکار با بیان اینکه این اتفاق و تحول، نشان دهنده سرمایه اجتماعی ماست تصریح کرد: پس ما این مسیر را باید دنبال کنیم چرا که آینده ایران را در مقابل آسیب ها و تهدیدات چه داخلی و چه بیرونی، حفظ کند.

وی ادامه داد: به کار جمعی و شبکه‌ای در بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشترک هم اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد سازمان‌های مردم نهاد در کشور قابل توجه است و اگر در سطح یک شهرستان، استان و کشور در یک موضوعات خاص تشکل‌ها با هم هم افزایی داشته باشند، می‌توانند یک جریان تاثیرگذار مثبت ایجاد کنند.

وی با تاکید بر ارتقای سطح مدیریت و مدیریت نیروهای داوطلب، گفت: مدیریت سازمان‌های مردم نهاد متفاوت از ماهیت مدیریت دولتی است و به هوش هیجانی و مدیریت الهام بخش نیاز دارد .

ابتکار به نظارت بر کار سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها هم تاکید و خاطرنشان کرد: دولت ساز و کارهای نظارتی خود را دارد اما هر تشکلی هم عملکرد خود را نظارت کند تا از مسیر اصلی منحرف نشود.

معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری، ایجاد انسجام اجتماعی، جلب مشارکت مردم و آموزش از حوزه های این سازمان های مردم نهاد دانست و افزود: اگر بخواهیم در این عرصه موفق باشیم، باید نگاه تخصصی داشته باشیم؛ باید آخرین دستاوردهای علمی و تجربیات را از دنیا داشته باشیم تا از نقطه امروز برای آینده تلاش کنیم.

وی یکی از زمینه های مهم این سازمانها را دیدبانی و رصد دانست و تصریح کرد: در جامعه ای که به سمت ارتقای ارزشهای اخلاقی، مبارزه با رانت و فساد فعالیت میکند، رصد و دیدبانی دقیق بسیار مهم است. اگر چه این فضا با تهمت زنی و اختلاف افکنی و نفرت پراکنی متفاوت است.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان