کد خبر: ۱۳۷۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

۵ نکته ایرانی در آمار شیوع ویروس کرونا در جهان

3018بازدید ‍ نیم نگاهی به جداول جهانی مرتبط با این بیماری حکایت از آن دارد که به رغم شیوع وسیع ویروس نوپدید کرونا در ایران که رتبه سوم جهان را به ایران اختصاص داده و حتی موجب شده که نام میهنمان در ردیف سوم مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز قرار داشته باشد، میزان بهبودی ایرانیانِ مبتلا به این بیماری رقم بسیار چشمگیری است.
این گزارش بر مبنای آمار‌های جهانی در ۲۴ ساعت منتهی به بامداد امروز (یعنی معادل روز گذشته در تقویم میلادی و بر مبنای ساعت ۰۰:۰۰ گرینویچ) تنظیم شده و شامل به روزرسانی‌های آمار بعد از آن نیست.

  در حالی که شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در سراسر کره خاکی به ۲۲۰ هزار تن رسیده و آمار مرگ و میر این بیماری حکایت از کوچ ابدی ۹ هزار تن در کره خاکی با ابتلا به ویروس کرونای جدید دارد، کماکان جایگاه ایران در جدول شمار مبتلایان، جان باختگان و بهبودیافتگان در جهان، جایگاه حائز اهمیتی است. جایگاهی که در این مطلب از چند زاویه به آن نگاهی خواهیم انداخت:


یک- اول در خاورمیانه

۵ نکته ایرانی در آمار شیوع ویروس کرونا در جهاناگر برای شروع بررسی وضعیت ایران از نظر بیماری کووید ۱۹ در جهان، از منطقه خاورمیانه شروع کنیم، پی خواهیم برد که میزان شیوع این ویروس در کشورمان بسیار فراتر از دیگر کشور‌های منطقه است. شیوعی آنقدر وسیع که ایران را به دومین کشور از نظر ابتلا به ویروس در قاره آسیا بعد از چین تبدیل کرده و جایگاهی به مراتب بالاتر از کشور‌های همسایه چین، یعنی کانون شیوع این ویروس، به کشورمان اختصاص داده است.

 


دو- دوم در بهبود

۵ نکته ایرانی در آمار شیوع ویروس کرونا در جهاننیم نگاهی به جداول جهانی مرتبط با این بیماری حکایت از آن دارد که به رغم شیوع وسیع ویروس نوپدید کرونا در ایران و ابتلای جمع بزرگی از ایرانیان به بیماری ناشی از این ویروس، میزان بهبودی ایرانیان رقم بسیار چشمگیری است تا جایی که کشورمان رتبه دوم را از این نظر بعد از چین در اختیار دارد و ایتالیا که از حیث شیوع رتبه بالاتری از ایران در اختیار دارد، سومین کشور از نظر بهبود محسوب می‌شود.

 


سه- سوم در ابتلا و مرگ

۵ نکته ایرانی در آمار شیوع ویروس کرونا در جهانبر اساس آمار‌های به ثبت رسیده تا بامداد امروز، بعد از چین که نقطه شروع ابتلای بنی بشر به این ویروس تازه کشف شده است، ایتالیا و سپس ایران بیشترین میزان ابتلا به این ویروس را به خود اختصاص داده‌اند. ابتلایی قطعی که در آزمایش‌ها با کیت‌های ویژه تشخیصی به اثبات رسیده است. البته این تنها رتبه سوم ایران در آمار‌های جهانی نیست و متاسفانه از نظر مرگ و میر ناش از ابتلا به ویروس نیز وضعیت مشابهی حاکم است.
 

چهار- چهارم در مبتلایان بستری
۵ نکته ایرانی در آمار شیوع ویروس کرونا در جهاناز جمله آیتم‌هایی که در بررسی‌های جهانی حائز اهمیت است، وضعیت مبتلایانی است که نه بهبود یافته اند تا ترخیص شوند و نه شدت بیماری موجب شده که رخت از جهان بربندند. مبتلایان بستری در بخش‌های درمانی (یا همان Active Cases) که ایران بعد از ایتالیا، اسپانیا و آلمان، با ۱۰۵۱۶ تن، بالاترین میزان آن‌ها را در اختیار دارد. رتبه چهارمی که نشان می‌دهد تا چه اندازه نظام درمانی کشورمان با این ویروس درگیر است و چه شرایطی وخیمی دارد.
 

پنج- پنجم در میزان ابتلا به نسبت جمعیت*
۵ نکته ایرانی در آمار شیوع ویروس کرونا در جهانیکی از شاخص‌های مهم جهانی، میزان ابتلا به نسبت جمعیت است؛ شاخصی که نشان می‌دهد از هر یک میلیون نفر جمعیت هر کشور، چند تن از ایشان به کووید ۱۹ مبتلا شده اند و احتمال ابتلای دیگر شهروندان آن سرزمین به این بیماری چقدر است. شاخصی که بر اساس آن ایران با ابتلای ۲۰۷ نفر از هر یک میلیون ایرانی، رتبه ۱۵ جهان را به خود اختصاص می‌دهد، با این ملاحظه که اگر کشور‌های زیر یک میلون نفر را از جدول حذف کنیم، ایران بعد از ایتالیا، سوئیس، اسپانیا و نروژ، پنجمین کشور جهان از این حیث است./ تابناک
نظرات بینندگان