کد خبر: ۱۳۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

برداشت گندم در شهرهای جنوب فارس

برداشت گندم در شهر‌های جنوبی استان فارس آغاز شد.
  این روز‌ها برداشت گندم از شهر‌های جنوبی استان فارس آغاز شده که نرخ تضمینی خرید گندم از سوی دولت  ۵۰۰ و ۲ هزار تومان اعلام شد و نسبت به پارسال ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

نرخ  پایین  خرید  تضمینی گندم  پارسال باعث زیان به کشاورزان شد به گونه‌ای که بنا به گفته‌ مسئولان جهاد کشاورزی استان بیش از ۴۵ درصد گندم تولیدی فارس به دولت تحویل داده نشد.

جواد وفابخش سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال خرید تضمینی گندم از کشاورزان جنوب کشور به مرز ۵۰۰ هزار تن رسید که تاکنون ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت شده است.

او، با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان‌های دارای اقلیم گرم و خشک بیان کرد: کار برداشت و خرید گندم در استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، منطقه جیرفت، شهرستان کهنوج، شهرستان مهر در جنوب استان فارس، شهرستان قلعه گنج در جنوب کرمان، شهرستان هندیجان و شهرستان‌های مجاور استان خوزستان آغاز شده است.

وفابخش ادامه داد: با توجه به بارندگی و شرایط مطلوب آب و هوایی امسال، پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۴ میلیون تن گندم در کشور از سوی بهره‌برداران بخش کشاورزی تولید شود.

کشاورزان در فروش تضمینی گندم متضرر نمی‌شوند
 احمد دهقان مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس در خصوص فروش تضمینی گندم نیز افزود: ممکن است گندم‌کاران رضایت چندانی از این افزایش قیمت نداشته باشند، اما در شرایط کنونی کشور نیاز به همراهی کشاورزان است.

او، با بیان اینکه کشاورزان خط مقدم تولید هستند و نیاز به همکاری آنان در این زمینه است، اضافه کرد: وضعیت و قیمت خرید تضمینی به ضرر کشاورز نیست تنها باعث می شود که سود آن‌ها کمتر باشد، اما چون کشاورز صاحب زمین، آب و برق یارانه است ،اگر مجموع آن محاسبه شود  به ضرر کشاورز نیست.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی فارس با اشاره به محاسبه یارانه‌ای که به کشاورزان در مصرف آب و برق داده می‌شود، اظهار کرد: با احتساب این موارد قیمت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌شود.

دهقان تاکید کرد: در این برهه از زمان به همراهی کشاورزان نیاز است و انتظار  می رود که با توقع کمتر و دامنه سود کمتر در خرید تضمینی گندم دولت را همراهی کنند.

 استان فارس یکی از استان‌های موثر در تولید گندم مورد نیاز کشور بوده که با کشت این محصول در تمامی شهرستان‌های استان همواره این استان طی سال‌های گذشته رتبه اول را در تولید گندم داشته است.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان