کد خبر: ۱۳۷۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
آیت الله دژکام:

تقلید یعنی اینکه ما در هر موردی به متخصص آن کار مراجعه کنیم

امام جمعه شیراز گفت: ما اعلام کردیم همان طور که در مسائل شرعی پزشکان از ما نظر می خواهند ما نیز در مسئله مربوط به کرونا از آنها اطاعت می کنیم، و این معنی تقلید است.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، امروز جمعی از اعضای کادر درمان و پرستاران دو بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) و شهید چمران شیراز به عنوان دو مرکز درمانی میزبان بیماران کرونایی در شیراز با حضور در دفتر امام جمعه این شهر با آیت الله دژکام دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار دکتر لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و آخرین وضعیت مهار ویروس کرونا در شیراز و استان فارس ارائه داد و در ادامه، طی مراسمی به پرستاران، پزشکان و اعضای کادر درمان این دو بیمارستان که در امر مبارزه و کنترل ویروس کرونا مشغول فعالیت هستند هدایایی از طرف مجمع خیرین سلامت استان فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نهاد نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز اهداء شد.

در این دیدار، آیت الله دژکام ضمن تبریک عید نوروز و مبعث، این جلسه را نمادی از تشکر همه مردم شهر شیراز و بلکه همه مردم کشورمان نسبت به زحماتی که این بزرگواران می کشیند دانست و گفت: تعبیر خط اول مبارزه با کرونا که امروز متداول شده است، نشانگر این است که امروز مردم شما را مثل رزمندگان سال های دفاع مقدس در قلب خود دوست دارند و برای شما دعا، و از شما حمایت می کنند.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: قاعدتا این حمایت مردم از شما باید یک جلوه نمادین داشت که این جلسه از این جهت شکل گرفت وگرنه دعاها و ابراز علاقه ها به شما پرستاران و کادر درمانی، شبانه روزی است و همه متشکر و قدردان زحمات شما هستند.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه در طول هفته های گذشته و از زمانی که معلوم شد این بیماری یک مسئله جهانی است و نگاه اینکه فلان کشور یا فلان شهر درگیر شده است کنار رفت؛ تصریح کرد: بحث هایی در حوزه های سیاسی و اجتماعی دنیا از سوی برخی صاحب نظران مطرح شده است که کرونا می تواند آغازی بر چیدمان جدید جهان باشد و جهان قدرت تمدن های مختلف را در مواجهه با این ویروس محک خواهد زد.

به گفته آیت الله دژکام، ایران که امروز پرچم دار تمدن اسلامی است و در حال تحریم های همه جانبه با این مسئله مواجه شد، وضعیتش قابل قیاس با چین یا اروپا در مواجهه با این بحران نبود.

وی با یادآوری اینکه امروز ماه اول این قضیه گذشته است، تصریح کرد: رسانه ها و فضای مجازی را یاد دارید که در روزهای اول چگونه فضاسازی می کردند که ایران کارش تمام است؟ ان‌شاالله ماه های بعدی نیر می گذرد و این ویروس که نمی دانیم ساخته دست بشر (آمریکا) است و یا یک امر طبیعی است، خیلی زودتر از پیش بینی ها مهار می شود و از بین می رود و داروی درمان آن نیز کشف می شود. اما در ادامه خواهیم دید کدام تمدن، بهتر می تواند در مواجهه با چنین بحران هایی بهتر عمل کند.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به زحمت و سختی که کادر درمان در این عرصه می کشند اظهار داشت: ما مظلومیتی که امروز شما دارید را در سال های اول جنگ تحمیلی، تحمل کرده ایم. در آن سال ها هم وضعیت سختی داشتیم اما پایانش مشخص شد که ایرانی ها به برکت اسلام می توانند و موفق خواهند شد.

وی ادامه داد: این افتخار بزرگی است که شما می آفرینید. بحث این نیست که در بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) فقط عده ای که درگیر بیماری کویید 19 هستند را درمان می کنید، بلکه بحث این است که شما دارید به جهان اثبات می کنید که در اوج تحریم های ظالمانه ای که همه با هم یکی شده اند که ما را درگیر کنند و حتی کشور خبیثی مثل انگلیس، ماسک های بهداشتی که وجه آن را دریافت کرده به بهانه تحریم به ایران نمی دهد، باز ریشه های عمیق تمدنی ایرانی ها به ما قدرت می دهد که بایستیم و مبارزه کنیم و ان‌شاالله سربلند از این میدان هم بیرون می آییم.

امام جمعه شیراز افزود: شما امروز اثبات قدرتمندی تمدن اسلامی و ایرانی را نشان می دهید. به این مسئله افتخار کنید و این از زیبایی های کار است که در میدان جنگ نظامی این کار شکل نمی گیرد بلکه در میدان جنگ علمی و به صورت فناورانه میدان داری می شود.

به گفته آیت الله دژکام، اینکه رسما مراجع دینی ما اعلام کردند هرچه متخصصان بهداشت و درمان بگویند همه اطاعت می کنیم، این یک قدرتمندی برای تمدن شماست.

وی با بیان اینکه مسئله تقابل دین و علم در اروپا حل نشد تا وقتی کلیسا در گوشه ای نشست و منزوی شد و گفت کاری با حکومت داری ندارم، تأکید کرد: ولی امروز علمای ما رسما می گویند در اسلام جنگ بین علم و دین وجود ندارد و همراهی و همکاری علم و دین را می‌بینیم و این مسئله را تا به این نقطه نمی رسیدیم نمی توانستیم اثبات کنیم.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه ما اعلام کردیم همان طور که در مسائل شرعی پزشکان از ما نظر می خواهند ما نیز در مسئله مربوط به کرونا از آنها اطاعت می کنیم، تصریح کرد: این اتفاق بحث تقلید را حل کرد، چون عده ای سوال داشتند که تقلید یعنی چه؟ تقلید یعنی اینکه ما در هر موردی به متخصص آن کار مراجعه کنیم.

به گفته امام جمعه شیراز، اسلام به میدان آمده است تا به دنیا نشان دهد که روش اصلی زندگی مردم باید اینگونه باشد که در هر کاری متخصصش باید میدان دار باشد.

وی ادامه داد: ان‌شاالله با همت شما و تلاش هایی که در روزهای آینده کم نیست و حتی ممکن است اضافه شود این روزها را پشت سر بگذاریم و بنده به عنوان خادم کوچکی در هر عرصه ای که در توانم باشد در خدمت شما هستم.

آیت الله دژکام تصریح کرد: به حمایت خدای متعال و به همیاری و همکاری مجموعه درمانی غیر از وزارت بهداشت مثل دوستان نیروهای مسلح و به همه مردم و ملت ایران دلگرم باشید.

امام جمعه شیراز گفت: ان‌شاالله روز پایان این بحران را با یکدیگر جشن خواهیم گرفت و در کنار شما خواهیم بود که به دنیا اعلام کنیم که روی تمدن اسلامی و ایرانی بد محاسبه کردید و ما قدرت مندتر از این هستیم که شما بخواهید قلم نابودی را بر روی ما بکشید و ان‌شاالله عزت مند، سربلند و موفق همه این عرصه ها را پشت سر خواهیم گذاشت.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان