کد خبر: ۱۳۱۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

افتتاح نمایندگی خبرگزاری ایلنا در شیراز

همزمان با 17 مرداد ماه روز خبرنگار، دفتر نمایندگی خبرگزاری ایلنا، شعبه استان فارس در شیراز افتتاح و از نرم افزار کارآفرین شو، رونمایی شد.
طی مراسمی با حضور مسئولان استان و نمایندگان مجلس و جمعی از خبرنگاران، دفتر نمایندگی خبرگزاری ایلنا در فارس، رسما آغاز به کار کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم با بیان اینکه رسانه های برخط در سال های اخیر رشد 80 درصدی داشته‌اند، گفت: بیشترین صدور مجوزها که در همین دولت اتفاق افتاد به دلیل اقبالی بود که مردم نسبت به آن داشتند و ما نیز در این راستا آنها را پشتیانی و حمایت کردیم .

صابر سهرابی با اشاره به تاثیر فضای مجازی و رسانه‌های بر خط بر جامعه امروزی، افزود: هر چند که رسانه‌های مکتوب امروز در انزوا قرار گرفتند اما فارس با داشتن سابقه اولین روزنامه‌نگار ایران ، روزنامه را از سراسر فارس شروع کردند و به سراسر ایران بردند . 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فعالیت خبرنگاران و رسانه ها در این شرایط  اقتصادی کشور سخت است و «خبرگزاری ایلنا» فعالیت گسترده ای در موضوعات و مسائل مختلف کشور دارد و هرچند دیر اما فعالیت آن در استان فارس امیدوار کننده است .

بهرام پارسایی، با بیان اینکه امروز خبرنگاری درپیچ و خم قرار گرفته است و محدودیت هایی برای آنها وجود دارد، افزود: در این شرایط  خبرنگاران بازهم  بر سر رسالت خود هستند و فعالیت شان به مشابه دوربین مداربسته است که همه را از خطا و عدم انجام مسولیت برحذر می دارد .

وی با اشاره به اینکه رسالت رسانه ها، رسالت پرسش و مطالبه گری است و امیدوارم این مهم تقویت شود چرا که وظیفه رسانه ها نظارت به کار مسئولین است و مسئولین هم باید پاسخگوتر باشند، اظهارداشت: اخبار دارای صحت فضای مجازی همان اخباری است که رسانه ها تهیه می کنند .

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در شرایط کنونی عبور از مرزهای صداقت باعث ایجاد مشکلاتی می شود، گفت: شکل گیری خبرگزاری های متعدد و بویژه «خبرگزاری ایلنا » که مخاطب زیادی از جمله کارگران  را در بر دارد می تواند نقش مهمی را در جامعه ایفا کند .

محمدجواد جمالی نوبندگانی با اشاره به اینکه امروزه آموزش تحصیلات در رشته خبرنگاری ضرورت دارد، افزود: در عصر  امروز که به انفجار اطلاعات تعبیر می شود؛ سرعت انتشار اخبار به همراه صداقت مهم است که می تواند هم  به اعتماد عمومی و جلب رضایت منجر می شود و هم یخ بین انتشاردهنده وگیرنده خبر را از بین ببرد .

نائب رییس کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه امروز در شرایط ویژه ای از نظر تحریم ها هستیم ، گفت:یکی از دلایلی تحریم وزیر امور خارجه کشورمان حس خوب و انتقال جایگاه ایران در مجامع مختلف بود و زیرکانه از ظرفیت رسانه ای استفاده کردند و در مصاحبه توییتر به خوبی جایگاه کشور را نشان دادند .

علی اکبری دیگر نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به  معیشت، بیمه و سختی کار خبرنگاران در کشور  اشاره کرد و گفت: ایمان و عمل صالح در آموزه های دینی مورد تاکید است و فعالیت خبرگزاری نیز همانند عمل صالح است .

وی با بیان اینکه در برهه هایی اخلاق درجامعه مخدوش می شود، افزود: شبکه های محلی علی رغم تاثیرات به شدت گمراه کننده هستند . 

وی ادامه داد: خبرنگاران باید شفایت و مسایل را بدون نگاه سیاسی پیگیری و ارامش را به جامعه تزریق کنند و در این راستا اطلاعات به روزی داشته باشند .

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز در این مراسم به  فعالیت دوباره خبرگزاری کار ایران ( ایلنا) در استان فارس اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ایلنا استان فارس طی دوسال که غیر فعال شده بود دوباره با جدیت آغاز به کار کرده و در این برهه باید مسائل حاشیه ای را رها کرده و صدای عامه مردم باشد .

عبدالرضا قاسم پور با بیان اینکه «ایلنا»  توانسته در طول ۱۷ سال گذشته فعالیت خوبی در سطح کشور داشته باشد ، افزود:انتظاراست که ایلنا فارس نیز از امروز با جدیت و نقد های سازنده در قالب قانون برای توسعه استان فعالیت کند .

وی ادامه داد: در شرایط تحریم جنایتکارانه دشمن انتظار است که خبرنگاران به تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از فعالین اقتصادی داخلی ورود کنند  و نقد، پیشنهاد و انتقادات سازنده ودلسوزانه داشته باشند .

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس  با اشاره به اینکه خبرنگاران جلودار حفظ نظام و طلایه دار اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی هستند، گفت: فضای حسن ظن باید در جامعه تقویت شود و خبرنگاران نباید کاری کنند که مردم نسبت به مسئولین بدبین شوند کما اینکه مسئولین هم باید این ارتباط را داشته باشند و همگی  کمک کنیم تا اخلاق و سرمایه اجتماعی در سطح استان بالا رود .

قاسم پور عنوان کرد: سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری در دولت تدبیر و امید به نتیجه و به تصویب رسید .

عضو شورای شهر شیراز نیز گفت: رسانه عامل شفافیت شنیدن صدای مردم است اما در عصر کنونی  گرفتار فضای مجازی هستیم و فضای مجازی هرروز در حال تغییر است از اینرو زیست رسانه ها در شرایط کنونی سخت شده است .

سعید نظری با بیان اینکه در جامعه ما عارضه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با تلاش روزنامه نگاران محقق می شود ، افزود: فضای رسانه ای کشوردر حال حاضر عوض شده و سلبریتی ها از رسانه های مکتوب بیشتر فعالیت دارند؛ اما باید تغییرات فضای رسانه ای را که باعث همبستگی اجتماعی شده است  را هم دید و از سوی دیگر رسانه های مکتوب نیز راه خود را در این شرایط باز کنند .

نظری با اشاره به اینکه ایلنا رسانه ای است که در استان فارس جای خالی آن حس می شد و در فضای کارگری صرف قرار نگرفته است، گفت: رسانه های برخط برای آنکه خبرنگاران خود را تحت پوشش بیمه  قرار دهند با مشکل مواجه هستند و باید با ساماندهی بیمه هویت اجتماعی آنها شکل گیرد .

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس هم در افتتاحیه خبرگزاری ایلنا استان فارس با بیان اینکه اجازه دهید خبرگزاری ایلنا در خانواده خود زندگی کند، گفت: اگر خبرگزاری کار ایران با جامعه گسترده کارگری متمرکز شود می تواند به طیف گسترده موسسات اقتصادی، خانه کارگر،تشکل های کارگری، کارفرمایی و ۵ هزار ۵۰۰ تعانی که در استان فعالیت می کند کمک کند .

سهراب مختاری افزود: در استان فارس برای اولین بار انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری داریم که باید از آن حمایت شود .

رئیس خانه کارگر در استان فارس هم در این مراسم با بیان اینکه خبرنگاری امنیت شغلی ندارد، گفت: خبرنگاری شغل پراسترسی است  و نمایندگان مجلس در مورد امنیت شغلی خبرنگاران باید ورود کنند تا بعد از مدتی آنها به عنوان نیروی رسمی قرار بگیرند .

علی راستگو ادامه داد: خبرگزاری ایلنا از قبل در استان فارس  فعالیت داشت  امروز نیز این خبرگزاری به صورت رسمی فعال شده است و در کنار آنها خواهیم بود .

در ادامه این مراسم از اپلیکیشن ایلنا در راستای اهداف خبرگزاری که کمک به معرفی کسب و کار و کارافرینان است رونمایی شد تا کارآفرینان تجربیات و مشاغل خود را از طریق این نرم افزار به دیگر شهروندان معرفی و انتقال دهند .

نظرات بینندگان