کد خبر: ۱۳۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹

تشکر ویژه وزارت بهداشت از مردم و مسئولان استان فارس

کمترین مرگ و میر ناشی از مبتلایان ویروس کرونا در فارس، نمود عملی اجرای شعار تست حرفه ای( test protest)سازمان جهانی بهداشت در فارس است.
 معاون وزیر بهداشت در نشست مسئولان استان فارس با مقایسه وضعیت مقابله با ویروس کرونا در استان فارس نسبت به دیگر استان‌های بزرگ کشور گفت: از فارس و مدیریت ارشد در این استان خا ضعانه تشکر می‌کنیم، به شهروندان فارس و افتخار می‌کنیم و دستبوس همکاران مان در علوم پزشکی فارس هستیم که با کمک مردم فارس، به خوبی کرونا را کنترل کرده اند.

ایرج حریرچی با اشاره به سفر خود به10 استان دیگر کشور گفت: در ابتدای شیوع این بیماری در چین و در کشور، فارس استانی بود که بالقوه فکر می‌کردیم شیوع متوسط رو به بالا در آن ایجاد شود، اما اکنون باید بگوییم که فارس نخستین استانی است که به دلیل نوع برخورد با ویروس کرونا، خبر‌های خوبی برای همه داشته و می‌توان با نگرش مثبت در مورد این استان صحبت کرد.

وی گفت: فارسی‌ها با اقدامات به موقع و پیشگیرانه، پایه اقدامات قاطع‌تر و مثمرثمرتر کشور شدند.
معاون وزیر بهداشت افزود: فارس به دلیل اقدام و قاطعیت در استانداری و دانشگاه با ریشه پزشکی در فارس، رهبری خوب و زحمات شبانه روزی مدیران و جان فشانی تیم پزشکی توانسته استانی با گرید کم باشد که دست آورد مهم فارس در مقابله با ویروس کرونا بود.

این موفقیت فارس نمایشی از برنامه ریزی مناسب فاصله گذاری رعایت مسایل بهداشتی و همچنین دو اقدام اصلی دانشگاه مبتنی بر شناسایی بیماران و افراد در تماس با بیماران بود.

حریرچی گفت: در دو استان بزرگ با جمعیت شبیه فارس، یکی روزانه ۲۰۰ تست و دیگری ۷۰۰ تست انجام می‌شود، اما فارس روزانه هزار و ۷۵۰ تست می‌گیرد که دستاوردی بزرگ است و منجر به شناسایی بیماران در مرحله اول می‌شود و موجب افتخار و تشکر است.

این تلاش‌ها سبب می‌شود که بیماران بستری در فارس نسبت به استان‌های مشابه یک سوم و تعداد پایین مرگ نسبت به مبتلایان باشد.

وی افزود: کمترین مرگ و میر ناشی از مبتلا در فارس است که بسیار خوب است و شعار تست پرتست در فارس نمود یافته است.

معاون وزیر بهداشت خطاب به مسئولان فارس گفت: توزیع اعتبارات بر اساس تعداد بیمار نیست بلکه بر اساس موفقیت در عملکرد و کنترل بیماری است.

حریرچی گفت:چند روز اخیر شیوع بیماری کرونا در فارس افزایش جزئی داشته که کمی نگران کننده است.

او با اشاره به آب و هوای مطبوع فارس در فصل بهار، پیچیدن عطر بهار نارنج در شهرها، علاقه فارسی‌ها و گردشگران برای سفر به این استان در ماه اردیبهشت زبانزد شیراز است گفت: خواهش می‌کنم به سلامت خود و جامعه پزشکی رحم کنید تا میزان ابتلا را به حداقل برسانیم
وی گفت: تا زمانی که یک بیمار مبتلا در یک شهر جهان باشد، مبارزه با کرونا ادامه دارد و تا زمانی که واکسن کشف نشود این ویروس یک خطر جدی و بالقوه برای جهان است.

معاون وزیر بهداشت افزود: فاصله گذاری اجتماعی و مسایل بهداشت فردی با حداکثر توان و رعایت بخش اقتصاد تحمل پذیری باید ادامه یابد و بازگشایی‌های محدود و هوشمند به معنی فراموشی اصول بهداشت فردی و عادی شدن اوضاع نیست.

وی افزود: سیاستگذاری بازگشایی با رعایت مسایل معیشتی فقرا، کارگران روزمزد و افرادی که معیشتشان به مسایل روزانه مربوط می‌شود بوده است.

حریرچی با بیان این که بازگشایی باید با احتیاط باشد و هنوز نمی‌شود در مورد بازگشایی‌ها اظهار نظر کرد، افزود: تاثیرات بازگشایی‌ها بر افزایش تعداد بیماران به فاصله ۵ روز، میزان افزایش بستری پس از ۱۵ روز و مرگ و میر پس از یک ماه نشان داده می‌شود.

آموزش و پرورش و دانشگاه با ۲۰ میلیون جمعیت محصل و آموزش دهنده، از خطرناکترین مکان‌های ابتلا و گسترش کرونا ویروس هستند.

وی با بیان مشقات کادر درمانی برای درمان بیماران گفت: ما نگران شیوع ویروس آنفولاانزا در پاییز هستیم که در صورت کنترل نشدن ویروس کرونا، خطر جدی پیش می‌آید.

حریر چی گفن:تا زمان کشف واکسن و دارو باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم، بعضی از خصوصیات مثل دید و بازدید و ارتباطات را تا اطلاع ثانوی محدود کنیم و حذف بعضی عادات بد قبلی مثل رعایت نکردن بهداشت را با کرونا بیاموزیم و همواره به یاد داشته باشیم.

با تلاش مردم، آسیب‌های ویروس کرونا به کمترین میران برسد و بر مشکلات اقتصادی چیره شویم.

نظرات بینندگان