کد خبر: ۱۳۵۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۸
رییس شورای شهر شیراز :

۴۰۰ نیروی جدید از طریق آزمون جذب می‌شوند/ تمام نیرو‌های شرکتی شهرداری حفظ می‌شوند

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، تامین امنیت نیروهای شاغل در شهرداری این شهر، اعم از شرکتی، قراردادی، پیمانی و رسمی را وظیفه تلقی کرد.
سید عبدالرزاق موسوی با تأکید بر اینکه شورای شهر از تمام نیرو‌های فعلی شهرداری ازجمله نیرو‌های شرکتی حمایت می‌کند، اعلام کرد: به زودی در یک فرآیند عادلانه ومنطقی تعدادی از نیرو‌های شرکتی تبدیل به قرارداد موقت می‌شوند و در ادامه نیز ۴۰۰ نیروی متخصص از طریق برگزاری آزمون جذب شهرداری می‌شوند.

او با بیان این که شورای شهر خود را موظف به تأمین امنیت شغلی تمام نیرو‌های شهرداری و تقویت توان تخصصی شهرداری می‌داند، گفت: روزی که وارد شورا شدیم با موضوعی مواجه شدیم که مشابه آن را نمی‌توان در کل شهر پیدا کرد؛ زیرا تعداد نیرو‌های شرکتی در هیچ جایی مانند شهرداری تا این حد زیاد نیست.

نادیده گرفتن برخی مشکلات در تعارض با منافع عمومی است
موسوی، این موضوع را دارای چند اشکال عمده دانست و تصریح کرد: اگر هر یک از این مشکلات را از جایگاه ویژه خودش نگاه نکنیم در تحلیل‌ها دچار مشکل می‌شویم.

رییس شورای شهر شیراز با بیان این که نادیده گرفتن برخی مشکلات نیز با منافع عمومی در تعارض است، گفت: این مسأله در حالی است که در عالم واقعیت اتفاقات دیگری نیز خواهد افتاد، یعنی شهرداری نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو است.

او اذعان کرد: این به این معناست که شهرداری بودجه‌ای از سوی دولت ندارد و به دلیل عدم وجود درآمد‌های پایدار کافی، در حال حاضر تنها درآمد شهرداری از محل عوارض دریافتی از مردم است.

تصمیم‌گیری در چنین فضای پرچالشی سخت است
رییس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه شهرداری باید مصالح و منافع مردم را در نظر بگیرد و در این میان امکان دارد در رعایت این مصالح، برخی افراد نیز ناراحت شوند، افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از درآمد‌های شهرداری صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود، که شامل یک سوم بودجه است و از محل عوارض پرداختی از سوی شهروندان تأمین می‌شود.

موسوی با اشاره به این که عوارض دریافتی از مردم توسط شهرداری در حال حاضر در حدود هزار و پانصد میلیارد تومان است که حدود هزار میلیارد تومان آن باید بابت دستمزد و حقوق پرداخت شود، اظهار داشت: نکته نگران‌کننده آنجاست که این عدد در سال آینده به هزار و چهارصد میلیارد تومان می‌رسد.

او افزود: این در حالی است که ما منابع مالی محدودی داریم، اما در سوی مقابل نرخ خدمات و هزینه‌های شهر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است؛ ضمن اینکه در همین حال حقوق نیروی انسانی نیز حداقل ۴۰ درصد افزایش داشته است.

موسوی با اشاره به موضوع تحریم‌ها و کمبود سرمایه‌گذاری‌ها، با بیان اینکه کنترل تورم در اختیار ما نیست و قیمت برخی از مواد همچون آسفالت، دستمزد کارگر، مواد اولیه و نگهداری پارک‌ها و فضای سبز و ... افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: همزمان حجم تقاضا‌ها و انتظارات شهروندان در شرایط دشوار فعلی نیز به صورت طبیعی افزایش پیدا کرده است. شورای شهر باید در چنین فضای پرچالشی تصمیماتی بگیرد. شهروندان عزیز می‌دانند که حل چنین معادله‌ی چند وجهی با این اصل که شرط رعایت مصالح و منافع عمومی استوار باشد، آسان نیست.

جذب ۴ هزار نفر نیروی شرکتی در دوره‌های گذشته شهرداری
رییس شورای شهر شیراز بیشترین مشکلات مدیریت فعلی این شهر را در حوزه نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: از سال ۸۲ تاکنون حدود چهار هزار نفر در قالب نیروی شرکتی و بدون آزمون جذب شهرداری شده‌اند. این تعداد تا سال ۹۰ شامل ۶۵۰ نفر و طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ حدود ۳۸۰۰ نفر بوده است. این موضوع در حالی است که در این دوره از شورا، تنها ۲۳۰ نفر به نیرو‌های انسانی افزوده شده‌اند.

او بیان کرد: آنچه مسلم است این است که شهرداری ملزم به تأمین حقوق نیرو‌های شرکتی است و از سوی دیگر تقاضا برای ورود نیروی کار به بدنه شهرداری هم بسیار زیاد است.

تمام نیرو‌های شرکتی شهرداری حفظ می‌شوند
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در زمان بررسی مشکلات متوجه شدیم که برخی راهکار‌های اصولی و کارشناسی که برای حل این مشکل می‌توانیم ارائه دهیم، ممکن است واکنش‌هایی به دنبال داشته باشد و بر همین اساس هم علاقمندان چندانی نداشت.

موسوی در عین حال تأکید کرد: از آنجا که گویا دغدغه‌ای برای نیرو‌های شرکتی ایجاد شده است باید بگویم که تمام نیرو‌های شرکتی حفظ شده یا تبدیل به قرارداد موقت می‌شوند.

 شرایط تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی به قرارداد موقت
موسوی با بیان اینکه بهترین راه‌حل‌هایی که ما برای این چالش برگزیده‌ایم این است که بر اساس بخشنامه وزارت کشور عمل کنیم، گفت: در این راستا آن دسته از نیرو‌های شرکتی که دارای مدارک لیسانس و بالاتر هستند تبدیل وضعیت شده تا قرارداد‌های پایدارتری با شهرداری داشته باشند و سایر نیرو‌های شرکتی نیز در کار خود ابقا شده و نباید در زمینه امنیت شغلی، نگرانی خاصی داشته باشند.

او با تشریح این مطلب که شاخص‌های این تغییر وضعیت، معیار‌هایی است که از طریق وزارت کشور مشخص و ابلاغ می‌شود گفت: نیرو‌های شرکتی که از طریق این طرح قرادادی می‌شوند از مجموع ۱۷۰۰ نفر که مدارج علمی بالای لیسانس دارند، حدود ۸۵۰ نفر است که همگی از طریق مصاحبه و بررسی سوابق و ارتباط رشته تحصیلی با سمتی که در آن فعالیت می‌کنند گزینش می‌شوند و در این راستا مجوز‌های لازم گرفته شده که به زودی اعلام می‌شود.

 شهرداری شیراز به جذب نیرو‌های متخصص نیاز دارد
رییس شورای شهر شیراز حفظ مصالح عمومی مردم را بهترین میزان برای هرگونه تصمیم‌گیری در شرایط کنونی دانست و گفت: مصالح عمومی به ما حکم می‌کند که نباید در مرحله گذار از مشکل، از هزینه‌های اساسی شهر کاسته شده و صرف تحقق اموری مثل پرداخت حقوق کارکنان مازاد شود.

موسوی با این مطلب که ما باید کاری کنیم که مجموعه نیرو‌هایی که سال‌های گذشته وارد شهرداری شده‌اند آسیب نبینند، افزود: از سوی دیگر می‌بایست راهی برای ورود نیرو‌های متخصصی که علیرغم توانایی‌هایشان در پشت در‌های بسته بازار کار مانده‌اند و شهرداری به تخصص‌های آنان نیاز دارد پیدا کنیم.

او ادامه داد: ما در شهرداری نیاز به نیرو‌های متخصصی داریم که موجب تقویت مجموعه می‌شوند، به عنوان مثال در بخش حقوقی، نیرو‌های متخصص و کارآزموده به اندازه کافی نداریم در حالی که این نیرو‌ها تا امروز به اهداف شهرداری کمک کرده و مدیران توانمند آینده از درون این دسته بیرون می‌آیند.

موسوی توضیح داد: به عبارتی مجموعه‌ای از افراد متخصص که از دانشگاه‌های معتبر فارغ‌التحصیل شده‌اند در بیرون مجموعه هستند که شهرداری به تخصص و مهارت آن‌ها نیاز دارد و از سوی دیگر قانون مصوب کرده که استخدام و به کارگیری هر نیرویی، می‌بایست تنها از طریق آزمون و مجوز باشد.

 آزمون جذب نیرو برای گزینش افراد متخصص برگزار می‌شود
رییس شورای شهر شیراز در ادامه با اعلام خبر جذب نیرو‌های متخصص در شهرداری از طریق آزمون، گفت: برای آن دسته از نیرو‌های متقاضی کار نیز که شهرداری به تخصص و مهارت آن‌ها نیاز مبرم دارد با رعایت مقررات مربوطه آزمونی برگزار می‌شود تا از این طریق از بین فارغ‌التحصیلان برتر دانشگاه‌ها، افراد شایسته و متعهد، جذب شهرداری شوند که این تعداد حدود ۴۰۰ نفر بوده و در این زمینه شرایط شرکت در آزمون و رشته‌های مورد نیاز به زودی اعلام می‌شود.

جذب نیرو‌های جدید، قانونی و عادلانه خواهد بود
رئیس شورای شهر شیراز در واکنش به این موضوع که جذب نیرو‌های جدید در شهرداری می‌تواند بار مالی مضاعفی به این دستگاه تحمیل کند، با تأکید بر اینکه تقویت توان تخصصی شهرداری شیراز از اهداف جدی شورای پنجم است، تصریح کرد: وقتی گروه جدیدی از متخصصان وارد بدنه شهرداری شوند، خون گرم و جنبش و انرژی مضاعفی در رگ‌های شهرداری تزریق خواهند کرد و این توان تخصصی در مجموع زمینه‌ساز کاهش مشکلات خواهد شد.

موسوی تصریح کرد: گفت: استفاده از نیرو‌های تخصصی و توانمند، نه‌تن‌ها موجب افزایش هزینه نخواهد بود بلکه این افراد سرمایه‌هایی هستند که می‌توانند هم بر کاهش هزینه‌ها، هم در افزایش درآمد‌ها و هم در مصرف بهینه منابع انسانی و مالی به شهرداری کمک کنند.

رییس شورای شورای شهر شیراز در پایان رعایت قانون و جذب نیرو در فضای قانونی، منطقی و عادلانه را ازجمله محور‌های تصمیمات شورای پنجم در حوزه‌ی نیروی انسانی عنوان کرد و یادآور شد: گاهی باید برای مصالح عمومی بهایی پرداخت و مالکیت خصوصی را محدود کرد، اما به باور من، آنچه در این زمینه تصمیم گرفته شده و انشاءالله به زودی اجرا می‌شود، بر پایه‌ی رعایت مصلحت عمومی شهر و شهروندان شیراز است./ باشگاه خبرنگاران جوان 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸
0
تو رو خدا یه بارم که شده از اینا بپرسید مگر شما روز اول نگفتید شهردار و شورای شهر قبلی نیروی زیادی جذب کردن و شهرداری الان مازاد نیرو داره. پس چرا دوباره می خواید نیرو جذب کنید؟! یک بار شرف داشته باشید و بپرسید. این کار انتخاباتی نیست واقعا؟! دقیقا مشابه این کار رو روحانی دو سال دیگه انجام خواهد داد! با جذب نیور در ادارات دولتی! صبر کنید و ببینید.