کد خبر: ۱۳۶۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

نجات جنين سالم در دوقلوهاي همسان با جراحي و عمل ميكروويو در شيراز

اعضاي تيم جراحي در بيمارستان مركزي شيراز موفق شدند براي نخستين بار در كشور با حذف عمل خون رساني به جنين معيوب و حذف يكي از دوقلوهاي همسان معيوب ، جان قل سالم را قبل از زايمان مادر در شيراز نجات دهند.


رييس بخش پريناتولوژي دانشگاه علوم پزشكي شيراز روز دوشنبه اعلام كرد : در بسياري موارد براي نجات قل سالم به دنبال مرگ خود به خود قل عارضه دار و كاهش عوارض چند قلويي، مداخله جنيني حين بارداري ضروري است.

دكتر حميرا وفايي با بيان اينكه عمل جراحي حذف جنينعارضه دار در دوقلوهاي همسان با استفاده از ميكروويو در بيمارستان مركزي شيراز با موفقيت انجام شده است افزود: طي چند دهه گذشته ميزان بروز حاملگي هاي چند قلويي به دليل افزايش سن باروري و استفاده از روش هاي كمك باروري افزايش يافته و لازم است بدانيم ميزان ناهنجاري در دوقلوهاي همسان، دو تا سه برابر بيشتر از حاملگي هاي تك قلويي است.

وي ، حاملگي با يك قل عارضه دار را يك رخداد نادر در دوقلويي همسان عنوان كرد كه در يك درصد موارد امكان وقوع آن وجود دارد و در اين زمينه توضيح داد: در اين بارداري توده معيوب توسط قل سالم به عنوان جنين پمپ كننده، خونرساني مي شود كه در نهايت به دليل نارسايي قلبي پيش رونده در جنين پمپ كننده، مرگ جنين در ۳۰ درصد موارد اتفاق مي افتد.

اين پزشك متخصص ميزان بقاي جنين سالم بعد از روش هاي درمان با ليزر را ۸۰ درصد اعلام كرد و افزود: تاكنون روش هاي مختلفي مثل كواگولاسيون بند ناف با فتوسكوپ، راديوفركانس RF)) يا ليزر براي از بين بردن توده عارضه به كار برده شده است. در بعضي كشورها حذف توده توسط ميكروويو با موفقيت صورت گرفته است كه نسبت به ليزر RF با كاهش عوارض بعد از عمل و كوتاه تر شدن چشمگير زمان عمل همراه بوده است، اما تاكنون مستنداتي مبني بر مداخله براي حذف جنين عارضه به وسيله ميكروويو در ايران گزارش نشده است.

دكتر وفايي با توضيح چگونگي انجام اين عمل جراحي براي يك مادر ۲۶ ساله با شكم دوم بارداري دوقلويي همسان، گفت: در اين بارداري يك قل عارضه دار و يك جنين سالم بود كه به دليل بزرگي واضح توده عارضه كه توسط جنين سالم خونرساني مي شد، شرايط عمل جراحي حذف جنين را پيدا كرد.

بعد از مشاوره كامل با مادر باردار و همسر او، جريان خون شريان نافي قل عارضه دار توسط دستگاه ليزر ميكروويو به مدت سه دقيقه قطع شد كه بررسي هاي بعد نشان دهنده قطع كامل خونرساني در قل عارضه دار و حفظ حيات در جنين سالم بود.

اين متخصص طب مادر و جنين گفت: اين مداخله كه در زمينه پيشگيري از عوارض در دوقلوهاي همسان از اهميت بالايي برخوردار است، براي نخستين بار در كشور، با تلاش پزشكان دانشگاه علوم پزشكي شيراز، در اتاق عمل بيمارستان مركزي شيراز انجام شد./ایرنا
نظرات بینندگان