کد خبر: ۱۳۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

ایران و توقیف نفتکش‌ها؛ این همان قدرت اسلامی است که می‌خواهیم

نویسنده تونسی در یادداشتی ضمن تمجید قدرت ایران در مقابله به مثل با ابرقدرت‌ها گفت، ایران درصدد است دیدگاه خود را درباره ضرورت احترام متقابل و نه اتهام‌زنی و تحمیل تحریم‌های اقتصادی کمرشکن به غرب اعمال کند.
به گزارش شیرازه، فوزی بن یونس بن حدید نویسنده تونسی یادداشتی با عنوان «پاسخ تهران به توقیف نفتکش ایرانی در جبل طارق... این همان قدرتی است که می‌خواهیم»، قدرت ایران در مقابله به مثل با ابرقدرت‌ها را افتخاری برای جهان اسلام برشمرد.

در این یادداشت آمده است: پس از آنکه ایران اعلام کرد که یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرده است، خشم انگلیس را برانگیخت. این کشور شروع کرد به تهدید کردن و دیگر فراموش کرد که یک نفتکش ایرانی را در تنگه جبل طارق توقیف کرده است.

این اتفاقات پس از این روی داد که تنگه هرمز شاهد تحرکات برای تحریک ایران در منطقه بود. رفتار ایران به منظور نشان‌دادن مقابله به مثل بود. چیزی که امروز ما به‌ندرت در جهان اسلام شاهدیم. جهانی که شاهد شکست‌ها و مصیبت‌های پیاپی است.

امروز پس از توقیف نفتکش انگلیسی روشن شد ایران آن‌گونه که بولتون و نتانیاهو و غیر آن دو گمان می‌کنند، ساده و راحت نیست و با کشورهای قدرتمندی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به مقتضای حال رفتار می‌کند یعنی با آنها هم‌طراز است. این قدرتی است که ما می‌خواهیم؛ این رفتاری است که ما می‌خواهیم تا غرب متوجه شود که قدرتی اسلامی در منطقه حضور دارد که نمی‌توانند ثبات آن را بر هم بزنند.

با این اقدام منطقی ایران، رئیس جمهور آمریکا مجبور شد برخوردی دیپلماتیک با ایران داشته باشد زیرا زبان تهدیدی را که رئیس جمهور آمریکا چه در توئیتر و چه در تریبون‌های رسانه‌ای به کار می‌برد هیچ ثمری نداشت و اصلاً هیچ تأثیری روی ایران نداشت و بالعکس اصرار ایران را برای رویارویی مستقیم بیشتر کرد تا خود را قدرت خیره‌کننده‌ای نشان دهد که در برابر هر گونه تهدید مستقیم و غیر مستقیم مقاومت می‌کند و سیاست دندان برابر دندان را دنبال می‌کند.

این ایران نیست که در منطقه و به‌طور ویژه تنگه هرمز بحران‌ساز است؛ ایران اوضاع را به‌خوبی مطالعه کرده و با دیگران طوری رفتار می‌کند که آنها با ایران رفتار می‌کنند. از همین رو کسی ایران را به خاطر اقداماتی که آمریکا و انگلیس آن را تحریک‌آمیز برمی‌شمرند، سرزنش نمی‌کند.

در برابر این قدرت ایران که امروز به آن مفتخر هستیم (زیرا قابل رقابت با قدرت آمریکا، انگلیس و اروپاست)، ایران از موضع قدرت وارد مذاکره می‌شود و تلاش می‌کند دیدگاه خود را در احترام متقابل و نه اتهام‌زنی و تحمیل تحریم‌های اقتصادی کمرشکن را اعمال کند. امروز غربی‌ها متوجه نیستند که ایران قدرتمند است و به هیچ قدرتی در دنیا اجازه توهین به آن یا تعرض به حقوقش را نمی‌دهد.

این واقعیت در مسئله رد ادعای ترامپ درباره سرنگونی پهپاد ایرانی در آب‌های خلیج (فارس) روشن است. وقتی که ایرانی‌ها با انتشار فیلم تصاویر پهپاد ایرانی سند واهی بودن ادعای ترامپ را به نمایش گذاشتند.

این معادله میان ایران و غرب باقی می‌ماند تا وقتی که به توافقی نهایی دست یابند که آتش جنگی ویرانگر را در منطقه خاموش کند. جنگی که هیچ کسی از آن نفع نمی‌برد. بنابراین باید به طور جدی در مسئله دریانوردی بین‌المللی تأمل کنیم؛ زیرا همه دنیا به همین کشتی‌های تجاری که کالاها را با عبور از تنگه هرمز منتقل می‌کند وابسته هستند و تنگه هرمز به راحتی تحت کنترل ایران است و هیچ جایگزین واقعی وجود ندارد تا دنیا را از تنگه هرمز بی نیاز کند.

در مقابل این کشمکش‌های سیاسی، منطقه در شرایط پرتنشی به سر می‌برد در صورتی که مذاکرات واقعی بین ایران و آمریکا همچنان برقرار نشود. با وجود اینکه نمایندگانی از کنگره آمریکا که بیشترشان دموکرات‌ها هستند دولت کنونی آمریکا را به مذاکره و آزار ندادن ایران متهم می‌کنند.

طبق این یادداشت، امروز ایران ارزش و قدرت خود را در مقابل جهان ثابت کرد و نشان داد یکی از ستون‌های اصلی  اسلام در منطقه و جهان است و هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند با آن روبرو شود؛ زیرا با دشمنش مثل خودش رفتار می‌کند. سیاستی که دشمن به خوبی آن را در منطقه درک می‌کند از همین رو قادر به رویارویی مستقیم نیست زیرا اگر دست به حماقتی بزند مطمئناً خواهد باخت.

بنابراین آیا ممکن است که شاهد ائتلاف‌های جدیدی در منطقه باشیم به گونه‌ای که یکی محافظ کشتی‌های تجاری باشد و دیگری اوضاع را از نزدیک دنبال کند  درحالی که ایران اوضاع را تحت کنترل می‌گیرد و اجازه هیچ گونه تعرض یا نقض حریم هوایی و دریایی را نمی‌دهد یا شاهد توافق جدیدی میان ایران و آمریکا برای آرامش اوضاع خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان