کد خبر: ۱۳۸۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
چالش طرح جدید دولت برای مهار کرونا؛

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!/ قرار نبود هرچی قرار نیست بشه!

حال پس از گذشت چند روز از این طرح رعایت فاصله‌گذاری به شکل کنونی به هوشمند بودن آن طعنه می‌زند و به نظر می رسد اجرای آن به این شکل دشوار و ناشدنی است.
 پایگاه خبری تحلیلی شیرازه، فاصله گذاری اجتماعی، عنوان طرحی بود که از هفته دوم فروردین ماه (هشتم فروردین ماه سال جدید) در کشور اجرایی شد. این طرح با هدف، کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا با کاهش تماس و حذف ترددهای غیر ضروری در کشور به مرحله اجرا درامد و البته در بسیاری از استانها باعث کنترل شیوع شد. در این طرح، تنها افراد بومی و ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر بودند و به افراد غیر ساکن اجازه ورود به شهر داده نمی شد.

پس از آن و به دنبال پایان تعطیلات نوروزی، در هفته سوم فروردین طرح فاصله گذاری اجتماعی طبق صحبت‌های رئیس جمهور وارد مرحله جدید خود شد و به فاصله‌گذاری هوشمند تغییر عنوان داد.

طرح فاصله‌گذاری هوشمند که «گام دوم فاصله گذاری اجتماعی» خوانده می شد از شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در مقابله با کرونا در کشور به اجرا گذاشته شده است.

 این طرح به گفته حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا ۶ شاخص از جمله تصمیم برای بازگشایی صنوف بر اساس میزان آلودگی‌ها، تصمیم گام به گام و مرحله به مرحله، بازگشایی صنوف بر اساس دستورالعمل، تصمیم بر اساس جغرافیای آلودگی و جلوگیری از سر کار رفتن گروه‌های پر خطر و نظارت جدی را محور قرار داده است. 

۲۲ فروردین ۱۳۹۹، یک روز قبل از اجرای یان طرح  حسن روحانی رئیس جمهور در گفت و گو با دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وی دستور داد با همکاری کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا، سریعاً ارزیابی دقیقی از مقدمات فراهم شده برای اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی انجام داده و گزارش آن را به جلسه روز شنبه روسای کمیته های ستاد ملی ارائه کند تا برای رفع موانع و مشکلات احتمالی، تصمیم گیری و اقدامات لازم انجام گیرد.

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!
 ‎ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی همچنین با تاکید بر اینکه در خصوص استان تهران کماکان مصوبات قبلی به قوت خود باقی و لازم الاجرا است وهیچ تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است، از وزیر بهداشت خواست تا با همکاری کمیته امنیتی اجتماعی ستاد، ضمن نظارت دقیق بر حفظ محدودیت ها در تهران، این موضوع به دقت برای شهروندان این استان اطلاع رسانی شود.‎
روحانی همچنین به وزیر بهداشت تاکید کرد که با هماهنگی دیگر کمیته های ستاد ملی مبارزه با کرونا، ملزومات مورد نیاز از جمله مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی و تجهیزات و کالاهای بهداشتی نظیر ماسک و دستکش و... را جمع بندی و اقدامات لازم برای تولید و تامین آنها به عمل آید.

انتقاد کاربران از نحوه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی
اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند ، واکنش گسترده‌ ی کاربران فضای مجازی را در پی داشت.
 کاربران ضمن داغ کردن هشتگ‌هایی، به عدم وجود پروتکل‌های ضروری و درست برای مقابله با کرونا اشاره کردند و نوشتند که  این طرح در اماکن شلوغ و پرتردد قابل اجرا شدن نیست.
واکنش‌ها و انتقاداتی که هنوز هم ادامه دارد و روز به روز به علت ناکارآمدی طرح افزایش نیز پیدا می کند:
ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

 ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!

نگرانی خانواده سربازان
همزمان با آغاز مرحل سوم طرح فاصله گذاری اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا طی فراخوان مشمولان سربازی را به خدمت سربازی فراخواند، موضوعی که همزمانی آن با شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان نگرانی‌هایی را در مورد سلامتی سربازان برای خانواده آنان و خودشان ایجاد کرد.
 در این میان رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اطمینان به خانواده‌ها و سربازان تاکید کرد که غربالگری سلامت و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به طور دقیق در مراکز آموزش و پادگان‌ها اجرا خواهد شد.
سردار تقی مهری، با اشاره به اعزام اردیبهشت ماه سربازان در سراسر کشور اظهار کرد: غربالگری سلامت و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به طور دقیق در مراکز آموزش و پادگان‌ها اجرا خواهد شد. فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های اعزام سربازان نیز اعمال شده و آنان یکی در میان روی صندلی‌ها حضور خواهند داشت.
وی افزود: این اطمینان را به خانواده‌های سربازان می‌دهم که ما نیز نگران سلامت این عزیزان هستیم و تمام تلاشمان را برای مراقبت از آنان انجام داده‌ایم.

آغاز فعالیت اصناف کم خطر
با توجه به افزایش فشار معیشتی بر مردم، ستاد ملی مقابله با کرونا و طرح فاصله گذاری هوشمند طی اطلاعیه ای فعالیت مشاغل کم خطر و کم تجمع منوط به مطالعه پروتکل های بهداشتی ، اجرای آنها در واحدهای صنفی و سپس اخذ کد رهگیری بهداشتی را مجاز اعلام کردند.
اما آنچه طی این چند روز مشخص است اینکه بسیاری از واحدهای صنفی بدون اجرای دستورالعمل های بهداشتی و صرفاً با تکیه بر دریافت کد رهگیری اقدام به بازگشایی صنوف خود کرده اند.

انتقاد نظام پزشکی ایران از طرح فاصله‌گذاری هوشمند 
پس از انتقادات مجازی، سازمان نظام پزشکی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به طرح فاصله‌گذاری هوشمند و گسترش ویروس کرونا در ایران انتقاد و ابراز نگرانی کرد و از دولت خواست سلامت مردم را مورد توجه قرار دهد.

 سازمان نظام پزشکی ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: می دانیم راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی هدف اصلی اعلام فاصله‌گذاری هوشمند بوده است ولی بدون در نظر گرفتن لوازم علمی و اجرایی، زحمات گذشته همه مردم و مسئولان و کادر پزشکی به هدر رفته و تهدیدهای جدی در مورد اوج گرفتن مجدد بیماری پیش‌رو خواهد بود. 

در این شرایط اتخاذ تصمیم‌های صحیح و با توجه به همه ابعاد و اثرات این بحران و با رعایت اولویت قطعی اصل سلامت مردم مورد توجه مسئولان محترم قرار گیرد. 

سازمان نظام پزشکی اعلام کرد: اعتقاد ما بر آن است که مدل فاصله‌گذاری هوشمند نیاز به آموزش تمام پرسنل و افرادی دارد که از این مدل بهره‌مند می‌شوند و همچنین نیاز مبرم به آموزش مردمی دارد که با این شرایط مواجه خواهند شد و بدیهی است این مدل و هر مدل فاصله‌گذاری دیگر علاوه بر آموزش‌های فراگیر، نیاز به کنترل جدی، ابزار مشخص برای نظارت و اعمال محدودیت‌های لازم دارد. در این بیانیه آمده است: این نگرانی به دلیل فاصله زیادی است که چه در مورد آمار اعلامی وزارت بهداشت و چه با توجه به آمار واقعی مبتلایان با حد علمی پذیرش فاصله‌گذاری هوشمند وجود دارد. 

به زندگی با ویروس تا اطلاع ثانوی عادت کنیم!
۳۰ فروردين ۱۳۹۹ ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت گفت: درخواست‌ مسئولان وزارت بهداشت از مردم همچنان رعایت فاصله‌گذاری هوشمند و بهداشت فردی است.
وی به طرح فاصله گذاری هم اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه مواردی که در طرح فاصله گذاری اجتماعی ابلاغ شده در بعضی از مراکز دولتی و در بعضی از مراکز کسب و کار خصوصی رعایت نمی شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت و درمان در مرحله اول با خواهش و تقاضا با این موضوع برخورد می کند اضافه کرد: طبق دستورات رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور سلامت مردم اولویت اول است و با متخلفان برخورد قانونی می شود چون هم سلامت خود و سلامت ملت را در معرض خطر قرار می دهند.
ایرج حریرچی با بیان اینکه متاسفانه در برخی استانها بازگشایی تدریجی مشاغل موجب سوء تفاهم شده و انگار شرایط عادی است ادامه داد: به عموم مردم هشدار می دهیم هنوز کل جهان و از جمله کشور ما در معرض خطر از سرگیری و رشد شدید ویروس کرونا است و باید اصول علمی و اصول بهداشتی لازم را کماکان رعایت کنیم.
و به عبارت دیگه به زندگی با ویروس تا اطلاع ثانوی عادت کنیم تا انشاالله واکسن و داروی موثر برای آن کشف شود.

قرار نبود هرچی قرار نیست بشه!
قرار بود با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند تدابیر اتخاذ شده قبلی پایان نپذیرد و همچنان به قوت خود باقی باشد، اما در عمل گویا زندگی به ویژه در کلانشهرها به روال عادی برگشته است.
 این در حالی است که به گفته جهانپور با آغاز فاصله‌گذاری هوشمند همچنان باید همه نکات بهداشت فردی و عمومی و محدودیت تردد‌ها و سفر‌ها و لغو هرگونه تردد غیرضروری به جای خود باقی باشد و مردم هم موضوع را جدی بگیرند. اما در واقعیت اجرای این طرح با رعایت نکردن فاصلۀ فیزیکی و دیگر اقدامات پیشگیرانه همراه شد.
 برای انجام این طرح «حدود هزار صفحه دستورالعمل برای بخش‌های مختلف صنوف در وزارت بهداشت آماده شده است» همچنین به گفته مقامات وزارت بهداشت، ۸۰ راهنمای طرح فاصله‌گذاری هوشمند نیز در اختیار صاحبان مشاغل و کارفرمایان قرار گرفته است اما ظاهرا این قبیل کارها نتیجه چندانی نداشته است.

به سوی ایمنی گله‌ای؟!
حال پس از گذشت چند روز از این طرح رعایت فاصله‌گذاری به شکل کنونی به هوشمند بودن آن طعنه می‌زند و به نظر می رسد اجرای آن به این شکل دشوار و ناشدنی است.
برخی از کارشناسان بر این باورند که آنچه در حال وقوع است این است که در عمل به ایمنی جمعی یا گله‌ای ختم خواهد شد. 
  شاید رویکرد دولت در عمل رسیدن به یک طرح جنجالی به نام "ایمنی گله‌ای" است و آنچه عیان است اینکه با این عمل دولت همه‌گیری ویروس کرونا وسیع‌تر و کنترل آن قطعاً سخت‌تر خواهد شد و تعداد مبتلایان و قربانیان نیز به طبع افزایش پیدا می‌کند. 
 
طرح فاصله گذاری اجتماعی مجوزی برای خروج های بی دلیل نیست

دکتر «علیرضا عسکری» معاون دستیاری معاونت آموزش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مورد اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به خبرنگار پایگاه خبری شیرازه گفت: باید بپذیریم در کشور ما به علت ملاحظات اقتصادی مردم ادامه روند قرنطینه به شکل سابق مورد حمايت نبود.
ریل گذاری فاصله‌گذاری هوشمند به ایمنی گله‌ای ختم می شود؟!/ قرار نبود هرچی قرار نیست بشه!
وی افزود: ادامه آن روند نیازمند حمایت معیشتی ویژه بود که بنظر از توان دولت خارج بود.
عسکری با اشاره به آمار مناسب فارس در کنترل ویروس کرونا علی رغم دارا بودن شرایط برای روند جهشی شیوع گفت: فارس دارای فرهنگی غنی و مردمانی همراه و آگاه است.
 ضمن اینکه نماینده ولی فقیه در استان واقعاً جزو پیشتازان کشور بودند و در این شرایط خاص فوق العاده عمل کردند.
عسکری با اشاره به هماهنگی خوب استاندار فارس و دانشگاه علوم پزشکي شیراز افزود: نقش خیرین فارس بسیار برجسته بود و مردم استان فارس همچون گذشته با ایثار و نوع دوستی مثال زدنی خود، متولیان سلامت را در کنترل شیوع این بیماری یاری کردند.
  مدیرکل اسبق دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت افزود: در شرایط فعلی و در طرح فاصله گذاری مردم باید جدی تر از قبل رعایت کنند
وی اضافه کرد: طرح فاصله گذاری اجتماعی مجوزی برای خروج های بی دلیل نیست.
معاون دستیاری معاونت آموزش وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: اگر مراقبت های چند هفته گذشته را افزایش ندهیم ممکن است به راحتی همه زحمات از دست برود و شاهد گسترش شیوع ویروس باشیم.
وی ضمن قدردانی از همراهی مردم در مهار کرونا اظهار داشت: پرسنل بهداشت و درمان در خط مقدم جهاد سلامت انصافاً خوش درخشیدند و باید مردم با رعایت باعث دلگرمی آنان شوند.
عسکری با اشاره به اینکه طبق توصیه بهداشت جهانی، کشوری موفق است که تست بیشتری بگیرد افزود: سیاست گذاری مجموعه وزارت بهداشت برای ادامه مهار کرونا بر افزایش تست ها و شناسایی بیشتر ناقلين و مبتلايان گذاشته شده تااز ريسك پنهان در سطح جامعه کاسته شود.
عسکری با اشاره به اینکه باید تاب آوری نظام درمان را بالا ببریم تصریح کرد: با اختصاص ويژه اي که رهبر معظم انقلاب برای کمک به مهار کرونا اجازه آن را صادر کردند امیدواریم با اقدامات حمايتي بيشتر ازجمله تهیه ملزومات مورد نیاز کادر درمان شاهد افزایش بهره وری از سیستم سلامت باشیم.
این کارشناس سلامت در پایان از مردم  خواست از مراجعات غیر ضرور به مراکز درمانی  اجتناب کنند.


نظرات بینندگان