کد خبر: ۱۳۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
یادداشت شفاهی؛

سید رضا متولی: انقلاب ما، یک انقلاب فاطمی است

انقلاب ما، یک انقلاب فاطمی است و برگرفته از فرازهای زیارت عاشورایی است که شهدای ما می خواندند و به راه سید الشهدا اقتدا می کردند
پایگاه خبری تحلیلی شیرازه؛ دهه فجر امسال با سالهای دیگر تفاوت هایی دارد. امسال می بینیم دهه فجر، بسیار مظلومانه برگزار می شود و تقارن ایام فاطمیه و شهادت مظلومانه سردار شهید "حاج قاسم سلیمانی" و اتفاقات پس از آن، در آستانه این ایام، باعث شد که دهه فجر مظلومانه ای را در چهل و یک سالگی انقلاب پشت بگذاریم.
انقلاب ما، یک انقلاب فاطمی است و برگرفته از فرازهای زیارت عاشورایی است که شهدای ما می خواندند و به راه سید الشهدا اقتدا می کردند، و می روم تا انتقام سیلی زهرا بگیرم. اصل انقلاب، یک حرکت فاطمی بود و گرفتن حق آل الله و برقراری حق و عدالت؛ و در پی آن، انقلاب ما در هشت سال دفاع مقدس، راه حسینی را پیمود.

اتفاقاتی که در دوارن طاغوت در این دیار افتاد، نه فقط دوران پهلوی ها، که در گذر زمان بر ایران حاکم شد، جو استضعاف بسیار شدید مردم، عدم رسیدگی و پیشرفت در مسائل اقتصادی، نظامی و فرهنگی، بجز در مقطع کوتاه که امیرکبیر ظهور پیدا کرد، و در دوران رضاخانی که با تزویر دین و دینمداری و عدالت وارد شد و دوران اختناقی را بر کشور حاکم کرد و فجایعی را که به بار آور و حضور جدی اجانب در کشور نمایان تر شد، این اتفاقات جوری دست به دست هم داد که باطن آگاه مردم را بیدار کرد و ریشه یک انقلاب مردمی پرخروش را نهادینه کرد. 
جامعه آگاه و بیدار، با پیروی از رهبری امام راحل(ره)، مسیری را از 15خرداد 42 در کشور رقم زد و ادامه پیدا کرد و روز به روز آگاهی مردم بیشتر شد تا به انقلاب 57 رسید.

مبارزات مردم در قبل از انقلاب، جهات مختلفی را دارد. یکی از ریشه های مبارزات، به وجود تبعیض در جو حاکم بر جامعه و اختناقی که بر جامعه حاکم بود، نگاه فوق العاده به غرب، مخصوصا آمریکا، نفوذ بسیار شدید غربگرایان و بهائیان بر کشور، و مشکلات جدی فرهنگی که مردم با آن دست و پنجه نرم می کردند، و این دوران سخت رژیم گذشته، بخصوص از اواخر دوران رضاخان و دوران محمدرضا پهلوی، این ریشه ها گسترش پیدا کرد. حضور شخصیتی مثل حضرت امام و یاران انقلابی ایشان، کمک کرد که مسیر مبارزات مردمی به نقطه خوبی برسد. 
در جریان مبارزات، بحث نفوذ و تخریب به صورت بسیار ویژه ای در دستور کار دشمن قرار گرفت و جریاناتی موازی جریان های انقلابی و حتی با نام های انقلابی تشکیل شد تا مسیر انقلاب را از آن چیزی که باید باشد و مدنظر انقلابیون بود، تغییر دهند. سازمان های محتلفی که امروز نام نفاق یا مارکسیست را یدک می کشیدند که بعضی از آنها بعدها در انقلاب منحل شدند.

حرکت های همسو و موازی که شکل گرفت، برای این بود که نوک پیکان انقلاب را به آن سمتی که مدنظر خودشان بود ببرند. دیدند که نمی توانند با حرکت مردمی انقلاب مبارزه کنند. انقلاب ایران اتفاقی بود که در حال وقوع بود و نمی توانستند جلوی آن را بگیرند. از مرحله ای که گذشت، دیگر امیدی به نگه داشتن سلطنت نداشتند، لذا به این فکر افتادند که در مقابل حرکت انقلاب، جریان هایی را تشکیل دادند که مسیر انقلاب را تغییر دهند. مثل اتفاقاتی که در انقلاب مصر افتاد و دیدیم که مسیر انقلاب را به گونه ای تغییر دادند که گروه هایی که بعد برسرکار آمدند، که از گروه های قبلی سرکوب گرتر بودند و با ظلم بیشتر، مردم را سرکوب کردند و مردم نتوانستند ثمره انقلاب را ببینند؛ که بعضا دوران اختناق شدیدتری هم به وجود آوردند. 
سازمان منافقین مثل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دموکرات ها، جنبش مسلمانان مبارز، حزب توده، چریک های فدایی و دیگر جریاناتی که تشکیل شد فقط و فقط برای اینکه نوک پیکان انقلاب را به جهت مورد نظر خود منحرف کنند. 

اما دلیل اصلی مبارزات، تبعیض اجتماعی به شکل گسترده بود و اینکه جامعه به سمتی می رفت که فقط و فقط پیشرفت هایی بسیار جزئی در شهرها دیده می شد و روستاها به شدت سرکوب می شد که این مسئله، مهاجرت زیاد روستائیان و مهاجرت به شهرها و به تبع آن، زاغه نشینی را در پی داشت. 
بحث فساد اخلاقی در جامعه رشد و نمو می کرد و گسترده می شد، فیلم ها از مسیری می رفتند که اگر ادامه پیدا می کرد، یک جامعه بسیار بسیار ناهنجار اخلاقی را در پی داشت. 
وابستگی بسیار شدید به غرب و اینکه عواید نفت برای کمک به دول بیگانه می شد به جای استفاده در جامعه؛ مثلاً شراکت در ساخت مترو در لندن، یا در جنگ آمریکا و ویتنام، پول نفت ایران هزینه تولید هواپیماهای جنگنده می شد، پولی که باید در جهت پیشرفت و عمران کشور هزینه می شد.

توطئه های حضور سنگین عوامل فرقه بهائیت که در جامعه و مسئولین رشد چشمگیری داشتند از موارد دیگری بود که انقلاب اسلامی را روز به روز گسترش داد و آگاهی مردم را افزایش داد با جرقه ای که کاپیتولاسیون به وجود آورد و امام راحل با روشنگری خود به مردم فهماندند که حضور غربی ها در ایران به چه معناست؛ چرا که تا آن موقع، کسی برای مردم این مفاهیم را تبیین نکرده بود. مسائل پشت پرده کشور هم برای مردم تا آن زمان روشن نبود که با این اتفاقات، و روشنگری های امام خمینی(ره)، روز به روز به آگاهی مردم افزوده شد که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

نظرات بینندگان