کد خبر: ۱۳۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸
آغاز به کار اجلاس مدیران صنعت ساختمان کشور در شیراز؛

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن کشور: از تجربیات مسکن مهر در طرح ملی مسکن استفاده می شود/ استاندار فارس: ساخت 33هزار مسکن در فارس

اجلاس مدیران صنعت ساختمان جنوب کشور، ساعتی قبل با حضور مدیران کشور، استان و فعالان حوزه ساختمان در شیراز آغاز به کار کرد.
به گزارش شیرازه، اجلاس مدیران صنعت ساختمان جنوب کشور، صبح چهارشنبه 22 آبان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از شخصیت‌های کشوری و استانی، در شیراز آغاز به کار کرد و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.

از تجربیات مسکن مهر استفاده می شود/ ساخت 538 هزار واحد در کشور

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن کشور در اجلاس مدیران صنعت ساختمان بیان کرد: در برنامه ریزی اولیه در طرح اقدام ملی مسکن ۴٠٠ هزار واحد مسکن قرار است ساخته شود و بنیاد مسکن نیز ١٣٨ هزار مسکن در کشور می سازد.

وی در خصوص ویژگی های طرح اقدام ملی مسکن عنوان کرد: استفاده از تجربیات مسکن مهر، اجرای طرح بر مبنای مشترک متقاضیان، تامین مالی مطمئن و تقاضا محور بودن از جمله ویژگی های است که در طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شده است.

حق شناس با اشاره به ارائه تسهیلات ٨۵ میلیون تومانی به این طرح افزود: این طرح تاکنون در استان کرمان به صورت پایلوت انجام شد و در چهار استان خراسانهای شمالی، جنوبی ، قم و آذربایجان و در  بیش از ١٠٠ شهر تقاضای مردم جذب و ثبت نام ها صورت گرفته است.

وی  در خصوص شاخص های تعیین نیازسنجی عنوان کرد: هزینه مسکن، نسبت خرید مسکن به هزینه های سبد خانوار و درصد فاقدین مسکن ملکی به تفکیک دهک ها از جمله شاخص های است که به عنوان نیاز سنجی در این حوزه در نظر گرفته  می‌شود.

حق شناس ادامه داد: دو دهک اول‌که تمکن مالی برای آورده مالی ندارد از این طرح کنار گذاشته شده اند.


سالانه ۵٠٠ هزارمسکن کمتر از تقاضای بازار ساخته می شود

فرج الله رجبی نماینده مردم شیراز در اجلاس مدیران صنعت ساختمان بیان کرد: ٧٠٠ هزار واحدی که قرار است طی چندین سال توسط طرح اقدام ملی ایجاد شود اما ٨٠٠ هزار واحد مسکن مورد تقاضا جامعه را چه کسی قرار است باید بسازد؟

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: شاکله اقتصاد ما به گونه ای است که اگر به دنبال حل مشکلات هستیم باید بخش ساختمان فعال شود.

وی افزود: سیاست های بخش مسکن خرده سیاست نیست بلکه سیاست های راهبردی است و اگر به دنبال اشتغال زایی و بهبود اشتغال جامعه هستی باید بخش ساختمان بیش از پیش فعال شود.

رجبی با اشاره به نقش دولت در حوزه ساختمان عنوان کرد: دولت نه به عنوان مداخله گر  بلکه به عنوان یک جریان راهبردی می تواند در حوزه ساختمان فعالیت کند و مداخلات دولت و بخش دولتی در حوزه مسکن نمی تواند تاثیرگذار باشد.

وی در خصوص بودجه سال آینده نیز متذکر شد: سال آینده آینده سال سختی است و بودجه بودجه انقباظی است و بر فروش نفت نمیتوان خیلی اتکا کرد و نیاز است بخش خصوصی سرمایه های خود را به بازار وارد کنند.

او ادامه داد: اگر بخواهیم در سال آینده شاهد رونق اشتغال باشیم باید حوزه ساختمان را فعال کنیم و در شرایط اقتصادی که بر کشور حاکم است فعالان اقتصادی حوزه ساختمان فراتر از یک سازنده هستند و عنصری برای محدود کردن شرایط تحریمی خواهند بود.


مداخلات دولتی عامل ثبات قیمت مسکن نیست

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در اجلاس مدیران صنعت ساختمان بیان کرد: اگر مداخلات دولتی عاملی برای ثبات بود باید در سال ٩١ که در اوج عرضه مسکن مهر بودیم باید رکود ایجاد میشد و رابطه معنا دارای برای حضور دولت و کنترل قیمت وجود ندارد.

وی افزود: بخش عمده ای از سرمایه های اقتصادی کشور در ساخت ساختمان سرمایه گذاری شده است و بیش از دو میلیون ساختمان در کشور خالی مانده است و سرمایه های این بخش کمکی به اقتصاد کشور نمی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شش هزار واحد مسکن در شهر صدرا قرار است ساخته شود عنوان کرد: شرایط پیش نیاز این طرح باید ایجاد شود و موضوعاتی نظیر مالیات، حقوق نظام مهندسی و سایر عوامل اجرایی در نظر گرفته شود.

طاهرخانی در خصوص حضور بخش خصوصی در بازار مسکن عنوان کرد: بازار مسکن در انحصار بخش خصوصی است و مداخله بخش دولتی تنها در مسکن مهر صورت گرفت و در این بخش دو میلیون و ٣٠٠ هزار واحد در این طرح ساخته شد.

وی معتقد است: شرایط برای حضور بخش خصوصی به صورت مستقل در بخش ساختمان باید ایجاد شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص عنصر مغفول مانده حوزه ساختمان اظهار کرد: نوآوری در صنعت ساختمان کشور بسیار محدود و کند است و باید جهشی در حوزه نوآوری ایجاد شود تا شاهد افزایش بهره وری در این حوزه باشیم.

او ادامه داد: رکود در بسیاری از شاخص ها رخ داده است و دولت نمی تواند به تنهایی در رفع خلا ها اقدام کند و باید شرایطی برای حضور بخش خصوصی در راستای حل این خلا ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه مشارکت در طرح اقدام ملی در نظر گرفته شده بیان کرد: مخاطب  طرح اقدام ملی مسکن اقشار کم درآمد اجتماعی نیستند و متقاضیان باید ١٠ درصد هزینه ساخت را تامین کنند.

طاهرخانی ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن هیچ قیمت ثابتی ندارد و بر اساس چهارچوب های قرارداد های فنی ،مهندسی  کشور خواهد بود و هر طرح قیمت متفاوتی خواهند داشت.

وی همکاری دستگاه های اجرایی با طرح اقدام ملی مسکن ضروری و یکی از مهمترین عوامل پیشبرد این طرح دانست.


مشکلات شهری طرح اقدام ملی مسکن در فارس پیش بینی شود

عنایت الله رحیمی استاندار فارس در اجلاس مدیران صنعت ساختمان بیان کرد: در شهر صدرا  در طرح اقدام ملی ساختمان  ٢۵ هزار واحد مسکن ساخته خواهد شد.

او ادامه داد: طرح اقدام ملی ٢٠٠ هزار مسکن در شهرهای جدید  کشور ساخته می شود و علاوه بر این موضوع ١٠٠  هزار واحد مسکن در بافت های ناکارآمد شهری نیز ساخته خواهد شد.

وی افزود: در استان فارس نیز علاوه بر ساخت مسکن در شهر های جدید شاهد ساخت شش هزار و ٧٠٠ مسکن توسط بنیاد مسکن و دو هزار واحد مسکن در بافت های ناکارآمد شهری خواهیم بود.

عالیترین مقام دولت در فارس بیان کرد: صنعت ساختمان سهل و ممتنع است و فعالان اقتصادی نقش ویژه ای در رونق این بخش دارد البته رونق در بخش ساختمان متاثر از سیاست است.

وی عوامل تاثیرگذار حوزه ساختمان را برشمرد و اظهار کرد: مالیات، عوارض ،نرخ بیمه، قیمت مصالح،قیمت زمین ، بروکراسی اداری و قیمت عوامل نیروی انسانی از جمله عواملی است که قیمت تمام شده را متاثر می کند.

رحیمی در خصوص سیاست های تشویقی این حوزه  بیان کرد: در راستای برنامه ریزی برای رونق در این بخش دولت با سیاست گذاری تلاش کرده نسبت به تشویق فعالین این بخش اقدام کنند که یکی از این طرح های تشویقی طرح اقدام ملی مسکن است.

او ادامه داد: ساخت مسکن، بازطراحی بافت های قدیمی و توسعه ساخت مسکن در مناطق مختلف می تواند نقش ویژه ای در رونق تولید بخش مسکن داشته باشد.

وی معتقد است: باید با مرتفع کردن مشکلات به دنبال تقویت نقاط قوت در تمامی طرح ها توسعه مسکن باشیم و مشکلاتی که در طرح مسکن مهر رخ داد نباید در سایر طرح ها وجود داشته باشد.

استاندار فارس در خصوص مسکن مهر تاکید کرد: مسکن مهر در دولت نهم و دهم ایجاد شد و دولت یازدهم و دوازدهم بار سنگین این طرح را به دوش کشید و از جمله مهمترین مشکلاتی که این طرح داشت قیمت گذاری نادرست و مکانیابی ما مناسب اشاره کرد.

وی افزود: طرح مسکن مهر در شهر لپویی یکی از طرح های بود که مشکلات مختلفی برای متقاضیان ایجاد کرد و شاهد هستیم هزینه های زیادی این شهرک به بخش دولت تزریق کرد.


اجلاس مدیران صنعت ساختمان درتامین مسکن کشور تاثیرگذار است

محمدرضا رضایی معاون استاندار فارس در اجلاس مدیران صنعت ساختمان کشور بیان کرد: در این اجلاسیه سعی شده نسبت به هدایت سرمایه گذاران  و رونق تولید در بخش ساختمان اقدام کرد.

معاون استاندار فارس عنوان کرد: سیاست گذاران و برنامه ریزان حوزه مسکن در این اجلاس حضور داشته تا فرصت های موجود در کشور را شناسایی کرده و در جهت رونق تولید استفاده کرد.

وی در خصوص نیاز مسکن کشور تاکید کرد: ٢۴ میلیون خانوار و ٢٢ میلیون ساختمان داشته ایم و با توجه به کاهش یک میلیونی مسکن در کشور می توان از بخش خصوصی در این حوزه استفاده کرد.

رضایی با اشاره به طرح اقدام ملی مسکن  اظهار کرد:  ٢٠٠ هزار واحد در شهرهای جدید ١٠٠ هزار واحد در بافت های قدیمی و سایر آن نیز توسط بنیاد مسکن ارائه خواهد شد.

وی در خصوص هدف این اجلاس نیز بیان کرد: افزایش سطح ارتباطات مدیران این بخش، افزایش مراودات سیاسی، امکان سنجی صادرات خدمات، عارضه یابی طرح های دولت، تدوین فرصت های سرمایه گداری و معرفی طرح های قابل سرمایه گذاری از جمله اهداف این اجلاس است.

سیف زاده  رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در این جلسه گفت: صنعت ساختمان یک زنجیره است و از معادن شروع خواهد که علاوه بر پیش نیاز های تولید شاهد هستیم که نیروی انسانی نیز در این بخش نقش قابل توجه ای دارد.

وی افزود: بخش خصوصی می تواند نقش ویژه ای در تامین مسکن مورد نیاز کشور دارد و می تواند نسبت به فروش و صادرات خدمات هم اقدام کند.
مهر
انتهای پیام/
نظرات بینندگان