کد خبر: ۱۳۱۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۸

فعالیت نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس در استان فارس رصد می‌شود

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس گفت: تمام فعالیت نامزدهای احتمالی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این استان رصد می‌شود.
 حسن جوکار امروز در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، اظهار داشت: به مناسبت این روز حضور در برنامه‌های صدا و سیما، دیدار مسئولان دفاتر نظارت با ائمه جمعه و برگزاری همایش شبکه نظارت و سرپرستان دفاتر نظارت در روزهای ششم و هفتم مرداد 98 با سخنرانی آیت‌الله مدرسی از فقهای شورای نگهبان پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم در مورد رصد فعالیت‌ افرادی که از سمت خود استعفاء داده و قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس اسفند امسال را دارند گفت: این افراد نمی‌توانند تبلیغات پیش از موعد داشته باشند و با شبکه‌های نظارتی موجود اخبار و اطلاعات به دست ما می‌رسد و در احراز صلاحیت آنان نیز موثر است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس خاطرنشان کرد: در موضوع احراز صلاحیت‌ها نگاه جناحی معنا ندارد و موضوع‌های مهم از جمله سلامت اخلاقی، اقتصادی و التزام به قانون اساسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی گفت: دفاتر شورای نگهبان پس از برگزاری هر انتخابات خود را برای ورود هوشمندانه و مقتدارنه به انتخابات بعد آماده می‌کنند که این مهم نیز به خوبی در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس استان فارس برنامه‌ریزی شده و یک روز را نیز به روزمرگی سپری نکرده‌ایم.

جوکار با رد شایعات مطرح شده در مورد اینکه شورای نگهبان قصد دارد برخی از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی را برای دوره یازدهم رد صلاحیت کند، گفت: هنوز هیئت نظارتی شکل نگرفته که بخواهد به این موضوع ورودی داشته باشد، این مسائل در راستای تخریب شورای نگهبان است.

وی اینکه در بررسی صلاحیت افراد در هر انتخاباتی، جناح داوطلبان برای شورای نگهبان ملاک نبوده است، گفت: آنچه برای شورای نگهبان اهمیت دارد، نظر نهادهای قانونی مشخص شده، سلامت اخلاقی و اقتصادی داوطلب و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی است.

جوکار با بیان اینکه شورای نگهبان در فارس 13 هزار ناظر دارد، گفت: کار شورای نگهبان، دفاع و صیانت از حق الناس است؛ این موضوع را باید با دقت و به شکل مستمر برای مردم تبیین کرد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با بیان اینکه در هر دوره انتخابات، سلامت انتخابات، مشارکت مردم در انتخابات و امنیت انتخابات مورد توجه قرار می‌گیرد: بی تردید رسانه‌ و عملکرد مثبت رسانه‌ها می‌تواند در پیشگیری از وقوع هر جرم و تخلفی موثر باشد و عرصه انتخابات هم از این امر مستثنا نیست.

وی گفت: اگر همه مردم نسبت به وظایف قوای سه گانه و دستگاه‌های مختلف اطلاع کامل و دقیق داشته باشند، حدود و ثغور وظایف و مسئولیت‌ها را می شناسند و رای آنان آگاهانه‌تر خواهد بود.

جوکار با اشاره به حدود وظایف و اختیارات شورای نگهبان گفت: قانون در قالب 11 اصل برای شورای نگهبان تعیین وظیفه کرده که از این تعداد 10 اصل به شکل مستقیم و یک اصل غیرمستقیم به این مهم پرداخته است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس با اشاره به حربه دشمنان برای مقابله با شورای نگهبان به عنوان یک نهاد قانونی و مهم در نظام اسلامی، گفت: منظور از نظارت استصوابی، نظارت موثر است؛ نظارتی که در تمام جوامع و حوزه‌ها باید باشد، اگر نباشد کار با اشکال مواجه می‌شود.

جوکار با بیان اینکه انسان در تمام زمینه‌ها نیازمند نظارت و داوری و نظارت امری بدیهی و عقلانی و پذیرفته شده است، گفت: تنها و موثرترین واکنش در مقابل طرح کنندگان خواسته برداشته شدن نظارت شورای نگهبان، لبخند است./ تسنیم

نظرات بینندگان