کد خبر: ۱۳۹۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مدیر کل اوقاف و امورخیریه فارس خبر داد:

۵۹ موقوفه فارس به امین یا هیات امنا سپرده می‌شود/ حکم ۲۶ نفر امین موقوفات فارس ابلاغ شد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس، از شناسایی ۵۹ موقوفه در فارس خبر داد که برای آنها امین یا هیئت امنا تعیین می شود.
به گزارش شیرازه، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، حجت الاسلام سید عباس موسوی با اشاره به ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف، اظهار داشت: بر اساس این ماده قانونی، دستورالعمل نحوه انتخاب و بکارگیری امین یا هیئت امنا برای موقوفات ابلاغ شده است که در این راستا موقوفات مختلفی در استان فارس شناسایی شده که دارای رقبات بسیاری هستند.

 وی با بیان اینکه در استان فارس ۵۹ موقوفه شناسایی شده است که برای این تعداد موقوفات، امین یا هیئت امنا تعیین می شود، اضافه کرد: به همین منظور افراد مستعد از سوی ادارات شهرستان ها شناسایی می شوند که تایید صلاحیت این افراد بر عهده کمیسیون تعیین امین استان خواهد بود و در نهایت پس از طی این فرآیند، برای ابلاغ حکم، این افراد به ستاد مرکزی سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی می‌شوند.

 وی از صدور حکم برای ۲۴ موقوفه  فارس خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های صورت پذیرفته هم اکنون ۲۴ موقوفه فارس به ۲۶ نفر امین سپرده می‌شود که حکم آنها از سوی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صادر و ابلاغ شده است.

حجت الاسلام موسوی در تشریح وظایف امین یا هیئت امنای موقوفات بیان داشت: این افراد باید یک برنامه عملیاتی در راستای احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم درآمد موقوفات ارائه کنند ضمن اینکه حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از دیگر وظایف امین است که افراد معرفی شده باید برای احیا، عمران و آبادانی موقوفات برنامه ریزی داشته باشند.

مدیرکل اوقاف فارس افزود: تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات، جلب سرمایه گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه  و  پیگیری صدور مفاصا حساب از دیگر وظایف امین موقوفات است.

 حجت الاسلام موسوی با تاکید به اینکه شخص امین همچون یک موقوفه مستقل غیرمتصرفی باید عمل کند اظهار داشت: این افراد حق واگذاری اولیه رقبات را ندارند چرا که مجوز واگذاری رقبات تنها در اختیار نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی با بیان اینکه امین یا هیئت امناء موقوفات اجازه اجرای نیت موقوفات را نیز ندارند، گفت : البته اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است و در این راستا هر سه ماه یک بار افراد امین باید گزارش عملکرد خود را به کمیسیون استان ارائه دهند.

 مدیرکل اوقاف فارس، هدف از تعیین امین برای این تعداد موقوفات را هم افزایی به منظور احیاء و رشد موقوفات دانست و افزود: در این راستا این افراد امین باید در کنار اوقاف، بخشی از بار بر زمین مانده رقبات کم درآمد یا فاقد درآمد را به دوش بکشند تا شاهد رشد و پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر موقوفات باشیم.

 وی با تاکید بر اینکه اقدامات افراد امین موقوفات در بستر سامانه جامع بانک اطلاعات موقوفات و رقبات کشور صورت می گیرد  اظهارداشت: در این راستا برای موقوفات کوچک‌تر امین منصوب می‌شود و برای موقوفات بزرگتر که تعداد رقبات و حجم فعالیت آنها بیشتر است، هیئت امنایی سه نفره معرفی می شود که می توانند از ظرفیت و توان ادارات اوقاف بهره مند شوند و کارشناسان ادارات اوقاف نیز در کنار آنها خواهند بود ضمن آنکه امین هم مدیر فکری و هم مدیر عملیاتی محسوب می‌شود.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس در پایان با اشاره به اینکه با عملیاتی شدن این طرح در واقع ۷۵ هزار رقبه از رقبات موقوفات فارس به امین سپرده شده است از ابلاغ حکم شانزده نفر از امین موقوفات فارس در مرحله نخست خبر داد که اسامی آنها به شرح ذیل است:
موقوفه شاهزاده خانم نام آور  واقع در جهرم با ۲۳۹ رقبه، امین: احسان اخترشناس
موقوفه حاج عباس تاجر واقع در ناحیه یک شیراز با ۶۱۱ رقبه، امین: هدایت الله جهان پناه
موقوفه آقا عبدالرسول واقع در ناحیه یک شیراز با ۷۷۷ رقبه، امین: قاسم شهریاری
موقوفه حاج آقا رضا واقع در جهرم با ۵۷۳ رقبه، امین: مهدی گلستان جهرمی
موقوفه حاج خلیل زالی واقع در ناحیه ۶ شیراز با ۴۲۹۰۰ رقبه، امین: محمد قاسم رستمی
موقوفه حاج رمضان واقع در ناحیه یک شیراز با ۱۶۱۷ رقبه، امین: سید محمد محمود نژاد 
موقوفه معین التجار بوشهری که در سپیدان و ممسنی دارای رقبات است و در هر بخش امین جداگانه معرفی شده است؛ درسپیدان  با ۲۱هزار رقبه، حجت‌ الله فرهادی به عنوان امین تعیین شده است و در ممسنی ناصر مرادی بعنوان امین تعیین شده است.
موقوفه حسین آباد قبله واقع در جهرم با ۲۸۹رقبه، امین: عبدالحمید فخرایی
موقوفه رضیه سلطان بیگم واقع در فسا با ۸۵ رقبه، امین: فضل الله کامکار
موقوفه شیادانی واقع در ناحیه یک شیراز با ۲۷۲ رقبه، امین: محمد کاظم زارع 
موقوفه صدرضوی واقع در فسا با 391 رقبه، که به صورت هیئت امنایی توسط سجاد امینی راد و قنبرعلی صادقی اداره می شود.
موقوفه مومن بیگاه واقع در جهرم با ۲۹۶ رقبه، امین: عبدالرسول رضایی مهر
 موقوفه نظرعلی بیگ واقع در لارستان با ۳۱۲ رقبه، امین: عباس فرجام
 موقوفه حاج محمد نمازی واقع در ناحیه پنج شیراز با ۲۲۳۶ رقبه، امین: کیوان مادی

نظرات بینندگان