کد خبر: ۱۳۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس در گفتگو با شیرازه؛

۵ تا ۷ برابر میزان توهم زایی "گل" از حشیش بیشتر است/داستان تلخی که مخدر برای جوانان رقم میزند

ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس،گفت:طبق پژوهش های به عمل آمده، میزان توهم زایی،ماده مخدر گل ۵ تا ۷ برابر بیشتر از حشیش است.
۵ تا ۷ برابر میزان توهم زایی
به گزارش شیرازه،راهیابی ۵۰۰ نوع روانگردان جدید در جهان و تائید این موضوع توسط ۹۵ کشور دنیا تلنگری است برای خانواده ها و مسئولان کشور، چون نمی‌شود پای روانگردان‌های تازه به بازار مصرف جهانی باز شود ولی ردی از آن در ایران به جا نماند،چنانچه خبرهای غیررسمی که مبتنی است بر رصد برخی پژوهشگران  از بازار مصرف روانگردان‌ها، از نفوذ مویرگی برخی از انواع جدید در ایران حکایت دارد.
گر چه مصرف شیشه در ایران هنوز یک سر و گردن بالاتر از همه مواد مخدر سنتی و صنعتی است و این گفته را آمارهای خط ملی مشاوره اعتیاد نیز تائید می‌کند،اما قیمت شیشه که رشد صعودی پیدا کرد و ارزشش تا ۷۰ میلیون تومان برای هر کیلو بالا کشید، ماده مخدری در بازار گل کرد به نام "گل" که سرنوشت عده ای از جوانان و نوجوان را در چنگال خود حبس کرده است.
یکی از پزشکان درمانگر اعتیاد میگوید: مدتی است ماده مخدر گل در بازار مصرف رواج یافته و میزان مراجعه مصرف‌کنندگان گل به کلینیک‌های ترک اعتیاد در حال افزایش است و این نیز به علت گرانی شیشه است از طرفی انگی که مصرف شیشه حتی در ذهن قشر معتادان ایجاد می‌کند، گروهی را به سمت مصرف گل کشانده است.
شاید روانگردان‌های جدید به آن شکلی که در دنیا نفوذ کرده به کشورمان وارد نشده باشد، اما داستان کهنه شیشه و حالا ماجرای جدید گرایش روزافزون به گل، مشکلی است که باید بر آن تمرکز کرد؛ مخدری که شاید درآینده‌ای نه چندان دور، در بازار مصرف،گل برتری را به شیشه بزند.
گل مخدری تولید شده از گیاه شاهدانه است که برخلاف حشیش، در تولید آن از برگ‌های گیاه استفاده نمی‌شود بلکه جوانه‌های گیاه که بیشترین مواد موثر در آن تجمع دارد، ماده اولیه آن است. با این که شیشه روانگردانی صنعتی است و گل مخدری سنتی و طبیعتا با عوارضی ضعیف‌تر از شیشه، اما پس از مصرف اثراتی مشابه شیشه در فرد ایجاد می‌کند.

نداشتن مهارت‌های زندگی یکی از عوامل مصرف  مواد مخدر 

۵ تا ۷ برابر میزان توهم زایی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شیرازه از آثار مخرب ماده مخدر گل  بر روی جوانان خبر داد و گفت: گل برابری میکند با شیشه و یکی از مواد مخدری است که هرچند تبلیغات زیادی شده که اعتیاد آور نیست و خطر آن از حشیش کمتر است،اما طبق پژوهش های به عمل آمده این ماده ۵ تا ۷ برابر میزان توهم زایی آن از حشیش بیشتر است.
محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه حتی با یک بار مصرف، این ماده برای فرد اعتیاد می آورد به گونه ای که با مصرف نکردن دچار استرس می شود،ابراز کرد: اثرات آن ۳۰ دقیقه بعد از مصرف اوج پیدا می‌کند و معمولا دو تا سه ساعت اثر دارد.
ابراهیمی افزایش ضربان قلب،گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته،افسردگی و انزوا را از جمله عوارض شایع مصرف این ماده مخدر عنوان کرد و افزود: از دیگر اثرات مخرب آن تاثیر بر روی حافظه و تمرکز است به این  شکل که فرد به طور دائم مواردی را فراموش می‌کند، توهم شنوایی و بینایی و هذیان گویی در آنها رخ می دهد و خنده های بی مورد و قرمز شدن چشم به ویژه در جوانان از دیگر عوارض شایع گل است.
وی تاکید کرد: پرخاشگری،عصبی شدن، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه، افت تحصیلی در نوجوانان باید به عنوان یک زنگ خطر جدی برای خانواده ها در نظر گرفته شود، باید دائم فرزند خود را رصد کنند و حساسیت بر رفت و آمد آنها و مراوده با دوستان نا آشنا داشته باشند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نداشتن مهارت‌های زندگی را یکی از عوامل مصرف  مواد مخدر دانست و با تاکید بر اینکه باید همدیگر را یاری کنیم، گفت: شعار سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر "باید یاریگر هم باشیم" بود یعنی باید به صورت زنجیروار به هم کمک کنیم و حساس سازی کنیم تا از اعتیاد نسل جدید به چنین موادی کنترل و پیشگیری کنیم.
وی با بیان اینکه همه انواع مواد مخدر زیان آور است، افزود:پیشگیری کردن کم هزینه دار تر از درمان است.
ابراهیمی در خصوص راه کار مقابله با ورود مواد مخدر جدید به دست جوانان،گفت:این امر به عنوان یک طرح اصلی در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر است و برخورد با انواع مخدرها  از وظایف اصلی ما می باشد .
وی در پایان با بیان اینکه در یکی از مراکز ترک اعتیاد در شیراز ۸۰ نفر تحت درمان است گفت:پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تعدادی از این افراد به ماده مخدر گل اعتیاد پیدا کرده اند./
انتهای پیام/
نظرات بینندگان