کد خبر: ۱۳۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
بخشنامه تامل برانگیز وزارت علوم درباره آموزش‌های مجازی؛

ارجاع ۷۰۰ هزار دانشجو به یک عضو هيئت علمی/ بخشنامه آموزش الکترونیکی وزارت علوم شوخی با دانشجویان است!

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشنامه‌ای را درباره آموزش‌های مجازی صادر کرده که نکات قابل تاملی دارد.
 
اخیرا وزارت علوم بخشنامه‌ای که به برگزاری کلاس‌های مجازی در دانشگاه‌‌ها پرداخته شده است در این بخشنامه چند نکته جالب وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از موسسات غیرانتفاعی در آموزش الکترونیکی

در قسمتی از این بخشنامه به موسسات غیرانتفاعی اشاره شده و اینکه «فرصت پدید آمده را برای ایجاد ودانشگاه‌هایی که در حال حاضر از زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های الکترونیک بهره‌مند نیستند می‌توانند از ظرفیت، توان، امکانات و تجربه دانشگاه‌های باسابقه و همچنین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی فعال در آموزش‌های الکترونیک، بهره‌گیری کنند.»

این در حالی است که ۳ روزش پیش علی آهون‌منش رئیس اتحادیه اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی درباره برگزاری کلاس‌های مجازی، تاکید کرد: تعدادی از واحدهای غیردولتی پهنای باند برای کلاس‌های مجازی ندارند که باید بعد از ایام نوروز نسبت به برگزاری کلاس‌های جبرانی اقدام کنند.

آهون‌منش افزود: آن دسته از مراکز غیردولتی که از امکانات آموزش الکترونیک برخوردار هستند، می توانند کلاس‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند.

همانطور که مشاهده می‌شود رئیس اتحادیه این موسسات حتی سخنی از وجود امکانات یا برتری خاص در این موسسات به میان نیاورده است ولی معاون آموزشی وزارت علوم همانند معاون قبلی علاقه‌مند به به‌کارگیری این موسسات در موضوعات مختلف است. 

موسسات غیرانتفاعی در سال جاری تحصیلی حتی نتوانستند ظرفیت‌های رسمی خود را پر کنند و ظرفیت موسسات غبرانتفاعی مجازی از ۳۰ هزار نفر در سال تجاوز نمی‌کند، حال مشخص نیست که موسساتی با چنین وضعیتی می‌خواهند به دانشگاه‌های سطح یک و دو انتقال تجربه عمل کنند؟

ارجاع به شخص در بخشنامه وزارت علوم

در بخشی از این دستورالعمل به نام یک عضو هیئت علمی در دانشگاه شیراز اشاره شده است. مبنی بر اینکه «ارتباط با دکتر سید علی‌اکبر صفوی (عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز و عضو کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی) پیشنهاد می‌شود.»

حال چطور ۱۲۰ دانشگاه با حدود ۷۰۰ هزار دانشجو می‌خواهند با این فرد در ارتباط باشند جای سوال و بسی تعجب دارد. 

صدور بخشنامه‌ای این‌چنینی در این شرایط بحرانی مشخص می‌کند که برنامه‌ها برای آموزش الکترونیکی نه‌تنها منسجم نیست بلکه بدون توجه به زیرساخت‌های اساسی به عنوان راهی با آزمون و خطا در پیش گرفته شده که افق روشنی ندارد.

برای اثبات این ادعا می‌توان به تاکید کلی بحشنامه برای تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کرد.

حال که شیوع ویروس کرونا ادامه‌دار به نظر می‌رسد باید راه‌حل‌های جدی برای آموزش از راه‌دور اندیشیده شود.

نظرات بینندگان