کد خبر: ۱۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

استاندار جدید فارس و مطالبات زمین مانده نماینده رهبری/2

مقدمه: حضور حضرت آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس، در مدت بیش از دو سال موجبات برکات فراوانی شده است. تدبیر، صبر و شجاعت ایشان در پیگیری مسائل مهم استان مانع از عقب افتادگی بیشتر این استان پهناور شده است. معظم له همیشه در نقش پدری مهربان، عامل جهت وحدت و همگرایی مسئولین استان بوده اند. اما متاسفانه بدلیل رویکرد نامناسب مدیریت ارشدسابق استان فارس و دامن زدن به فضای اختلاف توسط سیاسیون، فریادهای ایشان گوش شنوایی پیدا نکرد و در این مدت با وجود پیگیری های مجاهدانه ایشان، از سوی مسئولین توجهی نشد.

در حالیکه نماینده ولی فقیه در استان، به عنوان فصل الخطاب تمامی مسئولین و جریانات سیاسی قلمداد می شود، و ایشان به عنوان مفسر بیانات امام خامنه ای عمل می کنند، اما گویی عده ای خواسته یا ناخواسته حرف خود را فصل الخطاب دانسته و بیش از پیش بر مظلومیت نماینده حضرت آقا در استان فارس می افزایند.

سخنان ایشان را یادآور می شوم که فرمودند: "بنده تمام تعنیات خود را برای قبول مسئولیت در زندگی فردی و اجتماعی حذف کردم و در خطبه های جمعه نیز گفته ام در هیچ مجموعه ای خود را قرار نداده ام و نمی دهم و نظر رهبری برای من مهم است و حمایت از گروهی که به نفع نظام است را سرلوحه قرار داده ام و با کسی خصومت شخصی نداشته و پیوسته اهم را بر مهم ترجیح داده ام عاقل کسی است که میان دو خیر اشد ، خیرا را انتخاب نماید . انسان باید در مسائل پیرامونی خود تحلیل داشته باشد . معادلات ما برخی اوقات با یک درجه کم و زیاد باید انتخاب شود . باید خود را ندید تا دیگران را دید و خود را نباید دید تا مطالب رهبری را دید."

حضرت آیت الله ایمانی در مدت حضورشان در استان فارس، همواره از منبر نماز جمعه، مسائل و مشکلات اصلی استان فارس را به مسئولین گوشزد کرده اند، که امروز با حضور استاندار جدید در استان که در بدو ورود تبعیت عملی از ولایت فقیه را اعلام و از افتخارات خودشان دانسته اند، امیدواریم جناب آقای حسین صادق عابدین بیانات نماینده ولی فقیه در استان که همان مطالبات امت حزب الله در استان می باشد را جامه ی عمل پوشانده و نگذارند بیش از این مطالبات به حق نماینده حضرت آقا بر روی زمین بماند و فارس عقب بماند.

فلذا شیرازنا برآن شد تا با تفحص و تحقیق در بیانات نماینده ولی فقیه در استان فارس، مطالبات ایشان را در سرفصل های جداگانه جهت یادآوری و تذکر برای تمامی مسئولین استان و بطور خاص استاندار جدید جناب آقای حسین صادق عابدین بازگو کنیم، تا انشاالله این بیانات مورد عمل مسئولین قرار بگیرد. و فراموش نکنیم که کلام حضرت آیت الله ایمانی فصل الخطاب و محور وحدت می باشد:

موسیقی و نماد سازی فرهنگی: "رهبر معظم انقلاب فرموده اند : ترویج موسیقی وظیفه جمهوری اسلامی نیست و همه می دانیم كه موسیقی فعالیت هایش باید شفاف باشد. برخی فقها تمامی مسائل موسیقی را حرام و برخی طی شرایطی آموزش های موسیقی را مجاز دانسته اند باید از طریق ساخت فیلم های مجاز و جذاب بتوان معروفی ارائه داد تا منكرات خود به خود كنار روند و مطمئناً اگر اهل كار و تلاش باشیم مقبولیت خود را در بین جوانان و مخاطبین آثار فرهنگی و هنری بدست خواهیم آورد. مقام معظم رهبری در سال دو یا سه جلسه مهم با اصحاب فرهنگ ، هنرمندان و شاعران دارند. ایشان در یكی از همین دیدارهایشان با هنرمندان فرمودند : هیچ منبری از منبر تئاتر اثرگذارتر نیست. و این تعبیر مهمی است. باید امکانات دولتی و غیر دولتی را در مسیر نماد سازی امور مذهبی را در اختیار بگیرید . شورای شهر و شهرداری موظف به همکاری با برگزار کنندگان مراسم دینی باشند بیت المال مسلمین باید در اختیار مردم باشد و شهرداری بدون توجه به دسته بندیهای سیاسی و حزبی فضا را برای انجام امور شما فراهم نماید . بایستی از تمام اهرم ها و امکانات برای احیاء گفتمان مهدویت در اختیار شما قرار گیرد . فرهنگسراها خیابانها ، پارکها و کانون های فرهنگی مذهبی و مساجد و فضای های ورزشی و مذهبی همگی باید در جهت توسعه امور دینی شیراز و بویِژه جشن های نیمه شعبان قرار گیرد . باید امکانات دولتی و غیر دولتی را در مسیر نماد سازی امور مذهبی را در اختیار بگیرید . شورای شهر و شهرداری موظف به همکاری با برگزار کنندگان مراسم دینی باشند بیت المال مسلمین باید در اختیار مردم باشد و شهرداری بدون توجه به دسته بندیهای سیاسی و حزبی فضا را برای انجام امور شما فراهم نماید . بایستی از تمام اهرم ها و امکانات برای احیاء گفتمان مهدویت در اختیار شما قرار گیرد . فرهنگسراها خیابانها ، پارکها و کانون های فرهنگی مذهبی و مساجد و فضای های ورزشی و مذهبی همگی باید در جهت توسعه امور دینی شیراز و بویِژه جشن های نیمه شعبان قرار گیرد."

بیکاری، صنعت، تولید، کشاورزی: در مجموعه صنعتی مان باید به 3 اصل مهم توجه شود اول آنکه آینده ای جامع و کامل را ببینیم آینده نگری افق دید انسان را توسعه داده و انسان را از محدودیت در فکر آزاد کرده مشکلات دو باره کاری را برطرف می کند . در تمام امور باید آینده نگری شود ودر بخش صنعت بیشتر باید به این مقوله توجه شود ایرادی که به مجموعه مسئولان استان در 3 دهه اخیر داشته و داریم نبود آینده نگری از سوی ایشان برای استان است . اگر این آیند نگری ها بود با این بیکاری شدید مواجه نبودیم.

سالیان بسیار دور برای فارس پیشبینی خشکسالی شده بود اماچرا با برنامه ریزی برای حل این معظل بزرگ فکری نگردیده است . باید به جایی کشاورزی فکری برای صنعتی شدن فارس می کردند تا جبران بیکاری ها گردد.

 

 

 

جامع نگری در امور نیز مهم است یعنی در یک مجموعه نباید از یک زاویه به مسائل نگاه کرد. در بخش صنعت این جامع نگری مهم تر است . رشد صنعت , استعداد محل , رعایت مسائل ترافیک و محیط زیست و دسترسی به بازار هدف و تولید در این بخش مهم است . اشکال عمده موجود در فارس این است که در مسائل از زاویه بخشی نگری به مسائل نگاه می کنیم  اعتلاء و رشداستان باید در تمام زمینه ها با هدف باشد .

آنچه را که ما باید به دنبال آن باشیم دوای درد است و این درد با جامعیت بخشیدن  به مسائل حل و فصل می گردد.هرپدیده و موجودی در عالم مسئولیتی فردی و مسئولیتی اجتماعی دارد   رفاه و آسایش صنعت گران نیز مهم است . صنعتگران در شهرک های صنعتی باید آرامش لازم را داشته باشند .به عبارتی دیگر باید به تمام نیازهای  این افراد در محل های کار خود پاسخ داد شود نباید در این شهرک ها صنعتگران با موانع جدی روبرو باشند .

 ایجاد تسهیلات برای کارفرما و صنعتگران یک نیاز ضروری است .تامین زمین , برق , آب , گاز و تسهیلات بانکی برای فعالان بخش صنعت و تامین فضایی سبز و مسائل رفاهی پرسنل شاغل در شهرک ها از ضروریات اولیه برای رونق دادن به بخش صنعت استان و کشور است . سلامتی افراد فعال در این بخش باید با همکاری صنعتگران و کارفرمایان و مجموعه مدیریت شهرک های صنعتی تامین شود . صنعت ما باید صنعتی سبز باشد یعنی کارگر و کارمند ما پس از فراغت از محیط کار نباید احساس آلودگی و بیماری ناشی از خدمت و کار در آن محیط نماید .

فضای اطراف کارگران را فضای مفرح و نشاط آور قرار دهید و شاد آبی تولید کنید در مجموعه های شهرک های صنعتی استخر و زمین ورزشی مد نظر باشد .با کمک گرفتن از بخش خصوصی می توانید امکانات رفاهی کارگران و شاغلین در شرکتهای صنعتی را فراهم آورید . مسجد و کتابخانه هم مورد نیاز جموعه کارگری است .

در فارس معمولا مشکل خاک نداریم باید ضمن ارتباط با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در افزایش فضای سبز در شهرک ها اقدام شود . ما راهی جز صنعتی شدن نداریم و این بیکاری و اقتصاد بیمار فقط با صنعتی شدن برطرف شده و نجات می یابد با تمام توان در حوزه صنعت وارد شوید .یکی از محورهای اصلی بنده در خطبه ها کار وصنعت و تولید است با این بهروری بی رویه از منابع آب و خاک امیدی به پیشرفت فارس نیست . وضع چاهها آب ما بسیار نگران کننده است .مسئولان کشاورزی باید به مهار مصرف بی رویه آب بپردازند . باید برای آب های موجود در امور کشاورزی و صنعت برنامه ریزی کرد . بایستی با تحولات طبییعی همراه و همگام بود جنگ با طبیعت پیروزی ندارد .

چرا اصرار به تولید گندم دارم ما که نه آب و نه خاکی برایمان باقی مانده چرا باید صنعت طفیلی باشد و مدام به کشاورزی سنتی بپردازیم . جهاد کشاورزی بر اساس آبی که متعلق به خودش است برنامه ریزی کند وکاری به آبی که متعلق به صنعت است نداشته باشد . سازمان آب باید بداند اگر پتروشیمی خواست احداث شود نیازمند آب است صنایع و مراکز صنعتی را که کمتر آلودگی دارند باید مد نظر باشد بانک های ما نیز باید در تولید و اشتغال سرمایه گذاری کنند اگر در باب صنعت ما برنامه ریزی جامعی صورت نگیرد برمشکلات ما روز به روز افزوده می شود.

" در ارتباط با صنعت نکته اصلی این است که مسئولان استان از حدود 40سال قبل به این طرف ظلمی مضاعف را در اثر غفلت و عدم توجه به منابع آبی فارس داشته اند . می باید در آن سالها شرایط ما در بخش های کشاورزی و صنعت توسط مدیران آن روز ها و آن سالها دیده می شد .کیفیت و کمیت کشت باید مد نظر می بود تا کشاورزی پایدار حاصل شود و بر اثر همین نادانستنی ها کشاورزان سنتی داشتند . از منابع آب بهرمند ی فراوان داشته و امروز با خشکسالی ها مواجه شده ایم . منابع آبی ما تاراج شده و به سرقت رفت . مسئولان نیامدند به فکر جایگزینی برای از دست رفتن منابع آبی باشند . در 3 دهه اخیر متوجه بودیم که ما شیراز و فارس را اصحاب فرهنگ و هنر معرفی کرده و بعد آمدند ما را قطب الکترونیک معرفی کردند و خیالمان را از بحث ورود به صنعت معاف کردند  . مشکل صنعت فارس در نبود برنامه ریزی های صنعتی و پیش بینی ها در این زمینه است . مسئولان ما به لزوم برنامه ریزی در بحث صنعت آگاه نشده و نمی خواهند خود را در این زمینه به زحمت بیندازند .ما می گوئیم شما برای 5 یا 10 سال آینده صنعت فارس چه برنامه ای دارید ؟ اگر برنامه ریزی باشد کارخانه ای مانند کما معطل چند میلیارد تومان برای راه اندازی نمی شود. در صفحات روزنامه ها مطرح شدن که مهم نیست . نباید با این وضع بیکار شدن کارگران خواب آرام داشته باشند . نیروی انسانی و سرمایه خصوصی ما در فارس به نحوی است که در بسیاری از استانها نیست چرا این وضعیت را داریم چون مسئولان ما  احساس مسئولیت لازم را در خود نمی بینند .چرا ما نتوانیم محصولات تره وبار روزانه جنوبی جزائر خلیج فارس را تامین کنیم ؟ من واقعا نگران وضعیت صنعت و اقتصاد استان هستم . اگر به این وضع نابسامان صنعت فارس گریه کنیم عیبی نیست .   

" وقتی یك كارگر بیكار می‌شود، نباید من به عنوان نماینده ولی فقیه، شب‌ها راحت بخوابم! چرا باید كارگران كارخانه مخابراتی راه دور خودسوزی كنند؟ چرا زن‌ها از شوهرانشان طلاق بگیرند به خاطر اینكه شوهرشان در این كارخانه بیكار شده است؟ اینها مسائلی نیست كه نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم"

جذب سرمایه گذار، نه سرمایه بردار:

مدیریت ارشد استان نیز در بحث جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی اقدام لازم را نداشته است.باید در بحث مسائل کلان جامعه و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی اقدام لازم را داشته باشیم . در سرمایه گذار داخلی و خارجی گرایشی منفی وجود دارد ومتاسفانه اقتصاد فارس به سمت پیله وری رفته است .اصلاح در جهت گیری اقتصادی نبوده است و سرمایه گذاری منحصر به ساخت مغازه و فروشگاه , پاساژ و مجتمع تجاری و ساختمانهای بلند شده است این مجتمع های بی حساب و کتاب برای ترافیک شهر ما معظی شده است .به نظر می رسد بجای سرمایه گذاری سرمایه برداری شده است .

یک سری اقدامات  شعاری نیز در باب صنعت و اقتصاد استان صورت گرفته وجهت گیری استان در بحث اقتصاد و صنعت و سرمایه گذاری باید تغییر پیدا کند . باید بامردم صاف و شفاف حرف زد .فارس را نباید در خواب و خیال اداره کرد .اگرسرمایه گذاری هست در کجا هست و اگر نیست گفته شود چرا نیست ؟ مردم منتظر دیدار با سرمایه گذاران  خارجی برای ایجاد اقتصاد مولد هستند .کجاست این کارگاه بزرگ عمرانی که در رسانه ها از آن دم زده می شود . چرا هر روز در فارس شاهد تعطیلی کارخانه جات هستیم . آمار درست ارائه دهید .

چرا سرمایه‌گذار داخلی را حمایت نمی‌كنید و در برخی از روزنامه‌های شیراز مرتب دروغ به خورد مردم می‌دهید. و دغدغه و غصه ما این است كه مردم فارس چه گناهی كرده‌اند كه كارخانجات مهم و اثرگذار مرتب در حال تعطیل شدن هستند.

" بارها در نماز جمعه خطاب به مدیران استان اعلام كردم یك نفر سرمایه‌گذار خارجی كه شما از آن نام می‌‌برید و سرمایه‌گذاری مولد هم داشته باشد، به من نشان دهید، اما تاكنون هیچ خبری نشده فقط در رسانه‌ها آمار مسئولان را می‌بینیم."

مسائل فرهنگی:

"چرا برای چهار هزار نفر جوان مجلسی را ترتیب داده و امنیت آنها را تامین می کنید تا فضای چمن هوای خوب و نور کم ؛دختر و پسر را کنار هم در مجلس نشانده اید و جاذبه های خاص را برای آنها فراهم آورده اید ؟ این است برنامه ریزی برای تفریح سالم جوانان ؟ آیا مسئولانی که این چنین کرده اند آمدند اعتکاف هزاران نفری جوانان را در مساجد وحسینیه ها ببینند ؟چرا برای این ها برنامه ریزی ندارید ؟ آیا این ها جوانان ما نبودند و آنها که مزاحمت برای خانواده ها آورده و بی حیایی می کنند باید مورد نظر شما مسئولان باشند ؟ در این سه دهه که از انقلاب گذشته است چه کاری برای نمازگزاران جمعه شیراز کرده اید ؟ چرا به فکر مردم نمازگزار و مساجد نیستید ؟ اعتبارات شیراز و فارس را چه کرده اید؟ کجا برده اید ؟ خرج چه کرده اید؟ چرا 5 میلیارد تومان اعتبارات مراکز دینی را نمی دهید ؟ چرا کوچه ای را که منتهی به برگزاری محل نماز جمعه می شود را درست نمی کنید؟چرا مسئولان از این وضع نابسامان نماز جمعه خود را به بی خبر جلوه می دهند  و فقط به امور چهار نفر دلقک مزاحم رسیدگی می شود ؟"

"مدت‌هاست آقایان ما را به جلسه شورای فرهنگ عمومی دعوت نكردند و از عید تا آلان این شورا تعطیل است.درباره مسائل فرهنگی استان خون دل می‌خورم. هفته گذشته خواستم شورا تشكیل جلسه دهد، گفتند اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم سرپرستی شده است. "

جنگ نرم ، سپاه ، دانشگاه : "در بحث فرهنگی و تهیه محتوای مبارزه با جنگ نرم دانشگاه و سپاه پاسداران در کنار هم کارشان را باید پیش ببرند . فضای اندیشه در دانشگاه شیراز مطرح است اما در بحث توزیع اعتبارات فرهنگی دانشگاه باید مطالبات خود را از استانداری بخواهد روسای دانشگاههای شیراز جلساتی را با استاندار و نماینده ولی فقیه داشته باشند و کارگروه پیگیری مطالبات فرهنگی دانشگاههایشان باشند. باید امکانات را برای دانشگاهها فراهم کرد و فضای ورود دشمن به دانشگاه و محیطهای دانشگاهی را نباید داد مسئولان با دانشگاههای ما ارتباطی تعریف شده ندارند . عده ای همکاری با دانشگاه را مزاحم منافع خود می دانند شما خودتان باید از حریم دانشگاه دفاع کنید  آنچه پایدار است مسائل فکری و اخلاقی دانشجویان است."

حوزه ی علمیه و آموزش و پرورش : "آموزش و پرورش باید تشکیلاتی سازمان یافته برای حضور روحانیون در نظر بگیرد. اصل حضور روحانیون در مدارس حضوری معنا دار است . سخنرانی مقام معظم رهبری در قم می تواند سرمنشاء دگرگونی های آموزشی و تربیتی حوزه باشد . یک سری مشكلات دستگاه تعلیم و تربیت با حضور روحانیون در مدارس حل و فصل خواهد شد . حوزه علمیه و شورای سیاستگذاری فارس روحانیون و ائمه جمعه را بخواهد تا نظرات خود را در خصوص نحوه ورود به این عرصه را ارائه دهند . آنچه مقام معظم رهبری در موضوع حوزه و تعلیم و تربیت بیان داشتند براساس مطالعه قبلی و پیش بینی هاست . گروهی از كارشناسان در این حوزه بنشینند و متن مهم سخنان رهبری را در این زمینه بیابند و بین ائمه جمعه و آموزش و پرورش توزیع كنند و طرح لازمه را به حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش ارائه دهند . برای رسیدن به این هدف لازم است اقامه جماعت در مدارس و تربیت معلمان به مبانی دینی مد نظر باشد."

نظرات بینندگان