کد خبر: ۱۳۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸
شهردار شیراز خبر داد؛

برگزاری هفته فرهنگی در شیراز برای معرفی گوته شاعر آلمانی

شهردار شیراز از برگزاری هفته فرهنگی برای معرفی گوته شاعر آلمانی در شیراز خبر داد و گفت: ما در شرایطی در جهان بسر می بریم که در حوزه سیاست خارجی کشورها مشکلاتی با هم دارند و تضاد منافع و مسائل سیاسی گاها فضایی را ایجاد کرده که دولت ها به درستی نمی توانند از ظرفیت های کشورهای دوست استفاده کنند.
به گزارش شیرازه، شهردار شیراز هشتم آبانماه در جلسه علنی شورای شهر شیراز، دیپلماسی فرهنگی و ارتباط بین شهرها را از سیاست های محوری شورای شهر پنجم و شهرداری این دوره عنوان کرد و به بیان نکاتی در این خصوص پرداخت.

حیدر اسکندرپور از برگزاری هفته فرهنگی برای معرفی گوته شاعر آلمانی در فاصله زمانی نهم تا سیزدهم ماه جاری خبر داد و گفت: ما در شرایطی در جهان بسر می بریم که در حوزه سیاست خارجی کشورها مشکلاتی با هم دارند و تضاد منافع و مسائل سیاسی گاها فضایی را ایجاد کرده که دولت ها به درستی نمی توانند از ظرفیت های کشورهای دوست استفاده کنند.

وی افزود: بحث خواهرخواندگی و ارتباطات فرهنگی بین کلانشهرها در اغلب کلانشهرها در سالهای گذشته وجود داشته، این موضوع در راستای دوستی بین شهرها و در جهت منافع مردم شهرهای دوست صورت گرفته است. 

شهردار شیراز با اظهار اینکه کشور جمهوری فدرال به عنوان کشوری است که در ارتباط با ایران سابقه تاریخی دارد و یک ظرفیت فرهنگی مشترک بین آلمان و ایران است، اعلام کرد: موارد ذکر شده به تلطیف روابط بین کشورها در شرایطی که ما در حوزه سیاست خارجی با کشورهای بزرگ در ارتباط با برجام و سایر مسائل داریم کمک زیادی می کند.

اسکندرپور با اشاره به اینکه در گذشته ارتباطاتی بین آلمان و ایران درخصوص دیوان ایران غربی شرقی گوته وجود داشته است، بیان کرد: در دویستمین سالگرد انتشار این دیوان، هفته فرهنگی جمهوری فدرال را در شیراز با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت ارشاد برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاهی از آثار گوته، رونمایی از ترجمه اخیر دیوان غربی شرقی، نمایش فیلم گوته و اجرای نمایش خیالی گفتگوی حافظ و گوته از جمله برنامه هایی هستند که در این هفته برگزار خواهند شد.

شهردار شیراز همچنین گفت:‌ برگزاری کنسرت موسیقی کلاسیک نمایش فیلم برنده اسکار، مراسم داستان خوانی و شعرخوانی، برگزاری نمایش عکس یافته های باستان شناس آلمانی و آشنایی فرهنگوران و ادبای آلمانی با آثار تاریخی فرهنگی شیراز برنامه هایی دیگری هستند که در هفته فرهنگی آلمان برگزار خواهند شد.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه ما در کلانشهر شیراز ظرفیت های بزرگی چون حافظ و سعدی داریم که قابل ارائه در سطح بین المللی هستند و تاکنون کمتر شاهد معرفی این شخصیت ها و استفاده از این ظرفیت ها بوده ایم، اظهار داشت: گوته شاعر آلمانی توجه ویژه ای به حافظ داشته، سه مجموعه را خطاب به او سروده و علاقه اش به ادبیات ایران او را وادار به تحقیق در این‌باره کرده است که این موارد  فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط بیشتر و معرفی ظرفیت های خودمان در سطح کلان است.

به گزارش شیرازه، وایمار یکی از شهرهای آلمان خواهرخوانده شیراز است.

نظرات بینندگان