کد خبر: ۱۳۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸
دو هفته از ضرب الاجل دادستان شیراز گذشت؛

برخورد قضایی در انتظار شرکت آب و فاضلاب، شهردای، محیط زیست، بهداشت، شهرک صنعتی، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز / مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی: محیط زیست هیچ برخوردی با متخلفین نمی کند

دو هفته از ضرب الاجل دادستان عمومی و انقلاب شیراز با تذکر قانون برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز می گذرد و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

خبرنگاران بارها موضوع آلودگی رودخانه چنارراهدار شیراز و سراریز شدن فاضلاب به این رودخانه را رسانه‌ای کرده‌اند ، بوی مشمئز کننده جاری شدن فاضلاب در این بخش از رودخانه که تا منتهی الیه شرق و جنوب شرق شیراز و تا پایین دست رودخانه خشک و اطراف فرودگاه شیراز و بخشی از روستاهای منطقه را فرا می‌گیرد موضوعی است که  رهگذران مبادی جنوب و شرق شیراز ، شهروندان ساکن در منطقه ، مسافران فرودگاه شیراز ؛ روستاییان و همه افرادی که در این منطقه آمد و شد دارند را می آزارد ، این موضوع بارها رسانه‌ای شده و هر بار رفع این معضل به راه اندازی تصفیه خانه شماره ۲ فاضلاب شیراز موکول شده است.

این بوی نامطلوب که در حاشیه روستای سلطان آباد و شرق شیراز به ویژه در فصل تابستان به مشام می رسد از ابتدای رودخانه چنارراهدار شروع می‌شود و ناشی از فاضلاب روزباز شیراز است و نهادهای مسئول در حوزه آبفا باید بکوشند تا این مشکل برطرف شود.

افرادی که به عنوان گردشگر به شیراز سفر می کنند از این بوی بد آزرده می شوند و در حال حاضر وجود این معضل در شان گردشگران و شهر گردشگری شیراز نیست و همه دستگاه های مسئول موظفند ساماندهی این موضوع را دنبال کنند.

مسافرانی که از شهرهای لارستان، فیروزآباد، فسا، جهرم، نی ریز و استهبان در استان فارس و همچنین مسافران استان های هرمزگان، کرمان و سایراستان های جنوبی و شرقی که ازورودی شرق شیرازبه این کلانشهرفرهنگی وارد می شوند، حد فاصل پلیس راه فسا تا انتهای میدان گلسرخ باید نفس خود را حبس تا بوی مشمئز کننده فاضلاب رودخانه سلطان آباد را رد کنند.

این بوی نامطلوب نه تنها مسافران را می آزارد بلکه همه ساکنان روستای سلطان آباد، کارکنان و مسافران فرودگاه شیراز، کارکنان و پرسنل پاسگاه پلیس راه، کارکنان و مراجعان منطقه ویژه تجاری شیراز، کارکنان نیروگاه سیکل ترکیبی شیراز، ساکنان شهرک سید علاالدین حسین (ع)، بنگاه داران و بارفروشان میدان میوه و تره بار شیراز، اهالی روستای وزیرآباد، حاشیه نشینان، مغازه داران، انبارداران، نمایندگی های خودرو و همه اهالی اطراف بزرگراه شیراز - فسا را آزرده کرده است.

بوی تعفن و مشمئز کننده فاضلاب در این منطقه به حدی است که سر و صدای آن به کارگروه تخصصی سلامت استان فارس هم رسیده است و مسئولان بارها در این زمینه بر لزوم ساماندهی فاضلاب روباز این منطقه و کنترل آلودگی هایی که به رودخانه خشک شیراز و در نهایت به رودخانه سلطان آباد می ریزد، تاکید کرده اند.

ضرب الاجل دادستانی شیراز برای رفع مشکلات فاضلاب
۲۶ مهر ۱۳۹۸ بود که دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید میدانی از رودخانه چنارراهدار شیراز که این روز‌ها به رود فاضلاب تبدیل شده است، با تذکر قانون به مسئولان مرتبط با فاضلاب شیراز، برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد.
آسیابی در این بازدید گفت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده است و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کردن باید پاسخگو باشند.
او ادامه داد: دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و پساب‌ها در رودخانه‌ها طبق قانون جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است.
آسیابی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر از ۵ مسیر فاضلاب وارد رودخانه چنارراهدار شیراز می‌شود که طبق قانون تشخیص این تهدید برعهده بهداشت و محیط زیست است.
او افزود: شرکت آب و فاضلاب و شهردای به وظایف خود در مورد جمع آوری فاضلاب عمل نکرده اند و مقصر هستند.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: شهرک صنعتی شیراز، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز هم با ریختن پساب‌های صنعتی به رودخانه چنارراهدار وضعیت را بدتر کرده اند.
آسیابی با بیان این که آب منطقه‌ای بستر رودخانه چنارراهدار را لایروبی نکرده است، افزود: محیط زیست متولی اصلی حل مشکل تخلیه فاضلاب به رودخانه چنارراهدار شیراز است که باید با نظارت بر رخ داد‌ها اعلام جرم، خواستار پیگیری دستگاه قضا شود.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: در این زمینه دستگاه قضا قاطع با این موارد برخورد و تشکیل پرونده قضایی می‌دهیم.
برخورد قضایی در انتظار شرکت آب و فاضلاب، شهردای، محیط زیست، بهداشت، شهرک صنعتی، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز / مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی: محیط زیست هیچ برخوردی با متخلفین نمی کند
محیط زیست هیچ برخوردی با متخلفین نمی کند
در همین رابطه احد فتوحی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گفت: چون شهرک‌ها ابتدا زمین خالی است و استقرار صنایع به مرور زمان رخ می‌دهد نمیتوان در ان تصفیه خانه ایجاد کرد.

او با بیان اینکه  تا کنون یک لیست از واحد‌های متخلف که فیلتر تصفیه پساب ندارند را به محیط زیست داده ایم، اما هیچ برخوردی نشده است، افزود: بنده هیچ توان قانونی برای جلوگیری واحد‌های متخلف را ندارم و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ واحد فاضلاب و پسابشان را بدون تصفیه به رودخانه می‌ریزند.

حرکت لاکپشتی متولیان
دو هفته از ضرب الاجل دادستان عمومی و انقلاب شیراز با تذکر قانون برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز می گذرد و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. اهالی ساکن در کمربندی و حاشیه شیراز از وضعیت بد بو، کماکان گله مندند 

نظرات بینندگان