کد خبر: ۱۳۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
رییس اتاق اصناف استان فارس با اشاره به شیوع ویروس کرونا:

واحدهای صنفی عرضه کننده قلیان، پلمپ خواهند شد

با وجود اظهارات مسوولان مبنی بر ابلاغ عدم عرضه قلیان به قهوه خانه و دیگر مکان ها در جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اما همچنان عرضه قلیان در این مکان ها به راحتی صورت می گیرد و کسی هم پاسخگو نیست.جایی که نه تنها دود آلوده آن در هوا پخش می شود بلکه نی قلیان ها هم از دهانی به دهان دیگر دست به دست می شود.

به گزارش شیرازه،این روزها برای جلوگیری از این ویروس خطرناک همه قهوه خانه‌ها چه آنهایی که مجوز عرضه قلیان را دارند و چه آن هایی که ندارند، رستوران ها ، سفره خانه ها ، کافی شاپ ها و دیگر مکان هایی که زیر مجموعه های اتاق اصناف هستند در صورت عرضه قلیان پلمب خواهند شد.
برکسی پوشیده نیست که وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران از وضعیت سفید خارج و وارد وضعیت زرد شده است از این رو اتاق اصناف استان فارس دستوراتی را به زیرمجموعه های خود صادر کرد تا نکات ایمنی برای حفظ سلامت شهروندان را رعایت کنند.

هر واحد صنفی درصورت عرضه قلیان، پلمپ خواهد شد

معاون وزارت بهداشت هم در نامه‌ای فوری به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواستار پیگیری ممنوعیت عرضه قلیان به منظور جلوگیری از افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد.در این نامه آمده است: با توجه به بیماری کرونا در کشور، لزوم پیشگیری از این روند در اولویت برنامه‌های بهداشت و سلامت کشور قرار دارد.در ادامه این نامه خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور می خوانید: دستور فرمایید ضمن استفاده از ظرفیت قانون جامع کنترل دخانیات و آیین نامه اجرایی قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی با طرح اهمیت موضوع در کارگروه مربوطه به منظور اقدام هماهنگ و از طریق تشکیل تیم‌های مشترک در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد.
در همین رابطه رییس اتاق اصناف استان فارس با بیان این که باید ویروس کرونا را جدی بگیریم،گفت: نه تنها باید عرضه قلیان ممنوع شود بلکه برای سلامتی شهروندان باید تمام نکات بهداشتی در این مکان ها به درستی رعایت شود.

خودداری از تجمع و رفت و آمد در محیط های شلوغ
سید محمود هاشمی با اشاره به این که گشت های بازرسی تمام اماکن تحت پوشش را نظارت کرده و آن را ضدعفونی می کنند، افزود:یک تیم حرفه ای متشکل از اداره بهداشت، واحد نظارت و نماینده اتاق اصناف با نام کمیته پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تشکیل شده است تا براماکن تحت پوشش نظارت کنند چراکه سلامت ما برای مردم در اولویت است.
وی به برخورد قانونی با متخلفین اشاره کردو گفت: در صورت مشاهده هر نوع تخلفی در این مکان ها با آن ها برخورد و محل کسب و کارشان هم پلمپ می شود.

این مقام مسئول به مردم توصیه کرد:مردم می توانند در صورت مشاهده هر نوع تخلف در این مکان ها آن را با شماره تلفن های ۳۲۳۴۰۰۰۰ و  ۱۲۴ بازرسی صنعت و معدن درمیان بگذارنند.
هاشمی با بیان این که تمام همایش های صنفی و کلاس های آموزشی 500 نفره لغو شده است، بیان کرد:ما بر این باوریم که تجمع افراد در محیط های شلوغ و پررفت و آمد می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند و عاملی برای شیوع این بیماری باشد.

ممنوعیت استفاده قلیان در رستوران ها و قهوه خانه ها 
مسوول اتحادیه رستوران ها، قهوه خانه ها و دیگر اماکن تحت پوشش نیز در این خصوص گفت: هیچ کدام از این مکان ها چه قهوه خانه دارای مجوز عرضه  قلیان و چه آنهایی که مجوز ندارند، حق عرضه قلیان ندارند.
کوروش صالحی به نظارت مستمر ماموران گشت اشاره کرد و افزود: ۳۲ قهوه خانه قدیمی دارای مجوز ارایه عرضه قلیان وجود دارد که با توجه به خطرات پیش بینی حق عرضه قلیان را ندارند و در صورتی مشاهده اماکن آنها بسته می شود.
رییس اتحادیه رستوران های شیراز هم در این رابطه تاکید کرد:دست اندرکاران این مکان ها در صورت مشاهده هر بیمار مشکوک به کرونا، غذای او را به صورت بیرون بر عرضه کنند و البته باید افرادی هم که در بین مشتریان غذا سرو می کنند به پوشش های بهداشتی مجهز باشند.
گفتنی است، استفاده همزمان چند نفر از قلیان، امکان انتقال ویروس کرونا را از طریق نی قلیان یا لوله های خرطومی که اخیرا باب شده، بسیار محتمل می سازد.
عطرها و اسانس‌های موجود در تنباکوهای میوه ای علاوه بر انتقال ویروس کرونا حاوی هزاران مواد سمی و کشنده است که هم مصرف کنندگان و هم کسانی را که در معرض دود ناشی از آن هستند گرفتار بیماری های قلبی، عروقی و حملات تنفسی می کند.

برچسب ها: پلمپ ، قلیان ، شیراز
نظرات بینندگان