کد خبر: ۱۳۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
به پتروشیمی اخطار داده شد؛

رهاسازی پساب سمی به سوی اراضی کشاورزی در«زرقان»

شیوع ویروس کرونا دشت ها و مراتع را هم دچار آسیب کرد چرا که در خلوتی این روزها،برخی از این موقعیت سوء استفاده کرده و بلای جان طبیعت و محیط زیست شده اند.چند وقت پیش خبر از پساب های سمی آمد که در رودخانه کر رها شده، رودخانه ای که جریان آن به سمت اراضی کشاورزی بوده و دام های زیادی نیز آب آن را می نوشیده اند.
به گزارش «شیرازه»،ورود پساب های شیمیایی پتروشیمی موجب شد که صدای اهالی شهرستان زرقان و به خصوص کشاورزان بالا رود چرا که پساب ها سمی مراتع و زمین های زراعی آن ها را تهدید کرده و آن را با مشکلات زیادی مواجه نموده است.هر چند در ابتدا کاملا مشخص نبود که این آلودگی ها از کجا سرچشمه گرفته و مسئولان محیط زیست هم دقت لازم را کردند تا با آزمایشات متعدد نتیجه را اعلام کنند اما سرانجام معلوم شد که پای پتروسیمی در میان بوده است.

رهاسازی پساب سمی به سوی اراضی کشاورزی در«زرقان»

«مهندس امینی»،رئیس جهاد کشاورزی شهرستان «زرقان» در گفت و  گو باخبرنگار"شیرازه" گفت:این پساب احتمالا از روز پنج شنبه هفته گذشته وارد رودخانه کر شده و گویا دو روزی در این رودخانه جاری بوده،چراکه فاصله زمانی آن تا رسیدن به «بند امیر» نشان دهنده این می باشد که رهاسازی بیش از یک روز اتفاق افتاده،البته برخی احتمال می دهند از اواسط هفته اتفاق افتاده است.

جاری شدن کف های سبز رنگ در نزدیکی حوضچه های پتروشیمی
وی با اشاره به جاری شدن کف های سبز رنگ در نزدیکی حوضچه های پتروشیمی و به سمت رودخانه افزود:ما به محض اطلاع از سرازیر شدن پساب به رودخانه،به همراه همکاران در نیرو انتطامی، شبکه بهداشت و فرمانداری شبانه به آنجا سر زدیم و متوجه شدیم که در نزدیکی حوضچه های پتروشیمی و در حاشیه رودخانه کف های سبزرنگی جاری شده؛ رودخانه ای که آب زمین های زراعی و کشاورزی زرقان را تامین می کند.

این اتفاق هرسال رخ می دهد
امینی با اشاره به آسیب پساب های شیمیایی و با بیان این که این اتفاق هرساله رخ می دهد،گفت:دامداران و کشاورزانی که از این آلودگی مطلع نبوده به احتمال زیاد دچار آسیب شده اند.چرا که این مواد شیمیایی بر روی گیاهان تاثیر گذاشته و رشد آن را با مشکل مواجه می کند. زمانی که مواد شیمیایی بر روی اراضی ریخته می شود گیاه را تهدید کرده و برای آبزیان در رودخانه ها نیز مضر می باشد. از طرفی گوسفندانی که سر راه رودخانه هستند نیز ممکن بوده، از این آب استفاده کرده و دچار آسیب شوند.

تاثیرات منفی رهاسازی سموم شیمیایی
وی با تاکید ر این که نتایج آزمایش هایی که از سوی محیط زیست به آزمایشگاه ارسال شده را پیگیری می کنیم. افزود: هر چند که آب این رودخانه قابل آشامیدن نبوده اما برای گیاهان و دامداران مضر بوده و با مصرف آن انسان را نیز دچار مشکل می کند. البته شهرستان زرقان این آب را صرفا برای مصارف کشاورزی در نظر گرفته اما سموم شیمیایی بر روی دام و انسان نیز تاثیرات منفی می گذارد.
نهاوندیان، رئیس اداره امور آزمایشگاه ها وکارشناس محیط زیست نیز در خصوص پساب های شیمیایی،گفت:وقتی که فعالیت واحدهای صنعتی منجر به فاضلاب شود، آن ها موظف می باشند که سیستم های تصفیه احداث کنند و خروجی های خود را طبق ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست در نظر داشته و آن را رعایت نمایند.
وی افزود:معمولا این پساب ها به روش های شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی تصفیه می شود.چرا که هر آلودگی  باید با روش خاصی برطرف شود.معمولا برای برای پساب های بهداشتی و انسانی از روش بیولوژیک استفاده می کنند اما گاهی نیز تلفیقی بوده و از روش های فیزیکی و شیمیایی نیز استفاده می شود.

رهاسازی پساب سمی به سوی اراضی کشاورزی در«زرقان»

نهاوندیان گفت:برای پساب های صنعتی نیز از روش های شیمیایی استفاده می شود و گاهی می تواند در کنارش روش بیولوژیکی هم اجرا شود. بعضی از فاضلاب های صنعتی هم که روش مناسبی برای تصفیه آن وجود ندارد،از حوضچه های تبخیری استفاده می شود که شامل مخزن های بزرگ بوده و به طور معمول آن را ایزوله می کنند.به این ترتیب که بخشی از مواد داخل آن رسوب شده و قستمی از آب آن نیز تبخیرشده و به هوا می رود.
وی با بیان این که پتروشیمی در حال حاضر 10 لاگون یا حوضچه تبخیری دارد که فاضلاب هایش را وارد آن می کند،ادامه داد: شهر مرودشت سیستم فاضلاب انسانی داشته که با روش بیولوژیک بخشی ازآن را تصفیه می کند،بسیاری از واحدهای صنعتی نیز روش های خاص خود داشته و محیط زیست هم در راستای زوایای قوانینی که دارد پیگیر این ماجرا بوده و به متخلفان اخطار می دهد. در صورتی که واحدهای صنعتی سیستم تهویه نداشته باشند یا خروجی آن ها استاندارد نباشد،منجر به تعطیلی اش می شود.
این کارشناس و فعال محیط زیست توضیح داد:به طور کلی از هر واحد صنعتی در هر فصل یک نمونه برداری انجام می شود و در صورتی که موارد استاندارد را رعایت نکرده باشند، در لیست صنایع آلاینده قرار می گیرند و بر اساس طبق تبصره یک ماده 38قانون مالیات بر ارزش افزوده با آن ها برخورد می شود.وی ادامه داد:آزمایشات بدین طریق بوده که برای بررسی کیفیت، نقاط مختلف آب رودخانه یا هر جای دیگری که آلوده شده را نمونه برداری می کنند و طبق آنالیزهای که روی آن انجام می دهند متوجه می شوند که مثلا بر اثر فلزات سنگین،پارامترهای شیمیایی و غیره بوده است. با این روش ها اعداد به طور مداوم رصد شده و اگر موردی داشته باشد در ابتدا به شرکت آب منطقه ای ارجاع  داده می شود،در این راستا محیط زیست هم پیوسته در حال پایش آلودگی ها می باشد.البته آلودگی می تواند از ورود پساب محیطی،شهری یا هر چیز دیگر بوجود آید و وارد جریان آب شود.

رهاسازی پساب سمی به سوی اراضی کشاورزی در«زرقان»

با متخلفان برخورد قانونی می شود
لیلا تاجگردون، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس هم با بیان این که در خصوص پساب های جاری شده در رودخانه کر به پتروشیمی اخطار داده شده، گفت: در این مکان بازدیدکردیم و نمونه برداری ها انجام شد.البته قبلا هم احتمال داده بودیم که این پساب ها مربوط به صنایع پتروشمی می باشد.
وی با اشاره به این که گشت شبانه روزی در حال انجام می باشد،افزود:فیلم این پساب ها در ساعت های پایانی دیشب به دست ما رسید و طبق مشاهدات میدانی و آن چیزی که  مشاهده شد،پساب مربوط به صنایع پتروشیمی بوده که در صورت تخلف دوباره با آن ها برخورد قانونی می شود.اردکان کاظمی،کشاورز در این شهرستان نیز گفت:پتروشیمی مخزن هایی را ایجاد کرده تا پساب را در آن بریزد اما گاهی پساب آن بیش از حد معمول بوده و آن را در جای دیگری رهاسازی می کنند.
وی با اشاره به رهاسازی پساب در روخانه کُر افزود:این پساب ها در اکثر مواقع در روزهای تعطیل یا وقتی آب در رودخانه ها رهاسازی شده، انجام می گیرد. در بیشتر مواقع زمانی که کشاورزان بوی نامطبوع آب را متوجه شوند از آن برداشت نمی کنند. از این رو لازم بوده که محیط زیست گشت های ویژه ای را برای بازدید در این مکان ها اختصاص دهد تا به آنجا سرکشی کنند و موارد را رصد نمایند.
وی افزود:از آنجایی که با قیمانده و آثار پساب دقیقا جلوی مخزن ها یا حوضچه های پتروشیمی مشاهده شده،جای سوال دارد که چرا خروجی آن باید به سمت رودخانه ها باشد؟

کاظمی گفت:این پساب ها توسط کشاورزان در «بند امیر» مشاهده شده و محیط زیست نیز دستور داده تا  نقطه های «GPS» مشخص کنند،البته پتروشیمی دستگاه هایی هم دارد که حجم آب را نشان می دهد.وی با بیان این که محیط زیست در این خصوص اقدامات خوبی انجام داده،افزود:این رهاسازی در روزهای خلوت رخ داده، به دلیل شیوع  بیماری کرونا بعضی از مراتع خلوت شده و این اتفاق صورت گرفت، با این وجود،پیگیری های دکتر ظهرابی،مدیر کل محیط زیست فارس نشان از دنبال کردن اقدامات قانونی داشته چرا که این سازمان به دنبال مستندات واقعی است.
برپایه این گزارش،پساب های صنعتی و غیر صنعتی از هر نوع که باشد، برای محیط زیست خصوصا گیاهان و حیوانات مضر بوده و سلامت انسان را نیز تهدید می کند.برای جلوگیری از چنین وقایع ناخوشایندی بهتر بوده که در ابتدا با برنامه ریزی صحیح و اقدامات کارشناسانه، فعالیت نمود تا چرخه محیط زیست برهم نخورد چرا که  اختلال در این چرخه در نهایت گریبانگیر خودمان می شود.
گفتنی است،«زَرقان» شهری در استان فارس در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال خاوری شیراز واقع شده‌ و «پل خان» نیز از پل‌های تاریخی، مهم و زیبا در این شهر می باشد. بند امیر نیز در ۱۵ کیلومتری شهرستان زرقان قرار گرفته و از روستاهای بخش مرکزی می باشد، صنعت پتروشیمی هم در ۱۰ کیلومتری پل خان و در مسیر رودخانه کر می باشد.
انتهای پیام/



برچسب ها: رهاسازی ، پساب ، فارس
نظرات بینندگان