کد خبر: ۱۳۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
رئیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز:

در مقابل نسل آینده مسئولیم /کارگروه سلامت روانی برای حمایت از کمپین «درخانه بمانیم»

دکتر مسعود حسین چاری با اشاره به شیوع ویروس کرونا و با بیان این که وضعیت این روزها قرمز بوده، گفت: ما باید شیوع این بیماری و خود قرنطینگی را جدی بگیریم،در این وضعیت به حفظ آرامش تاکید می کنیم اما نباید نسبت به این جنگ نابرابر بی تفاوت باشیم چرا که در مقابل نسل آینده مسئولیم.

به گزارش شیرازه، دکتر مسعود حسین چاری رئیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز در نشست خبری با موضوع اقدامات پیشگیری  از شیوع ویروس کرونا افزود:از شهرداری وشورای شهر خواهشمندیم که در این روزها به جای تبلیغات غیر ضروری، رعایت موارد بهداشتی را با نصب تابلو ها در فضای شهری در مقابل دید عموم قرار داده و تذکرات بهداشتی یادآور شوند.
وی با بیان این کارگروه سلامت روانی برای حمایت از کمپین «درخانه بمانیم» آغاز به کار نموده، گفت: در این کارگروه برنامه های متعددی جهت سرگرمی و اوقات فراقت دانش آموزان، دانشجویان، والدین و دیگر اقشار جامعه نظر گرفته شده که با مراجعه به سایت دانشگاه شیراز قابل دسترسی و انتشار است.
این مقام مسئول با اشاره به فشار زیاد روحی و روانی در فضای مجازی و با بیان این که برنامه های زیادی در دست اجراست، افزود:متاسفانه ما با دو گروه مواجه هستیم، یکی افرادی که به شدت هراسان و مضطرب بوده و دیگری اشخاصی که بی تفاوت و بی اهمیت در سلامت خود و دیگران هستند.
حمید نادگران، رییس دانشگاه شیراز نیز ضمن تشکر و قدردانی از ستاد مدیریت بحران کرونا گفت:به نظر می رسد با حمایت و توجه استاندار محترم اقدامات در کادر پزشکی ،درمانی و دیگر نهاد ها به خوبی انجام شده است.
وی با بیان این که دانشگاه شیراز از دو سال پیش برنامه های متعددی را برای پیشگیری از بحران در نظر داشته است، افزود: به منظور مدیریت و پیشگری از شیوع ویروس کرونا مدیران عالی رتبه در کارگروه های سلامت تشکیل جلسه داده اند تا تمهیدات لازم به اجرا درآید.
نادگران به این که از زمان پیدایش این بیماری تصمیمات لازم گرفته شده اشاره و بیان کرد:از آغاز اقداماتی نظیر تعطیلی سلف و غذاخوری دانشگاه، ضد عفونی و گندزدایی دانشگاه ،برگزاری همایش هاو آموزش های لازم برای پیشگیری برای امور اداری و نیروی خدماتی شکل گرفت.
وی با اشاره به آموزش از طریق ویدئو کنفرانس ها ادامه داد: ما جهت کاهش مسائل روانی مردم در کارگروه سلامت سامانه ای در دست اجرا داریم که در صورت ارائه شمار 4 رقمی آن از سوی مخابرات بکارگرفته می شود.

ضدعفونی هوشمند در دستور کار دانشگاه شیراز
این مقام مسئول افزود:علاوه بر این ها ضدعفونی هوشمند نیز در دست اجرا بوده تا بانک هایی که با ما همکاری دارند به صورت اینترنتی به فعالیت خود ادامه دهند.
عضو کارگروه تخصصی واکسن و فراورده های بیولوژیک گفت :هر چند تولید واکسن در دانشگاه شیراز در دستور کار است اما این تولید به کار تحقیقاتی بیشتری نیاز داشته و به زنجیره ای از تخصص ها مثل ایمنی شناسی، میکروب شناسی و .. نیاز دارد.
محمد هادی اسکندری ادامه داد: در حال حاضر در کارگروه سلامت 16 نفر از اساتید برتر در حوزه های مختلف دامپزشکی ،علوم مهندسی و غیره بکار گرفته شده تا باتجهیزات کافی که در این دانشگاه فراهم بوده پلت فرم مقابله با این ویروس تولید گردد، لذا لازم بوده که بودجه لازم برای شروع کار تخصیص داده شود.

ویروس کرونا منشا طبیعی دارد
وی در خصوص این که آیا این ویروس کرونا جنگ بیولوژیک بود، افزود  :این نظر مطرح شده اما طبق آخرین مطالعاتی که انجام شده ،مورد تایید نبوده چرا که با بررسی ژنوم این ویروس در تمام کشورها تا حدی مشخص شده که از چین شیوع پیدا کرده و به احتمال زیاد منشا طبیعی دارد.
مفید بودن غذاهای صنعتی و کنسروی در این روزها
اسکندری عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز ادامه داد:
کارگروه با هدف سلامت جسم تشکیل شده که در آن مصرف غذاهای صنعتی و کنسروی را یادآور می کند چرا که این محصولات حرارت دیده و برای پیشگری از شیوع کرونا مفید است.

از برخورد با کودکان تا بازی های فکری و هوشی در قالب یک کلیپ
علی حفیظی مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز هم با بیان این که مصرف غذاهای صنعتی مشکلی ندارد، گفت:در کلیپ هایی که جهت سپری شدن اوقات فراغت افراد با همکاری 40 نفر از اساتید در قالب ویدئو کلیپ تهیه شده، آن هایی که در خانه هستند، می توانند پیام های روانشناختی و فکری مفیدی را مورد استفاده خود قرار دهند.
وی افزود:در این کلیپ از نوع برخورد با کودکان تا بازی های فکری و هوشی طراحی شده که بسیار مفید می باشد.

آموزش های مجازی دانشگاه برای دانشجویان
دکتر علیرضا افشاری فر قائم مقام رئیس دانشگاه شیراز و معاون آموزشی بخش ویروس شناسی هم با بیان این که بسیاری از دانشجویان خارجی به کشور خود بازگشته اند، گفت:تنها دو نفر از این دانشجویان در دانشگاه شیراز بوده که به طور مداوم تحت نظارت و راهنمایی هستند.
تاکنون هیچ یک از اساتید مبتلا نشده اند
وی در خصوص غربالگیری اساتید و کارکنان دانشگاه شیراز افزود :عده ای در مرخصی هستند و با توجه به این که هیچ ارباب رجوعی نداریم، غربالگیری اساتید نیز شکل گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ یک از اساتید مبتلا نشده اند.
انتهای خبر/

خبرنگار بهاره یاری
برچسب ها: کرونا ، دانشگاه ، شیراز
نظرات بینندگان