کد خبر: ۱۳۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

ذخیره سازی محرمانه اطلاعات در بانک پیوند مغز استخوان

مسوول مرکز پذیره نویسی و بانک پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز وظیفه شبکه ملی ذخیره را سازماندهی و استانداردسازی بانک های پیوند دانست و افزود: مراکز عضو این شبکه از افراد داوطلب۱۸تا۵۵ساله پس از تکمیل فرم رضایت نامه آگاهانه پذیره نویسی می کند.
به گزارش شیرازه، دکتر غارثی فرد مسوول مرکز پذیره نویسی و بانک پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز وظیفه شبکه ملی ذخیره را سازماندهی و استانداردسازی بانک های پیوند دانست و افزود: مراکز عضو این شبکه از افراد داوطلب۱۸تا۵۵ساله پس از تکمیل فرم رضایت نامه آگاهانه پذیره نویسی می کند و اطلاعات را در شبکه ملی اهداکنندگان ثبت می کنند.

به گفته مسوول مرکز پذیره نویسی و بانک پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اطلاعات افراد داوطلب به صورت محرمانه و با یک کد در شبکه ثبت می شود و در حال حاضر هر یک از مراکز به اطلاعات ثبت شده خود و وزارت بهداشت به اطلاعات ثبت شده تمامی مراکز به صورت یکپارچه دسترسی دارد، همچنین شبکه ملی به بانک های اطلاعاتی بین المللی نیز متصل است، بنابراین این شبکه قادر است افراد سازگار را برای بیماران در کل کشور و همچنین بانک های بین المللی جست و جو کند.

دکتر غارثی فرد با بیان اینکه در حال حاضر سلول های بنیادی به کمک خون گیری و پس از طی یک مرحله چند روزه از افرد داوطلب جدا می شوند، افزود: در صورت سازگار بودن افراد داوطلب ثبت نام شده با بیماران نیازمند در مراکز پذیره نویسی، با این افراد تماس گرفته شده تا برای انجام آزمایش های تکمیلی مراجعه کنند. تمامی آزمایش ها برای افراد داوطلب بدون هزینه بوده و با رضایت این افراد انجام می شود.

او یادآور شد: افراد داوطلب در هر مرحله می توانند از ادامه مسیر انصراف بدهند، اما باید توجه داشته باشند که ممکن است تنها فردی باشند که بتوانند جان یک انسان را نجات بدهند که در آموزه های دینی ما بسیار سفارش شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: جداسازی سلول های بنیادی از خون هیچ عارضه شناخته شده ای ندارد و پس از مدتی مانند اهدای خون جایگزین می شود؛ در سال گذشته به بیشتر از۶۰بیمار، خدمات این بانک به صورت رایگان ارایه شده و در مواردی نیز منجر به پیوند موفق مغز استخوان شده است.

دکتر غارثی فرد چالش کنونی بانک های پیوند در کشور را تامین مالی انجام آزمایش های سازگاری بافتی برای داوطلبان دانست و افزود: با توجه به اینکه خدمات این مرکز برای داوطلبان رایگان بوده و هزینه آزمایش های سازگاری بافتی بسیار زیاد است، تامین کتمامی منابع مالی از سوی وزارت بهداشت برای مراکز امکان پذیر نیست؛ با این وجود حمایت های بسیار خوب وزرات بهداشت و شبکه ملی اهداکنندگان در تجهیز این مرکز و اختصاص بودجه لازم برای افزودن حدود۷۰۰نفر در سال۱۳۹۶گام مهمی در گسترش این بانک و سایر بانک های کشور داشت.

او از تمامی نیکوکاران و نهادهای غیر دولتی خواست تا با کمک به گسترش این بانک، به بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان در این استان و کشور یاری رسانند.

علاقه مندان به آشنایی بیشتر با شبکه ملی اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز ایران، می توانند به نشانی اینترنتیhla.behdasht.gov.ir.مراجعه کنند.

انتهای پیام/323
نظرات بینندگان