کد خبر: ۱۳۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
در میزگرد بررسی ضرورت راه اندازی تراموا در شهر شیراز مطرح شد؛

قائدی: خطوط تراموا هم بحث گردشگری را کامل می کند و هم بُعد مذهبی را پوشش می دهد/ تذروی: جزئیات تراموا باید برای مردم شفاف سازی شود/ فرخ زاده: در شرایط فعلی استفاده از کالاهای لوکس چندان ضرورتی ندارد

در میزگردی که پایگاه خبری-تحلیلی شیرازه، برگزار کرد، باید و نبایدها و ضرورت اجرای طرح تراموا توسط قائدی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز، تذروی عضو این کمیسیون و فرخ زاده کارشناس حوزه مدیریت شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
به گزارش شیرازه، امروزه مسائل مربوط به حمل و نقل در شهرها به يكي از چالشهاي عمده و اصلي مديريت شـهري تبـديل شده است، چرا که يكي از مهمترين اركان توسعه شهري به شمار می‌رود كه بـراي جابجـايي مـردم و كالاهـا در بـين فضاها و اماكن مختلف جغرافيايي بكار مي رود. يكي از چالشهايي كه معمولا در زمينه توسـعه پايـدار شـهرهـا مطرح است، تعيين نوع سيستم حمل و نقل مطلوب شهر مي باشد. سيستم حمل و نقلي كه الگو و ساختار شـهر نيز تا حد بسيار زيادي از آن تاثير مي پذيرد.

كلانشهر شیراز نیز با رشد روزافزون جمعیت و مهاجرت روستاییان در پی خشکسالی های یک دهه گذشته در كنار معضلات عديده اي كه با آنها روبرو است، بـا مشكل ترافيك و حمل و نقل نيز به ويژه در حوزه حمل و نقل عمومي مواجه است.

به همین خاطر مدیران ارشد شهری و شورای شهر در سالهای اخیر براي حل مشـكل ترافيـك در این کلانشهر راه حلهاي گوناگوني را  ارائه داده اند.

 يكي از طرحهايي كه در چند سال اخیر خصوصا توسط شورای پنجم جهت رفـع ايـن مسـائل ترافيكي ارائه شده است، ايجاد سيستم حمل و نقلی، بر پایه تراموا است.

طرحی که هر چند به اعتقاد عده ای از مدیران شهر بسیاری از گره های ترافیکی شیراز را باز خواهد کرد اما برخی از اعضا شورای شهر و کارشناسان مدیریت شهری بر این باور هستند که ضرورت اجرای این طرح باید برای مردم شفاف سازی شود.

در میزگردی که سایت تحلیلی خبری شیرازه، برگزار کرده است باید و نبایدها و ضرورت اجرای طرح تراموا توسط قائدی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز،تذروی عضو این کمیسیون و فرخ زاده کارشناس حوزه مدیریت شهری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

قائدی: خطوط تراموا هم بحث گردشگری را کامل می کند و هم بُعد مذهبی را پوشش می دهد/ تذروی: جزئیات تراموا باید برای مردم شفاف سازی شود/ فرخ زاده: در شرایط فعلی استفاده از کالاهای لوکس چندان ضرورتی ندارد
طرح جامع حمل و نقل برای مکان های گردشگری و مذهبی  

نواب قائدی که به عنوان موافق این طرح در میزگرد شیرازه، حضور پیدا کرده است در خصوص ضرورت راه اندازی ترموا در شهر شیراز،گفت: در شهر شیراز طبق مصوباتی که وزارت کشور اعلام کرده، ۶ خط مترو مصوب شده که خط یک،حدود ۲۴ و نیم کیلومتر است که به اتمام رسیده و آخرین ایستگاه آن هفته آینده با معماری خاص خود افتتاح خواهد شد، خط ۲ که محور شمالی جنوبی است، ریل گذاری آن هم از روز پنجشنبه گذشته شروع شده و خط ۳ که ادامه خط یک است و به زودی شاهد کلنگ‌زنی آن خواهیم بود که از پل مالی آباد آغاز شده و  تا شهرک گلستان ادامه دارد.
قائدی افزود:خطوط 5،4و 6 باقی مانده که به دلیل بحث هایی که در وزارت کشور در خصوص هزینه های زیاد مترو چه از نظر تجهیزات و چه در بحث زمان بر بودن مطرح شده،یک بازنگری در کلان شهرها در حال اتفاق افتادن است،تا اگر بشود از طریق مد های دیگر حمل و نقل ادامه یابد.

وی با بیان اینکه در شهر شیراز دو بعد گردشگری و مذهبی خاص داریم،عنوان کرد: بُعد مذهبی آن که  سومین حرم اهل بیت است و همه کسانی که از اقصی نقاط کشور به شهر شیراز سفر می‌کنند حتماً زیارت حضرت شاهچراغ را در برنامه خود دارند همچنین در بحث گردشگری نیز آثار تاریخی مثل آرامگاه سعدی، حافظ، مجموعه زندیه و... مورد بازدید توریست های داخلی و خارجی قرار می گیرد، از همین رو با توجه به مطالعات جامع حمل و نقلی که توسط دانشگاه شیراز انجام شده یکسری خطوط تراموا در این مسیرها پیشنهاد شد که این محور به این دلیل که هم بحث گردشگری را کامل می کند و هم بُعد مذهبی را پوشش می دهد مورد تایید قرار گرفت.

قائدی با تاکید بر اینکه چون برای ما شیرازیها و استان فارسی ها قداست این مکان ها قابل اهمیت است پس بایستی در توسعه حمل و نقل شهری برای کسانی که می‌خواهند از این مکان ها بازدید کنند طرح جامعی داشته باشیم،ابراز داشت:  در همه کشورهای دنیا طرح تراموا، غیر از حمل و نقل نکته گردشگری آن بسیار مورد توجه قرار دارد و چون در شهر شیراز نیز راههای دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ مدنظر بوده تراموا بهترین گزینه بود که انتخاب شده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز ادامه داد: طبق آماری که در حوزه مطالعات بررسی و اعلام شده، حدود ۵۵ درصد مراجعین به حرم مطهر حضرت شاهچراغ از باب الرضا است  که دقیقاً در همین محور قرار دارد بنابراین همه این علت ها ما را به این سمت برد که از یک مد حمل و نقلی دیگری همچون تراموا استفاده کنیم.

بُعد شفاف سازی برای مردم، از نظر من اهمیت بیشتری دارد

 محمد تقی تذروی عضو دیگر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز دلیل حضور خود در این میزگرد را اینگونه تشریح کرد که بنده به عنوان مخالف یا منتقد طرح در این گفتگو شرکت نکرده ام، بلکه بُعد شفاف سازی برای مردم از نظر من اهمیت بیشتری دارد و معتقدم باید موضوع را برای مردم باز کنیم تا شهروندان بدانند در شهرشان چه اتفاقی می افتد چون ما داریم برای آنها کار انجام میدهیم پس باید مطلع باشند که نمایندگان شان در شورای شهر چه تصمیماتی را اتخاذ می کنند.

تذروی در ادامه در خصوص ضرورت راه اندازی تراموا عنوان کرد: بحث اول من این است که باید بدانیم هدف از راه اندازی تراموا در شهر شیراز چیست؟
 آیا تنها قصد، فقط جابجایی مسافر است یا هدف گسترش طرح گردشگری توریستی است که مردم را از حافظیه سعدی و نقاط گردشگری عبور دهیم و در انتها به شاهچراغ برسانیم، یا هدف اصلی بحث انسان محوری است که شعار شورای پنجم است؟ یا اینکه می‌خواهیم بگوییم افتخار می‌کنیم که در کشور، دومین یا سومین شهری هستیم که تراموا  راه اندازی می شود؟

وی با اشاره به اینکه اگر چهار موضوعی که عنوان شد جزو اهداف باشد به یقین همه اینها در این طرح می گنجد،بیان کرد: اگر هدف جابجایی مردم است شاید با اتوبوس هم بشود این کار را انجام داد به این صورت که تعدادی اتوبوس برقی را در این مسیر قرار دهیم که به خوبی هم این روند انجام می‌شود، اما اگر بحث گردشگری است که می‌توان از اتوبوس های خاص گردشگری توریستی استفاده کرد

تذروی همچنین تصریح کرد: اگر هدف انسان محوری است که تراموا جزو طرح های انسان محور محسوب نمی شود و صرفاً یک وسیله نقلیه است و اگر هم هدف افتخار است که باید یک برنامه ریزی مرتب داشته باشیم که بتوانیم به آن افتخار کنیم.


نگاه مثبت و کارآمد سازی به طرح حائز اهمیت است
 
محمد فرخ زاده معاون اسبق شهردار شیراز و مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک اسبق شهرداری که به عنوان کارشناس مدیریت در حوزه شهری در این میزگرد حضور داشت بیان کرد: این میزگرد قطعا می تواند باعث شفاف‌سازی برای عموم مردم شود چرا که شفاف سازی یکی از نکاتی است که همه ما به آن اعتقاد داریم 

فرخ زاده افزود: در خصوص ضرورت راه اندازی تراموا نیز بنده از افرادی بودم که اعتقاد قلبی به این قضیه داشتم که در شیراز باید به سمت ایجاد خطوط  تراموا برویم چون هم ارزان تر از مترو است و هم جذابیت های بیشتری برای عموم مردم دارد، اما نکاتی که در خصوص راه اندازی این خطوط حمل و نقل وجود دارد این است که نگاه مثبت و کارآمد سازی به طرح حائز اهمیت است پس باید از چند منظر به این پروژه یک نگاه جامع‌تری بشود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهمی که در این طرح باید مورد توجه قرار گیرد خطوط حمل و نقلی ریل پایه و روی زمین است،اظهار کرد:معمولاً حمل و نقل های ریلی با اینکه سیستم را کمی کند میکند اما امنیت و ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای عبوری دارد.

این کارشناس مدیریت حوزه شهری به بُعد اقتصادی هر پروژه هم اشاره ای کرد و افزود: طبق آماری که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام شده، در طول دوره ۴۰ ساله گذشته متوسط رشد اقتصادی ما تقریباً دو درصد بوده است که در ۱۲ سال از این ۴۰ سال بعضی از رشدهای اقتصادی منفی و برخی مثبت بوده که در نهایت در ۱۲ سال، نرخ رشد  ۳ درصد بوده است در حالی که در میانگین نرم جهانی از ۴ تا ۷ درصد رشد اقتصادی است،پس  پیداست که وضعیت خوبی به لحاظ اقتصادی نداریم.

فرخزاده با بیان اینکه قرار است نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه به شهر شیراز برای پروژه تراموا تحمیل شود و قرار است در ۴ سال ۴ تا ۵۰۰ میلیارد تومان طبق یک برنامه زمان بندی هزینه اجرای طرح شود،گفت: طبق قوانین ملی ما،طبیعتاً ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل  بر عهده دولت است،اما با رشد اقتصادی میانگین ۳ درصد و تداوم جدی در بحران اشتغال و بالا بودن نرخ بیکاری و تنگناهای مالی و بودجه ای دولت، امروز شهرداری ها وارد شده اند و شوراها به عنوان مقنن کمک کرده‌اند.

وی با اشاره به نرخ معکوس مهاجرت در ۵ سال گذشته به دلیل خشکسالی همچنین در ۵ سال آینده به دلیل ادامه روند قبل،عنوان کرد:ما شاهد مهاجرت گسترده خواهیم بود و این به آن معناست که مردم برای ارتزاق خود به شهرها نزدیک می‌شوند و این نشان دهنده خط فقر و ضعفی است که در اوضاع اقتصادی مردم وجود دارد،پس طبیعتاً یک دوره چند ساله برای اینکه بتوانیم به یک رشد اقتصادی مناسب برگردیم نیاز است.

فرخ زاده با بیان اینکه اگر بخواهیم یک دسته بندی بین کالاها انجام دهیم و سپس در چنین شرایط اقتصادی از آنان استفاده کنیم،ابراز داشت: کالاهای لوکس، نیمه لوکس و عادی سه دسته کالا هستند که در شرایط فعلی استفاده از کالاهای لوکس چندان ضرورتی ندارد.

معاون اسبق شهرداری شیراز به آمار گردشگری کشور هم اشاره ای کرد و افزود: طبق آماری که از حوزه گردشگری در دست داریم، ما در کشور سالانه چیزی نزدیک به ۵ میلیون گردشگر و توریست داخلی داریم که این عدد تنها در شیراز به دو و نیم میلیون نفر میرسد و گردشگر خارجی نیز حدود ۳۴۰ هزار نفر بوده است که در سال ۹۸ تا آذر ماه و قبل از شیوع کرونا این عدد به ۲۹۷ هزار نفر میرسد، پس ما اگر به سمت اجرای پروژه تراموا با زمان‌بندی ۴ ساله هم برویم باید از خود بپرسیم آیا برای آن مشتری داریم یا نه،همچنین هزینه های احداث این خطوط چگونه خواهد بود چون در بحث نگهداری هزینه های «تی پی ام» چه غالب آن برق باشد و چه کِشنده های گازوئیلی و بنزینی باشد بسیار سنگین خواهد بود.

فرخ زاده با طرح این پرسشها که ما در آینده به سمت چه کاری حرکت می کنیم و در بحث درآمدهای پایدار چقدر می‌توانیم جبران هزینه کنیم،اظهار کرد: ما امروز در شهر شیراز خیابان هایی را داریم که مثل کشور جنگ زده سوریه و عراق هستند و وضعیت آسفالت آنها هنوز به وضعیت استیبل و قابل قبولی نرسیده از طرفی در بحث سیما و منظر، کف سازی، بدنه سازی و رفع اغتشاشات بصری نیز اوضاع چندان مناسبی نداریم همچنین در حوزه ترافیک و ایمنی هم با مشکلات جدی مواجه هستیم پس نهایتا باید همه این موضوعات را کنار هم قرار دهیم که ببینیم آیا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه از جیب مردم شیراز در قالب اوراق مشارکت ویا در قالب وام و یا هر چیزی که برای آن پیش‌بینی شده ضرورت راه اندازی طرح های نوین را توجیه میکند؟

این استاد دانشگاه با این سوال که در اولویت بندی ما نجات محله سعدی که با یک باران مردمان منطقه دچار بحران های جدی می شوند مهم تر است یا اینکه از سعدی مسیری را طراحی کنیم تا حرم مطهر،صحبتهای خود را ادامه داد و تصریح کرد:از طرفی نیز باید دید با توجه به گرفتاری هایی که برای مردم در حوزه‌های معیشتی به وجود آمده تراموا ضرورتی دارد یا خیر؟

هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار برای ما هزینه بردار است اما همین هزینه در تراموا معادل ۱۰ میلیون دلار است

قائدی در جواب فرخزاده،با بیان اینکه اگر ما بیاییم فکر کنیم که در شهرمان یک سری مشکلات و معضلاتی مثل آسفالت و مواردی از این قبیل وجود دارد پس کاری انجام ندهیم،ابراز کرد: این نقد در همه دوران ها از دوره شورای اول تا کنون وجود داشته اما من معتقدم هر چیزی در جای خود و در ردیف بودجه خود باید برای آن پیش‌بینی لازم بشود.

وی با اشاره به مسیرهایی که برای این مد حمل و نقلی پیش بینی شده است،گفت: تراموا از چهار منطقه می گذرد، منطقه ۳، بخشی از منطقه ۱ و ۲ و بخشی از منطقه ۴ که در دو نقطه با خط مترو تلاقی دارد اول در میدان شهدا و در ادامه ممکن است یا در ایستگاه استقلال با خط مترو تلاقی داشته باشد یا در میانرود، پس بنابراین شهروند ما از میانرود و روستاهای جنوب می توانند از طریق خط ۲ مترو به پایانه استقلال آمده و از آنجا با استفاده از تراموا به مکان های مذهبی و گردشگری بروند.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه اکثر درخواست شهروندان ما برای دو منطقه است،عنوان کرد:معمولاً افراد دوست دارند در دو نقطه خط اتوبوس داشته باشند یکی خطی که به شاهچراغ منتهی میشود به خاطر بعد مذهبی و یک خط به سمت نمازی به خاطر بعد درمانی، بنابراین در بحث تراموا و بحث حمل و نقل  شعار انسان محوری و توجه به انسانها بخش زیادی از آن در توسعه خطوط حمل و نقل نمود پیدا می‌کند.

قائدی با بیان اینکه همواره این سوال برای عده‌ای مطرح است که چرا اتوبوس نمیخرید، ابراز داشت: هر مُد حمل و نقلی وقتی می‌خواهد بررسی شود، بایستی بر اساس آمار مسافر و هزینه احداث آن در نظر گرفته شود، یعنی اگر در مسیری تعداد مسافران بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ نفر باشد در آن نقطه تراموا تعریف شده و اگر از ۱۰ هزار نفر به بالا باشد باید از مترو استفاده کنند پس همه اینها در انتخاب سیستم حمل و نقلی تاثیر می‌گذارد.

 وی در ادامه با مقایسه  مترو و تراموا،به بحث اقتصادی و تحریم ها  نیز اشاره کرد و افزود: وقتی میخواهیم مترو احداث کنیم غیر از بحث زمان بر بودن آن،جنبه ی اقتصادی پروژه نیز مد نظر است پس باید همه جوانب را سنجید و سپس تصمیم گرفت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز اظهار داشت: در شرایط فعلی هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار برای ما هزینه بردار است اما همین هزینه در تراموا معادل ۱۰ میلیون دلار است که اگر بخواهیم با اتوبوس مقایسه کنیم با توجه به مسائل و مشکلات خاص خود که دارد به این نتیجه می رسیم که الان مد حمل و نقلی که می تواند هم بافت تاریخی  و هم بافت فرهنگی و مذهبی شهر را پوشش دهد شاید بهترین گزینه تراموا باشد.

قائدی اضافه کرد: در قانون توسعه عمومی کلانشهرها، در افق 1400 برای تراموا 3درصد پیش‌بینی کرده‌اند و اکنون همه رفته اند به سمت تراموا.

او با تاکید بر اینکه الان کل دنیا و کلان شهرهای کشور به سمتی رفته است که با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می توان مشکل ترافیک شهرها را حل کرد، ادامه داد: همان طور که در شیراز کسی نمی پذیرد که خیابان زند تعریض شود تا مشکل ترافیک حل شود ما اگر بخواهیم سیستم حمل و نقل چابک ایمن  و سهل‌الوصولی داشته باشیم دلیلی ندارد که شهروند ما خودرو شخصی خود را به خیابان بیاورد میتوانداز خط ۱ مترو که الان لوکس ترین خطوط مترو کشور به شمار می رود استفاده کند.

قائدی با اشاره به اینکه آمار مسافر شهر با افزایش ایستگاه های مترو به ۱۰۰ هزار و گاهی ۱۰۴ هزار نفر هم رسید و شهروندان ما چقدر احساس رضایت کردند،گفت: اکثر بازاری ها و کسانی که شغل های دولتی در محور زند دارند عمدتاً از مترو استفاده می کنند پس توسعه شهری یا همان شعار انسان محوری یعنی کاری را انجام دهیم که مردم خودشان تشویق شوند برای استفاده از حمل و نقل عمومی، بنابراین اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که ما مردم را تشویق کنیم که از خودرو شخصی استفاده نکنند.

وی با تصریح بر این مطلب که رسالت همه ما این است که که اگر یک پروژه حمل و نقلی طراحی و راه‌اندازی شود باید این فرهنگ سازی را انجام دهیم که با استفاده از این طرح ها هم به اقتصاد شهر کمک کنیم و هم به رفع حل مشکل ترافیک،اضافه کرد: همواره همه انسان ها وقتی می خواهند کاری را انجام دهند اهم و فی الاهم را در نظر می‌گیرند یعنی آنچه که مهمتر است را در اولویت قرار می دهند و اکنون در شورای شهر و شهرداری شیراز اولویت با طرحی است که ذی نفعان بیشتری دارد،پس ما به همین دلیل بحث راه اندازی تراموا را مطرح کردیم.

این عضو شورای پنجم شهر شیراز با بیان اینکه اکنون در اروپا ۲۰۶ شهر در آمریکای شمالی ۳۰۶ و در اقیانوسیه ۴۱ شهر تراموا دارند،افزود: الان در کشور هم در شهر کرج و اصفهان مطالعات آن آغاز شده اما ما به دلیل اینکه بیش از یک سال پیش مطالعات خود را آغاز کرده‌ایم تا حدودی از دیگر شهرها جلوتر هستیم و شرایط بهتری داریم.
قائدی: خطوط تراموا هم بحث گردشگری را کامل می کند و هم بُعد مذهبی را پوشش می دهد/ تذروی: جزئیات تراموا باید برای مردم شفاف سازی شود/ فرخ زاده: در شرایط فعلی استفاده از کالاهای لوکس چندان ضرورتی ندارد
باید شماره گذاری محدودتر شود/ روزانه حدود ۴۰۰ خودرو را  پلاک گذاری کرده و وارد شهر می‌شوند 

تذروی در ادامه صحبتهای قائدی با تاکید بر اینکه هر چیزی که در شورای شهر مصوب می‌شود ۱۳ نفر باید رای دهند،بیان کرد: اگر ۷ نفر رای مثبت دادند شش نفر دیگر هم بایستی از بقیه تبعیت کنند و اکنون بنده هم برای نقد عملکرد شورای پنجم در این مکان حضور ندارم چرا که هر دوره شورا هم نقاط ضعف دارد و هم نقاط قوت و شکی هم نیست که هر کسی در هر مسئولیتی باشد یک سری نقاط ضعف و قوت دارد اما اکنون صحبت من این است که تراموا بایستی پیوست داشته باشد، نه تنها تراموا بلکه هر پروژه تجاری، مسکونی و پروژه دیگری باید پیوست های مخصوص به خود را داشته باشد و ما نیز در این میزگرد می خواهیم بدانیم در این مسیر حجم تقاضا و نیازها چقدر بوده،چه تعداد مسافر جابجا می شده و با آمدن تراموا چه تعداد اتوبوس باید در خط حضور داشته باشد و همچنین از نظر اقتصادی آیا مقرون به صرفه است؟

 وی با بیان اینکه همانطور که آقای قائدی اشاره کرد، ۵۰ میلیون دلار برای هر کیلومتر مترو و ۱۰ میلیون دلار برای تراموا نیاز است،ابراز داشت: اگر این را با اتوبوسهای برقی که هم به لحاظ آلودگی بهتر از تراموا است و هم به لحاظ جابجایی کمتر دچار مشکل می شویم مقایسه کنیم باید دید باز هم مقرون به صرفه است باید ببینیم با ده میلیون دلار چه تعداد از این اتوبوس ها را می توانیم خریداری و به خطوط حمل و نقل شهری اضافه کنیم پس بحث من پیوست اقتصادی است که باید حتماً مدنظر قرار گرفته شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی،افزود: از طرفی پیوست ترافیکی آن نیز باید در نظر گرفته شود و ببینیم این محوری که اکنون داریم کار می‌کنیم اثرات ترافیکی موثری دارد و با تراموا ترافیک آن روان می شود؟ یا اینکه باعث افزوده شدن حجم بیشتری به این ترافیک می گردد، چون تراموا احتیاج به یک حجم به خصوص دارد و وقتی راه اندازی می شود در مسیر خود باید بعضی خودروها در برخی نقاط توقف کنند تا این تراموا عبور کند؛ هر چند ریل آن طوری است که خودرو می تواند از روی آن رد شود اما در نقطه های تلاقی احتیاج به توقف خودروها برای عبور این سیستم حمل و نقلی است.

تذروی تصریح کرد: باید دید خیابان نفت که قرار است در آن تراموا راه اندازی شود، ظرفیت این پروژه را دارد چون خیابان عریضی نیست.

وی همچنین عنوان کرد: اگر قرار است بحث انسان محوری در تراموا دیده شود باید جلو مرکز شماره گذاری پلاک ها گرفته شود که روزانه حدود ۴۰۰ خودرو را  پلاک گذاری کرده و وارد شهر می‌شوند که این کار به حجم ترافیک شهر افزوده است.

تذروی با بیان اینکه هم نیاز به انسان محوری داریم و هم خودرو محوری،اظهار داشت: پل ها و تقاطع های چند سطحی اگر زده شده نیاز شهر بوده هرچند در کنار آن نیز حاشیه هایی وجود دارد اما تا حدود زیادی ترافیک شهر را روان کرده اند.

وی به پیاده روهای سلامت به عنوان اقدامات انسان محور نیز اشاره کرد و گفت: انصافا این کار یک اقدام مناسب بوده که در راستای سلامت افراد انجام شده است.

باید به شهر اصولی توجه کرد

فرخ زاده در ادامه سخنان تذروی به تقاطع های غیر همسطح اشاره کرد و گفت: طبق طرح ترافیکی که در گذشته برای شیراز مصوب شد،مقرر گردید چهار تونل و ۲۰ تقاطع غیر همسطح در اطراف و اکناف برای روان سازی حمل و نقل و ورودی و خروجی های شیراز از شرق و جنوب و شمال، انجام شود که قسمت هایی که مربوط به شهرداری بود به خوبی تکمیل شده اما بخش هایی که در حوزه راه و شهرسازی است کمی ضعیف تر در حال انجام شدن است، اما مدیریت شهری دارد کمک می کند که این اتفاق زودتر حادث شود.

وی تصریح کرد: اگر برخی از این تقاطع ها را با دقت نظر بیشتری بررسی کنیم شاید برخی از آنها در سطح شهر چندان ضرورتی نداشت چراکه طبق طرح های تسهیل گر، تقاطع های غیر همسطح و تونل ها در سراسر دنیا در اطراف شهر شکل می‌گیرد نه در درون شهرها.

این کارشناس مدیریت حوزه شهری با تاکید بر اینکه اگر طرح ترافیک را اجرا می کردیم شاید راحت تر می توانستیم محدوده مرکزی شهر را مدیریت کنیم، به طرح «سی پی» هم اشاره ای کرد و افزود: این از طرح‌های بسیار خوب است زیرا در راستای منظم سازی شهر اجرا شد که در این طرح ۲۸ خیابان شهر شیراز تحت پوشش قرار گرفت که باعث شد افرادی هم که از شهرهای دیگر برای درمان و کارهای دیگر مراجعه می‌کردند مجبور به پارک دوبل نشوند و این طرح به نوعی نظم و مدیریت را در خیابانهای شیراز اجرا کرد.

فرخ زاده با بیان اینکه همانطور که آقای تذروی هم اشاره کرد، مد های حمل و نقل پاک مثل اتوبوس های برقی، دوچرخه و تراموا کمک می‌کند که فضای شهر به سمت سلامت و زیبایی و کیفیت بهتر زندگی شهروندان  حرکت کند،تصریح کرد: باید به شهر اصولی توجه کرد و هر آنچه که امکان دارد بر روی پیاده راه ها و پیاده روها و سیستم های حمل و نقل پاک کارکرد تا شیراز را در بین ۱۰ شهر بزرگ ایران همچنان در شرایط سلامت نگه داشت.

وی با طرح این سوال که چه کنیم که وضعیت شهرمان عاقلانه و مناسب باشد؟عنوان کرد: اگر ۵۰۰ میلیارد تومان سال ۹۹ را ببریم بر روی بحث سیما، منظر و مناسب سازی و همان محور گردشگری را سر و سامان دهیم زمانی که تراموا در بستر خود قرار می گرفت خیلی بهتر می توانست جواب دهد، از طرفی در هزینه ها هم به ما بسیار کمک می کرد.

این کارشناس مدیریت شهری با اشاره به اینکه در پروژه ها پیوستی داریم به نام پیوست اتاف که ارزیابی تسهیلات اجتماعی فرهنگی پروژه ها است، افزود: اگر به این پیوست ها توجه ویژه شود، طرح ها پختگی لازم را پیدا خواهند کرد.

اگر همه نهادها وقتی که قرار است برای شهر تصمیم گرفته شود، پای کار باشند کارها به خوبی پیش می رود 

قائدی در خصوص پیوست ترافیکی که آقای تذروی نیز اشاره کرده بود گفت:حُسن تراموا به این است که ریل آن بر روی زمین است و می‌توان سه مسیر را برای آن در نظر گرفت، اول مسیر اختصاصی، مثل فضاهای سبز که دور انها را ریل‌گذاری می‌کنیم و تراموا از اطراف مسیر عبور می کند،دوم مسیر نیمه اختصاصی مانند مسیر های پیاده راه حافظ و سوم مسیر اشتراکی، جایی مانند چهارراه ها، بنابراین تراموا این حسن را دارد که بتواند از مسیرهای مختلف عبور کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما مبحث گردشگری را در دستور کار ویژه قرار دادیم که از شورای چهارم آغاز و در شورای پنجم دنبال شده است، به پیاده راه عرفان که از محور حافظ آغاز می‌شود و تا باغ جهان نما ادامه دارد اشاره کرد و گفت: این مسیر پیش بینی شده که هم تراموا عبور کند و هم پیاده راهی بشود که محور گردشگری ما را پوشش دهد.
 
قائدی بر موضوع پیوست ها که آقای تذروی به آن اشاره کرده بود نیز گذری زد و افزود: طبیعتاً پیوست هایی که دوستان اشاره کردند پیش‌بینی شده است چنانچه ۱۱ سناریو برای مسیر های تراموا طبق مطالعات حمل و نقل ترافیک دانشگاه شیراز انجام  و پیش بینی شد که با لحاظ تمام جوانب به این محور رسیدیم  که هم جنبه ی مذهبی، هم گردشگری و هم بافت تاریخی و شلوغی محور مذکور را پوشش دهد، هرچند به دلیل عدم مدیریت شهری و ایراداتی که گاه از یک طرح توسط یک ارگان گرفته می شود ممکن است نقص‌هایی به چشم آید اما ما در این طرح این امکان را فراهم کرده‌ایم که اگر پلیس نقطه نظری داشت و قرار بود یک خیابان را از این طرح مستثنا کند راهکاری گذاشتیم که بتوانیم با انعطاف بیشتری طرح را ادامه دهیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه اگر همه رسانه ها در خصوص شفافیت و فرهنگ سازی طرح های موجود شهری میزگرد تشکیل دهند و یا اطلاع رسانی کنند کمک بزرگی به مدیریت شهری کرده اند گفت: شهروندان شیرازی همواره ثابت کرده‌اند که در بحث فرهنگ و فرهنگ مداری بسیار پیش قدم و خوب عمل کردند پس اگر در این زمینه هم فرهنگ سازی شود قطعاً شیراز با وجود قومیت های مختلفی که در آن حضور دارد جز شهرهای پیش رو خواهد بود.

قائدی در خصوص پروژه های نیمه تمام شهرداری، با بیان اینکه در این شرایط بغرنج اقتصادی که در کل کشور حاکم است شورای شهر شیراز تلاشهای بسیاری کرده است که هیچ یک ازپروژه‌ ای متوقف نشود،افزود: به جز یکی دو پروژه که نقدهایی بر آن بود بقیه طرح ها ادامه پیدا کرده و یا به اتمام رسیده اند.

وی اضافه کرد: در شورای پنجم سال اول هیچ پروژه ای را تعریف نکردیم و رسالت خود را بر این گذاشتیم که پروژه های را که به ۶۰ یا ۷۰ درصد رسیده، تکمیل کنیم، همچنین برنامه پنج ساله شهرداری را یک سال عقب انداختیم تا پروژه‌ای ناقص  تکمیل شوند، البته اگر همه نهادها وقتی که قرار است برای شهر تصمیم گرفته شود، پای کار باشند کارها به خوبی پیش می رود و در حال حاضر برای تراموا هم اگر اداره برق، میراث، اداره گاز و همه ارگانها هماهنگی کنند نتیجه مطلوب حاصل می شود.
قائدی: خطوط تراموا هم بحث گردشگری را کامل می کند و هم بُعد مذهبی را پوشش می دهد/ تذروی: جزئیات تراموا باید برای مردم شفاف سازی شود/ فرخ زاده: در شرایط فعلی استفاده از کالاهای لوکس چندان ضرورتی ندارد
هر چیزی که زمینه فرهنگی آن در جامعه آماده نشود و اجرا گردد موفقیتی نخواهد داشت

 تذروی در پاسخ به این سوال خبرنگار شیرازه،که شما بیشتر کدام مصداق را مایلید شفافیت سازی کنید؟ اظهار کرد: بحثی مطرح شد به نام بحث پیوست فرهنگی بنده معتقدم هر چیزی اگر زمینه فرهنگی آن در جامعه آماده نشود ولی اجرا گردد موفقیتی حاصل نخواهد شد همچنین بحث دوم بحث بودجه است که اگر بتوانیم به گونه‌ای نماینده های مجلس را پشت بحث تراموا قرار دهیم و تنها یک درصد بودجه برای تراموا از آن ها بگیریم قطعاً این طرح با سرعت و دقت بیشتری دنبال می شد.

وی با اشاره به اینکه در تصمیم اولیه هزینه تراموا، ۱۵۰۰ میلیارد تومان در شورا مصوب شد،عنوان کرد: اما در عمل اتفاقاتی که در بازار ارز و دلار افتاد پیمانکار قصد انصراف از این طرح را داشت پس پیشنهاد ۲ هزار میلیارد داده شد تا کار پیش برود،اما با زبان به راحتی می‌گوییم ۱۵۰۰ میلیارد تومان و سپس ۲ هزار میلیارد تومان در صورتی که عدد ۵۰۰ میلیارد تومان اختلاف بین این دو قیمت است و نگاه من این است که شفاف بگوییم قراردادی که با شرکت شهر آتیه بسته‌ایم هر اتفاقی که بعد از آن بیفتد یعنی دلار افزایش پیدا کند یا قیمت نفت کاهش پیدا کرد ما نباید به این فضا وارد شویم و با همان قیمت مصوب شده کار را پیش ببریم.

 وی تصریح کرد: در پرداخت هزینه‌ها اصلاً اعتقاد ندارم به ملک فروشی اگر قرار است یک تکه زمین تهاتر کنیم آن زمین را با یک تکه زمین که کاربری صنعتی یا تولیدی داشته باشد تهاتر کنیم، که هم ارزش ملک را بالا ببریم و هم وقتی به شرکت مربوطه تحویل داده می شود موظف است روی همان کاربری صنعتی و یا تولیدی اشتغال با خود به همراه داشته باشد اما اگر ملک را بدون کاربری بدهیم، ممکن است مجوز مسکونی سازی بگیرد و در ادامه مشکلات دیگری را به همراه خواهد داشت،پس فروش املاک مد نظر نباشد و تا جایی که امکان دارد بحث نقدینگی را دنبال کنیم و درآمد پایدار شهرداری را افزایش دهیم چون وضعیت درآمد شهرداری مناسب نیست.

 تذروی در پاسخ به این  سوال خبرنگار ما که این طرح به هر ترتیبی آغاز می شود تا حدودی هم ادامه پیدا می‌کند اما با پایان عمر شورای پنجم و ورود شورای بعد چه تضمینی وجود دارد که این پروژه از اولویت های شورای بعد باشد که آن را ادامه دهند ابراز داشت: همانطور که مترو از شورای دوره سوم بود و دوره چهارم آن را ادامه دادند اکنون نیز دوره پنجم نیز در حال تکمیل آن است قطعاً چنین پروژه سنگین و بزرگی نیز توسط شورای دوره بعد ادامه خواهد داشت چون این گونه طرح ها وقتی مصوب شد هیچ چیزی نمی تواند آن را بشکند جز مصوبه شورای جدید و وقتی هم که هزینه کردیم و بودجه گذاشتیم دور از انصاف است که پول مردم را هدر داده و طرح را نیمه تمام رها کنیم.

بعضی چیزها را باید از حالت فانتزی و لوکس بیرون بیاوریم و به سمت کاربردی کردن ببریم

فرخ زاده نیز در ادامه صحبتهای تذروی به گوشه ای از سخنان  قائدی اشاره کرد که گفته بود ما آماده شنیدن نظرات دیگران هستیم تا این طرح را بهینه کنیم و حتماً اصرار بر تصمیمات خود به تنهایی نداریم چون شورای یک مجموعه مشورتی مقنن بالادستی است که حتی اگر طرحهایی از شهرداری داده شود که باید در آن تدبیر شود در شورا تصمیم گیری می شود پس شفاف سازی و شنیدن نظرات و پیشنهادات دیگران می‌تواند در این راستا کار گشا باشد.

وی به طرح دوچرخه های بیدود هم اشاره کرد و افزود: این طرح قرار نبود به این شکل و در این مکان ها اجرا شود بلکه مقرر شده بود که دوچرخه به کمک مدل حمل و نقل شهر شیراز بیاید و در تشکیلات اداری و در کسب و کارهای روز در خیابان زند، لطفعلی خان زند و انشعابات آن از جمله نمازی،توحید، انوری، خیام و انقلاب قرار شد تا میدان نمازی به صورت پله ای کار شود،نه اینکه در جایی بگذاریم که کارکرد قابل قبولی نداشته باشد.

او با تاکید بر اینکه بعضی چیزها را باید از حالت فانتزی و لوکس بیرون آوریم و ببریم به سمت کاربردی کردن، ابراز داشت: همین صحبت را نیز در بحث تراموا دارم که باید این طرح از حالت فانتزی خارج شود و شرایط را بهینه کنیم محور آماده شود ظرف و مظروف با هم جور در آید و داخل آن  یک سری از مدل‌های حمل و نقل اجرا شود در این صورت است که جذابیت برای شهروندان به وجود می آید.

 فرخزاده در خصوص تراموا نیز به ایمنی شهری اشاره کرد و گفت: تراموا ضمن اینکه از امنیت بالاتری برخوردار است اما نکاتی هم بر آن باید مترتب باشد که در این پیوست حتماً باید به آن توجه ویژه داشت چون به دلیل ریلی که دارد لرزش هایی را ایجاد می کند که ممکن است اماکن گردشگری در مسیر خود را به مرور زمان دچار آسیب کند همچنین در پیچ ها صداهای وحشتناکی ایجاد می‌شود که باعث آزار ساکنینی که در آن قسمت ها هستند می گردد، همچنین در شیراز به دلیل کمبود عرض معابر باید مسیر را ایزوله کرد و تراموا را جدا کرد، چرا که تصادفات متعددی رخ خواهد داد لذا حتماً باید موضوع اتافی که گفته شد اجرا شود.

او به پیوست فرهنگی هم گذری زد و ادامه داد: بحث زیبا پسندی و سیما و منظر نیز نکته بسیار مهمی است که در طرح های شهری باید به آن توجه شود همجنین باید به اعجاب هر طرح نیز دقت کرد چون مردم از چیز های عجیب استقبال می کنند.

این کارشناس مدیریت حوزه شهری بر این باور است که باید فضای تغییر ذائقه ها برای جوانان و دهه ۸۰ به آن طرف را به گونه ای طراحی کنیم که آنان نیز به سمت خیابان ها و مکان های گردشگری بیایند چون اگر این کار انجام نشود تراموایی که قرار است راه اندازی شود خالی از مسافر و گردشگر خواهد شد یعنی یک هزینه سنگین بر روی دست شهر گذاشته شده اما خالی از مسافر است.

درآمد پایدار شهرداری ها واقعاً کم است

قائدی در ادامه در خصوص درآمدهای پایدار نیز گفت: باید واقعیت را بپذیریم که درآمد پایدار شهرداری ها واقعاً کم است و شاید یکی از کارهای خوبی که در مجلس دهم انجام شده بود این که ارزش افزوده را به شهرداری واگذار کردند که باعث درآمد پایدار برای آنها شود.

وی با اشاره به این که ۶۰ درصد مبالغ حاصله از جرایم رانندگی باید به شهر برگردد ابراز کرد: در شورای شهر و شهرداری این مبلغ را باید صرف زیرساخت‌های حمل و نقلی شهر ،نصب دوربین و ...بکنیم اما این مبلغ بر نمی گردد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در پایان در رابطه با نحوه انتخاب شهر آتیه برای پیمانکاری طرح تراموا عنوان کرد: شهر آتیه شرکتی است که وابسته به بانک شهر است و چون سرمایه گذار پیش قدم نشد در اجرای تراموا با استفاده از تسهیلاتی که از بانک شهر دریافت کردیم هچنین به دلیل اینکه شرکت وابسته به بانک شهر است که این بانک با شهرداری عجین است این همکاری صورت گرفت.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان