کد خبر: ۱۳۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
اگر نزدیک ترین مسیر ایران به عراق باز نشود؛

چالش ویزای رایگان اربعین و بخت بسته مرز خسروی

امسال اگر مرز خسروی برای اربعین همچنان بسته بماند با رایگان شدن هزینه ویزا و افزایش زوار قطعا مسئولان ستاد اربعین با یک چالش جدی مواجه می‌شوند.
به گزارش شیرازه، امسال می‌شود ششمین سالی که مردمان مهمان‌نواز و خونگرم استان کرمانشاه از میزبانی زوار اباعبدالله (ع) در مرزهای خود بی‌بهره و نصیب می‌مانند.

انتظارها برای بازگشایی بزرگترین پایانه مرزی رسمی و بین‌المللی در خاورمیانه - که در 17 خردادماه سال 92 در پی ناامنی‌های کشور عراق و حملات تروریستی انتحاری به اتوبوس زوار ایرانی بسته شد - کماکان ادامه دارد و سال‌های سال است که کام مردم این استان گاهی با خبر بازگشایی آن شیرین و گاهی با خبر عدم موافقت با بازگشایی تلخ می‌شود.

متاسفانه طی سال‌های گذشته رایزنی‌های صورت گرفته مقامات ایرانی و عراقی برای بازگشایی این مرز و تردد کاروان‌های زیارتی بی‌نتیجه مانده و همچنان تردد از نزدیکترین مسیر مرزی بین ایران و عراق متوقف است.

انسداد مرز خسروی با ظرفیت پذیرش روزانه تا 20 هزار نفر که فاصله آن با پایتخت عراق تنها ۱۸۹ کیلومتر، با کربلای معلا ۳۰۰ و با کاظمین ۲۰۲ کیلومتر است علاوه بر ایجاد ازدحام زوار در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه در زمان اربعین، خسارات فراوانی را به هتل‌داران منطقه قصرشیرین هم وارد و تعداد زیادی از آنها را ورشکسته کرده است.

مشکلی از طرف ایران برای بازگشایی مرز وجود ندارد

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: بنای مسئولین کشور بر بازگشایی مرز خسروی است و در این راستا تمام تمهیدات لازم اندیشیده شده و جلسات متعددی با مسئولین عراقی برگزار شده است.

وی افزود:هیچ گاه مشکل عدم بازگشایی مرز خسروی از سوی ایران نبوده بلکه از پس از جنگ تحمیلی، ما آمادگی خود را برای بازگشایی این مرز اعلام کرده ایم اما به دلایل ناامنی در سمت عراقی این امکان وجود نداشته است که امیدواریم امسال تهمیداتی از سوی حشدالشعبی ها و دولت عراق اتخاذ شود تا این مسیر مسیری پاک باشد و برای زائرین مشکلی ایجاد نشود.

مصری با تاکید بر اینکه تاکنون مانعی بر سر راه بازگشایی مرز خسروی نیست و بنا بر بازشدن مرز خسروی است باید دید در آینده مشکلی پیش می آید یا نه گفت: از سوی کشور ما تا خروجی خسروی مشکلی وجود ندارد و تمهیداتی که در گذشته دیده بودیم امسال هم قابل اجرا است و در واقع آنچه در اختیار ما نیست که همان ایجاد امنیت در سرزمین عراق بوده که مانع کار است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه آنچه در اختیار طرف ایرانی است قابل پیش بینی و برنامه ریزی است که می توان برای آن تدارک دید، عنوان کرد: اقدامات مربوط به طرف عراقی در اختیار ما نیست که بتوان برای آن برنامه ریزی کرد امیدواریم امسال این امنیت توسط عراقی ها برقرار شود و زائرین با توجه به عدم نیاز به صدور ویزا، بتوانند به راحتی از مرز خسروی عبور کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم کرمانشاه از قدیم بیشترین علاقه و توفیق آنها خدمت به زائرین امام حسین(ع) بوده و اجداد و بزرگان ما امکانات زندگی و پذیرایی را بدون چشمداشت در اختیار زائرین قرار می دادند و زائرین را به خانه خود دعوت می کردند تا در کنار شوق خدمت به زوار امام حسین(ع) خود نیز در ثواب زیارت آن ها سهیم شوند.

وی عنوان کرد: بازگشایی مرز خسروی همچنین سبب رونق کسب و کار و فعال تر شدن اقامتگاه های رسمی مرزی می شود تا نفس دوباره ای از نظر اقتصادی بگیرند .

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نیت و هدف اصلی مردم کرمانشاه خدمت به زائرین امام حسین(ع) است و این سابقه ای چند صدساله است امیدواریم فرصت خدمتگزاری مجدد زوار امام حسین(ع) در اختیار مردم کرمانشاه قرار گیرد.

ا

 

فرماندار قصرشیرین: آمادگی کامل برای استقبال از زائرین داریم

مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: مرز خسروی یکی از قدیمی ترین مرزهای کشور با عراق و مسیر تردد زوار است و از قدیم الایام که بعد جنگ تحمیلی مورد بازسازی قرار گرفت یکی از پایانه های مطرح در سطح خاورمیانه بوده است.

وی با بیان اینکه پایانه خسروی با دو سالن رفت و برگشت مسافربری در نقطه صفر مرزی دایر است، گفت: همچنین در شهرستان قصرشیرین نیز تمام زیرساختها تهیه شده و پارکینگ‌ها مجهز به امکانات اولیه شده اند و عملیات تسطیح و خاک برداری در آنجا انجام شده است.

فرماندار قصرشیرین با تاکید بر اینکه جهت بازگشایی مرز خسروی از سوی طرف ایرانی هیچ گونه مشکلی نداریم و آمادگی کامل برای استقبال از زائرین وجود دارد، افزود: در حال حاضر اوضاع به خوبی پیش می رود و قرار است وزرای عراق و ایران قراردادی برای بازگشایی مرز خسروی منعقد کنند.

تاتار عنوان کرد: مرز خسروی از گذشته فعال بوده و اکنون نیز مطالبه به حق مردم کرمانشاه و قصرشیرین است.

وی خاطرنشان کرد: در نقطه صفر مرزی و شهرستان قصر شیرین 14 هتل برای پذیرش زوار عتبات عالیات احداث شده که شمار آن ها از هتل های موجود در مرز مهران و چزابه بیشتر است.

فرماندار قصرشیرین افزود: بازگشایی مرز خسروی برای مردم خیر و برکت دارد و برای مسافرین و زوار نیز سبب کوتاه تر شدن مسیر خواهد شد و به طور قطع به خاطر موقعیت این مرز زوار عبور از مرز خسروی را انتخاب خواهند کرد.

ا

 

افزایش زوار اربعین با رایگان شدن ویزا و چالش بسته ماندن خسروی

اما آخرین اظهارات در مورد بازگشایی این مرز مربوط به شهریار حیدری، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) است که اعلام کرده مرز خسروی برای اربعین 98 بازگشایی می‌شود.

وی گفته است که با رایگان شدن هزینه ویزا احتمال می‌دهیم تعداد زائرین نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند و تا جایی که دولت عراق امکان پذیرش زائران را داشته باشد و بتواند زائران را مدیریت کند ما آمادگی داریم تا تمامی کارهایی را که برای خروج زائران لازم است، انجام دهیم.

حیدری با اشاره به بازگشایی مجدد مرز خسروی برای اربعین امسال افزود: شرایط مرز خسروی کم کم به بهره‌برداری نزدیک می‌شود و تقریباً وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شده است، بنا بر رصدهای آخر ما هم از این مرز دریافتیم که انشاالله تا اربعین این مرز برای عبور زائران بازگشایی شود.

ظاهرا با رایگان شدن هزینه ویزا امسال بسته ماندن مرز خسروی به روی زوار اربعین می‌تواند چالش بزرگی برای مسئولان ستاد اربعین ایجاد کند و بهتر است هرچه سریعتر تکلیف این مرز را روشن کنند تا اقدامات لازم برای آماده‌سازی بیشتر این مرز هم انجام گیرد.

  مرصاد

انتهای پیام/

نظرات بینندگان