کد خبر: ۱۳۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
رئیس شورای شهر شیراز مطرح کرد:

اختلال در عمل به وظیفه بخاطر معذوریت های اخلاقی/ در سال جاری، شورا است که تصمیم می گیرد نه رئیس/ انسجام و همدلی حلقه گمشده شورای شهر شیراز

رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به چرایی سکوت اعضا درباره نوع برخوردهای رئیس سابق شورا در صحن، گفت: گاهی اوقات ممکن است به دلیل معذوریت های اخلاقی در شرایطی قرار بگیریم که در انجام وظیفه مان دچار مشکل شویم، امیدوارم دیگر شاهد این مسئله نباشیم.
اختلال در عمل به وظیفه بخاطر معذوریت های اخلاقی/ در سال جاری، شورا است که تصمیم می گیرد نه رئیس/ انسجام و همدلی حلقه گمشده شورای شهر شیرازبه گزارش شیرازه، سال ۹۶، اعضای شورای شهر شیراز با ترکیب ۱۲ نفره لیست امید و یک نفر از اصولگرایان برای مدت چهار سال نمایندگی مردم کلانشهر شیراز انتخاب شدند.

از شهریور همان سال، فعالیت این افراد رسما آغاز و سید احمدرضا دستغیب به عنوان رئیس این پارلمان شهری انتخاب شد؛ هر کدام از اعضا به عنوان رئیس و نایب رئیس کمیسیون های مختلف قرار گرفتند اما سیروس پاک فطرت عضو اصولگرای شورا، تنها فردی بود که فقط عضویت عادی در برخی از کمیسیون ها داست.

در آن زمان که افراد، تخصص خاصی نداشتند به سلیقه های مختلف وارد کمیسیون ها شدند و روال تصمیم گیری برای کلانشهر شیراز آغاز شد.

اکنون پس از دو سال با نگاهی سطحی و گذرا به عملکرد شورا، حواشی ایجاد شده اولین نکته ای است که در اذهان تداعی می شود، گمان می شد افرادی که همه از یک لیست واحد هستند نقطه نظرات مشترک و یا لااقلِ کم، اهداف مشترکی داشته باشند اما آنچه در معرض دید عموم قرار گرفت کلکسیونی از نظرات چندگانه و بدون انسجام بود که بعضا مخاطبان را نسبت به متناقض بودن رفتار و اعضای شورا به تعجب وا می داشت.

دستغیب توسط اعضای شورا برای ریاست انتخاب شد اما در کارنامه عملکرد رئیس شورا رفتارهای عجیبی چون آبستراکسیون برای به کرسی نشاندن نظر خود در میان همفکرانش قابل ملاحظه است.

دو سال ریاست شورا بر عهده فردی بود که در ابتدای سال سوم به راحتی توسط هم لیستی هایش کنار گذاشته شد؛ علیرغم تمامی تلاش هایی که توسط دستغیب صورت گرفت، او دیگر از نظر هم گروهی های خود گزینه مناسبی برای نشستن بر مسند ریاست شورا نبود و موسوی با کسب اکثریت آرا برای ریاستِ این پارلمان شهری در سال جاری انتخاب شد.

شاید جالب باشد نظر رئیس جدید شورا درباره حلقه گمشده شورای شهر شیراز در دو سال گذشته نسبت به شعارهایی که در ابتدا سر داده و اولویت شورا در سال پیش رو را بدانیم؛ سید عبدالرزاق موسوی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در این خصوص گفت: انسجام و همدلی داخل شورا موضوع مهمی است که باید آن را احیا کنیم و بدانیم که هیچ چیزی جای این اتحاد را نخواهد گرفت.

وی علت ایجاد حجم زیادی از پراکندگی در شورا را نشست و برخاست و گفتگوی محدود اعضا عنوان کرد و اظهار داشت: بنده از ابتدای فعالیتم در مسندِ ریاست شورا تمام تلاشم برای ایجاد فضای هم بستگی و وحدت رویه بکار بستم و برای اولین بار قبل از انتخابات هیئت رئیسه شورا همه اعضا دور هم جمع شدیم و پس از آن برای ورود به این مسئولیت (ریاست شورا)، تصمیم گرفتم.

رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به چرایی سکوت اعضا درباره نوع برخوردهای رئیس سابق شورا در صحن، بیان کرد: گاهی اوقات ممکن است به دلیل معذوریت های اخلاقی در شرایطی قرار بگیریم که در انجام وظیفه مان دچار مشکل شویم، امیدوارم دیگر شاهد این مسئله نباشیم.

موسوی همچنین در خصوص اینکه شورا اقتداری ندارد، با تاکید بر اینکه در سال سوم، شورا است که تصمیم می گیرد نه رئیس شورا لذا من به عنوان رئیس شورا مجری تصمیمات شورا هستم و بایستی علاوه بر اداره جلسات، مجری تصمیمات شورا، ارتباط این پارلمان شهری با بیرون (سازمان ها، نهادها، مقامات حقوقی و حقیقی و مردم) تنظیم کنم.

وی افزود: باید در چارچوب قانون، اخلاق و مصلحت مردم تلاش کنم تا جایگاه شورا ارتقا پیدا کند وگرنه تمامی اعضا به لحاظ حقوقی، شان برابری دارند و هر فردی در جایگاه خودش است.

به گزارش شیرازه، واژه پدرخوانده و مادرخوانده به همراه اعضای لیست امید به شورا وارد شد و بارها نظرات مختلفی درباره برخی تحت عنوان پدر یا مادرخوانده و تصمیماتش برای شورای شهر شیراز مطرح شد؛ رئیس شورا در خصوص اینکه آیا برنامه ای دارید که در سال سوم این کلمات بیان نشوند، تصریح کرد: در سال جدید تنها شورای شهر است که خودش را اداره خواهد کرد.

موسوی در ادامه بر اهمیت کمیسیون ها و تقویت آنها تاکید کرد و گفت: شورا یعنی کمیسیون ها چرا که تصمیمات و نظارت در آنجا اعمال می شود لذا مرکز پژوهش های شورا برای تقویت کمیسیون ها هر چه سریعتر راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فکر می کنم در دوره جدید نماینده شورا هستم تا اینکه رئیس به مفهوم سلسله مراتب اداری باشم، افزود: رئیس در یک سیستم شورایی با یک نظام اداری فرق دارد و وظیفه اش در شورای اداری هماهنگ کننده است امیدوارم در سال سوم شاهد صفا و صمیمت در شورا باشیم.

رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به اینکه نقش پدرخوانده و مادرخوانده در شورا چه بوده، اذعان داشت: من این نقش را در شورا نمی بینم لذا نمی توانم درباره اش صحبت کنم، بهتر است افرادی که از این کلمات استفاده می کنند مقصودشان را اعلام کنند.

موسوی با تاکید بر اهمیت مصلحت عمومی، علت ورود خود برای ریاست شورا را این مقوله عنوان کرد و در پاسخ به اینکه فکر می کنید پس از به اتمام رسیدن ریاست شما در شورا کدام تصمیمتان بطور قطع به عمل منجر خواهد شد، گفت: تلاش می کنیم ظرف یکماه برنامه های یک ساله مان را به صورت کتبی ارائه دهیم، ساز و کارها را مشخص و جلسات منظمی با اصحاب رسانه برگزار کنیم.

وی با اعلام اینکه روابط عمومی ما باید در روش خودش بازنگری و کمتر نشست ها و عکس های ما را منتشر کند، افزود: روابط عمومی بایستی به سمت ارائه گزارش عملکرد، انعکاس نظرات مردم، ارتباط با خبرنگاران و تحلیل شرایط را انجام دهد نه اینکه عکس های مرا منتشر کند که فلان جا رفته ام.

رئیس شورای شهر شیراز در انتها درخصوص نحوه ارتباط شورا با شهرداری در سال جاری و ارائه تذکرهای بیش از اندازه به شهردار به صورت علنی، اظهار داشت: ارتباط شهرداری و شورا حتما در چارچوب قانون تنظیم خواهد شد؛ تلاش می کنیم جلسات هم اندیشی را تقویت و از شهردار برای حضور در جلسات نیز دعوت کنیم تا حرف هایمان در همان جلسه مطرح شود و دیگر کمتر شاهد بحث در صحن باشیم.
نظرات بینندگان