کد خبر: ۱۴۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
در گزارش شیرازه بررسی شد؛

سی پِی طرحی ناشناخته با موافقان و مخالفان بسیار/ قائدی:تمام تلاش خود را کردیم تا سهم ناچیز شهرداری را افزایش دهیم

«سی پی» طرحی است که بر اساس آن، هزینه توقف خودرو در حاشیه بعضی از خیابان های شیراز به صورت مکانیزه اخذ می شود.
به گزارش شیرازه،این روزها اگر خودرویتان را در یکی از خیابان های شهر از جمله خیابان سمیه، مشکین فام، معالی آباد، ستارخان و...پارک کنید قطعا با افرادی مواجه میشوید که از پلاک خودرو شما عکس میگیرند و ساعت توقف شما را ثبت میکنند که اغلب شهروندان در ابتدا به دلیل عدم اطلاع از اجرای طرح ترافیکی برایشان حتی سوال بود. 

گر چه حالا پس از گذشت چند سال از اجرای طرح سی پی (پارک حاشیه ای مکانیزه)تا حدودی بیشتر شهروندان دلیل این ثبت زمان توقف و عکس گرفتن را می دانند و تا حدودی در جریان اجرای این طرح در شیراز هستند اما قطعا برای عده ی بسیاری هنوز باید و نباید های این طرح،فلسفه ایجاد آن و چگونگی هزینه کرد و درآمد های حاصل از آن جای سوال دارد.
سی پِی طرحی ناشناخته با موافقان و مخالفان  بسیار/قائدی:تمام تلاش خود را کردیم  تا سهم ناچیز شهرداری را افزایش دهیم
طرح سی پی طرحی که حالا با مخالفان و موافقان بیشماری مواجه شده و حتی شورای شهر شیراز و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با قسمتهایی از این تفاهمنامه 7ساله مخالف است تا جایی که به منظور بازنگری سهم مشارکتی بین شهرداری و سازمان همیاری شهرداری ها ی استان مدتهاست بین طرفین قرار داد کش و قوس های به وجود آمده است.

در همین راستا و به منظور اطلاع از باید ها و نبایدهای طرح سی پی ابتدا به سراغ رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز رفته ایم.

سی پِی طرحی ناشناخته با موافقان و مخالفان  بسیار/قائدی:تمام تلاش خود را کردیم  تا سهم ناچیز شهرداری را افزایش دهیم

طبق آخرین پیشنهاد ۵۱ درصد سهم شهرداری و ۴۹ درصد سهم سازمان همیاری شهرداری ها می باشد

نواب قائدی در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص طرح سی پی ها و فلسفه ایجاد آن عنوان کرد: در خصوص پارک حاشیه ای مکانیزه یا همان سی پی ها
در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که مصوب سال ۱۳۸۹ است در ماده ۱۵ آمده است برابر قانون مقررات راهنمایی و رانندگی در شبکه معابر پر ترافیکی که
ممنوعیت توقف وجود ندارد، اگر شورای عالی ترافیک کشور مصوب کند شهرداری ها می توانند نسبت به احداث پارک های حاشیه ای و وسایلی نظیر کارت پارک اقدام کنند و در همین قانون تاکید شده برای توقف‌های بیش از نیم ساعت با تصویب شورای شهر می توانند حق توقف مناسبی را به عنوان عوارض پرداخت کنند.

قائدی افزود: در ضمن این قانون تاکید کرده توقف بدون مجوز به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع است.

وی با بیان اینکه پیرو همین ماده، شهرداری در مردادماه سال ۱۳۹۴ و در زمان شورای قبل قراردادی را با سازمان همیاری های شهرداری های استان فارس منعقد کرد که در این طرح پیمانکار اصلی سازمان همیاری ها بوده و آنها نیز یک شرکت زیر مجموعه خود را مجری طرح اعلام کردند،گفت: مدت قرارداد ۷ ساله بوده و از ۱ /۸ /۹۴ آغاز شده تا فروردین ۱۴۰۲ به مدت ۷ سال و ۷ ماه ادامه دارد.

قائدی اضافه کرد: همان موقع ۳۵ معبر در شورای ترافیک استان فارس مصوب می‌شود و مقرر می گردد این معابر در اختیار مجریان طرح قرار گیرد تا تجهیزات سی پی را نصب کنند و بر چسب و کیوسک ها را آماده کنند همچنین مقرر گردید فضای تبلیغاتی و ۳۵ مکان برای کیوسک در اختیار آنها قرار دهیم، اما تابلو راهنمایی رانندگی خط‌کشی و... بر عهده خود سازمان همیاری های شهرداری ها بود.

وی با بیان اینکه از ۳۵ معبر تاکنون ۲۷ معبر در اختیار آنها قرار گرفته و طرح اجرا شده است ابراز داشت: به دلیل اختلافاتی که با شرکت طرف قرارداد به وجود آمده  ۷ معبر هنوز به آنها تحویل داده نشده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه طبق تفاهمنامه قرار شد پیمانکاری که در این قرارداد مستاجر شهرداری و شورا به حساب می آید هر سه ماه یکبار مبلغ اجاره را به حساب شهرداری واریز کند و اگر به تعهد خو عمل نکند باید ۲۴ درصد جریمه سالانه بپردازد،ابراز داشت: ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از این طرح بعد از واریز به خزانه در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد تا شهرداری برای احداث توقفگاه و پارکینگ و...هزینه کند.
سی پِی طرحی ناشناخته با موافقان و مخالفان  بسیار/قائدی:تمام تلاش خود را کردیم  تا سهم ناچیز شهرداری را افزایش دهیم
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه در این قرارداد یک فرمول پیش‌بینی شده بود که بر اساس آن درآمد شهرداری بسیار ناچیز در نظر گرفته شده،عنوان کرد: در ابتدای شروع به کار این شورا بحث اصلاح قرارداد و الحاقیه در دستور کار قرار گرفت و بنا شد بحث مالی سال ۹۵ و ۹۶ را تعیین تکلیف کنیم چرا که عدد پیش بینی شده آنها مبلغ ۱۸ میلیون تومان در یک سال بود که بعد طبق تفاهمی که منعقد گردید این عدد به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید که حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وصول شد و مابقی هنوز پرداخت نشده است.

قائدی افزود: قرار بود این مبلغ به صورت حق العمل کاری باشد به این معنا که از میزان درآمد درصدی برای شهرداری و درصدی هم برای طرف قرارداد باشد که الان هنوز تعیین تکلیف نشده و آخرین پیشنهاد ۵۱ درصد شهرداری و ۴۹ درصد سهم سازمان همیاری شهرداری ها می باشد که البته شهردار هنوز این درصد را نپذیرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این مجموعه اصلاً به مناقصه گذاشته نمی شود گفت: قبلا هم ذکر کردم که در سال ۹۴ قراردادی ۷ سال و ۷ ماه بسته شده پس نمی توان یک مرتبه وسط قرارداد آن را لغو و کنسل کرد اما در صورت ضرورت انجام این کار قانون و مقرراتی وجود دارد که نیاز به شکایت پیگیری دارد، سپس باید مناقصه جدید برگزار شود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه قرارداد از قبل منعقد شده بود و ما در برابر یک کار انجام شده قرار گرفته ایم، عنوان کرد:اما تمام تلاش خود را کردیم  تا سهم ناچیز شهرداری را افزایش دهیم.

 قائدی در پاسخ به سوال دیگری که آیا شورای کنونی طرح را قبول دارد یا خیر، اظهار کرد: طرح از منظر فیزیکی طرح بسیار خوبی است چون خیابان را ساماندهی کرده و به کاهش ترافیک کمک می‌کند و درآمدی برای شهرداری به شمار می‌رود، اما یک بخش حقوقی دارد که ما تلاش کرده این سهم اندک شهرداری را مورد بررسی قرار دهیم و گرنه شورای شهر با کلیت این پروژه از منظر حمل و نقل مشکلی ندارد و به عنوان یک کار مفید آن را در نظر دارد.

او در ادامه تاکید کرد: همه تلاش ما بر این است که شهروندان اگر توقف کوتاه مدت دارند از این پارک حاشیه استفاده کرده و اگر هم توقف بلندمدت دارند از پارکینگ عمومی استفاده کنند.

 به گفته قائدی نرخ مصوب قبل نیم ساعت اول رایگان، بعد از آن ساعت اول ۸۰۰ ،ساعت دوم و سوم هزار و ساعت چهارم هزار و ۲۰۰ تومان و مازاد بر آن ۱۵۰۰ تومان بوده است که نرخ بسیار اندکی بود چون بسیاری از افرادی که در این مکان و معابر مغازه دارند با پرداخت مبلغ ناچیزی تا عصر ماشین خود را پارک می کنند و با این وجود شهروندان برای پارک خودرو خود با مشکل پارکینگ مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در طرح جدید شورای شهر معابر را به سه گروه الف ب و ج تقسیم کرد،گفت: گروه الف خیابانهایی است که در آنجا پارکینگ عمومی وجود دارد مثل نشاط و انوری در این مکانها قیمت پارک حاشیه ای را بالاتر از پارکینگ عمومی در نظر گرفتیم تا شهروندان بیشتر از پارکینگ عمومی استفاده کنند، گروه ب مکان هایی که پارکینگ‌ها یا متعلق به بخش خصوصی است یا به اندازه کافی پارکینگ وجود ندارد، عدد دیگری گذاشتیم و گروه ج هم مکان های محلی و معابری که پارکینگ ندارند، اما همه آنها نیم ساعت اول رایگان هستند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با بیان اینکه اما اصل مسائل ما برسر مبلغ طرح با سازمان همیاری ها حل نشده است،تصریح کرد: چون هنوز شهردار درصد اشتراکی را تایید نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که شهروندان معتقدند اگر پارک کردن ماشین حاشیه خیابان ایجاد ترافیک می کند پس چرا این طرح اجرا شده  و اگر اجرا ایجاد ترافیک نمی کند چرا عمومی و رایگان نیست؟  پاسخ داد: همانطور که گفتم ماده ۱۵ قانون جرائم راهنمایی و رانندگی به شهرداری این اجازه را می دهد که حق توقف دریافت کنند و قانون هم که لازم الاجرا  است از طرفی نیز مگر قبلا که پارک حاشیه نبود مردم پارک نمی‌کردند.

وی ادامه داد: قطعا عدد اشکال دارد که مردم ناراحت هستند وقتی عدد را طوری پیش بینی کنیم که بازدارنده باشد قطعاً جای پارک برای شهروندی که یکبار مراجعه کرده برای دکتر یا کار ضروری خالی می‌ماند و توسط خودروهای کسبه اشغال نمی شود.

 قائدی همچنین تصریح کرد:مشکل این است که نرخ طرح کمتر از نرخ پارکینگ عمومی بوده پس مردم تمایل به استفاده از پارکینگ های عمومی ندارند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در پایان با اشاره به نرخ جدید،گفت: پیشنهاد شورا نیم ساعت اول رایگان است و بعد از آن ساعت اول ۲۵۰۰ ساعت دوم و سوم ۳۵۰۰ که جمعاً هزینه 3 ساعت، ۶ هزار تومان می‌شود در صورتی که 3 ساعت پارکینگ عمومی سه هزار  است پس شهروند ترجیح می‌دهد به پارکینگ عمومی مراجعه کند پس جای پارک برای افرادی که بیش از نیم ساعت کار ندارند خالی می ماند به این ترتیب هم نظم شهر حفظ می‌شود و هم ترافیک ساماندهی می گردد.
 سی پِی طرحی ناشناخته با موافقان و مخالفان  بسیار/قائدی:تمام تلاش خود را کردیم  تا سهم ناچیز شهرداری را افزایش دهیم
در ادامه این گزارش به سراغ احسان کدخدایی مدیر عامل شرکت زیر مجموعه سازمان همیاری های شهرداری ها ی استان فارس که در طرح سی پی ها به عنوان شرکت مجری طرح معرفی شده است رفته و با او نیز در خصوص کلیت طرح گفتگویی به شرح زیر  انجام داده ایم.

بنا نبود سی پی یک پروژه اقتصادی باشد بلکه به عنوان یک پروژه ترافیکی تعریف شده بود

کدخدایی در ابتدا اشاره ای به کلیت طرح کرد و گفت: پروژه سی پی پروژه ای بود که در سال های گذشته جایزه جشنواره خوارزمی را کسب کرده است.

وی افزود: سی پی یا همان سامانه یکپارچه پرداخت خودرو در آذر ماه ۹۳ در قالب طرحی جامع با معاونت حمل و نقل و ترافیک که در آن زمان آقای زحمت کش بودند تفاهمنامه ای منعقد شد و طرح در خیابان عفیف آباد به صورت پایلوت شروع و در اسفند ماه ۹۳ به صورت عملیاتی اجرا شد سپس شرکتی تاسیس کردیم به نام شرکت آتی شهر هوشمند ایرانیان که ۴۶ درصد سهامدار شرکت بچه های بنیاد نخبگان استان فارس و ۵۴ درصد هم متعلق به سازمان همیاری های شهرداری استان فارس بود.

وی ادامه داد: تقریباً ۶ ماه طول کشید که انواع تست های مختلف انجام شد و افراد متعددی از جمله استاندار، شهردار، نمایندگان و کارشناسان همه آمدند و طرح را بعد از بررسی مصوب کردند چون اجرای پایلوت طرح موفقیت آمیز بود، سپس سازمان همیاری ها موظف گردید که این پروژه را در نقاط مختلف شهر گسترش دهد و همین امر منجر شد که در آبان ماه ۹۴ توانستیم برای ۳۵ خیابان با شهرداری شیراز قرارداد ببندیم و برای اولین بار پارک حاشیه ای را مکانیزه کنیم.

او همچنین اضافه کرد: آنقدر کار پیشرفت کرد که آیین نامه اجرایی تبصره یک آن ماده را اصلاح کردیم و مدل آن را به سرمایه گذاری تغییر دادیم، سپس ۳ مجموعه و بانک از جمله بانک شهر و مجموعه بانک پاسارگاد همچنین مجموعه تجارت الکترونیک پارسیان متقاضی شدند که در این طرح سرمایه گذاری کرده و در سطح کشور آن را توسعه دهند.
سی پِی طرحی ناشناخته با موافقان و مخالفان  بسیار/قائدی:تمام تلاش خود را کردیم  تا سهم ناچیز شهرداری را افزایش دهیم
کدخدایی اضافه کرد: رایزنی ها انجام شد تا اینکه در اسفند ۹۴ با مجموعه تجارت الکترونیک پارسیان و داده پردازی بانک پارسیان به توافق رسیدیم و عملا قسمتی از پروژه سی پی را به بانک پارسیان واگذار کردیم و سال ۹۵ هم دفتر مرکزی را از شیراز به تهران منتقل کردیم تا به عنوان یک دستاوردی که از استان فارس شروع شده طرح را در سراسر کشور و دیگر کلانشهرها توسعه دهیم در همین راستا موفق شدیم در مدت سه سال در شهر کاشان اصفهان و تهران این طرح را پیاده سازی و اجرا کنیم.

مدیر عامل شرکت وابسته به سازمان همیاری های شهرداری های استان فارس با بیان این شرکت بزرگترین پروژ پارک حاشیه کشور را که اکنون ارزش آن بیش از 500 میلیارد تومان است را در سه کلانشهر اجرا کرد،ادامه داد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار خودرو تحت پوشش طرح سی پی در شیراز و در سراسر کشور و در سطح کلان شهر های شیراز، اصفهان و تهران قریب به ۲ میلیون خودرو عضو سامانه سی پی هستند و سرمایه گذاری که تا کنون در این طرح انجام شده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است است.

کدخدایی با بیان اینکه ما با شهرداری نیز چالش‌هایی داشتیم،عنوان کرد: ممکن است بعضی افراد نظرات غیرکارشناسی بدهند و یا اطلاعات کافی از یک طرح و پروژه نداشته باشند که همین باعث ایجاد اختلاف نظر می شود اما حقیقت این است که این پروژه اثرات خود را در بلند مدت می گذارد و باعث انضباط ترافیکی در سطح شهرها می شود.

او با اشاره به اینکه ۷۸% پارکهای خودروها پارک زیر نیم ساعت است،اظهار کرد: بنا نبود سی پی یک پروژه اقتصادی باشد بلکه به عنوان یک پروژه ترافیکی تعریف شده بود البته ما هم با شورا و شهرداری همکاری لازم را داشته ایم و نظرات آنها را تامین کرده و می کنیم.

وی بیان کرد در اصفهان و تهران پروژه روان تر در حال اجرا است،چون نظریات در مجموعه شورا و شهرداری غیر شخصی است.

کدخدایی نیز در پاسخ به این سوال که اگر پارک کردن ماشین در کنار حاشیه خیابان ایجاد ترافیک می کند پس چرا طرح سی پی ها اجرا شد و اگر بلا مانع است چرا از مردم هزینه دریافت می  کنند؟عنوان کرد: در شهر شیراز بین ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار خودرو وجود دارد و این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت تنها ۵۰ هزار فضای پارکینگ عمومی و حاشیه برای خودروها در نظر گرفته شده یعنی نسبت عرضه و تقاضا یک به ده است و گاهی نیز مشاهده می شود که شهروند حاضر به پرداخت جریمه می شود اما خودرو خود را به صورت پارک دوبل یا در مکانهای ممنوع پارک می کند و این به دلیل همان نامتوازن بودن عرضه و تقاضا در کلان شهر شیراز است.

وی با بیان اینکه در مواردی مشاهده شده که زیر تابلو حمل با جرثقیل هم خودرو خود را پارک می کنند،ابراز کرد: چون این اقدام ذاتاً یک پدیده اجتماعی است و نه تنها در شهر شیراز بلکه در تمام کلانشهرهای ایران و دنیا این پدیده مشاهده می‌شود چرا که به ازای هر خودرو فضای پارک در شهرها وجود ندارد، پس قانونگذار آمده قانونی در نظر گرفته که فضای حاشیه خیابان را در اختیار گرفته اما در ازای آن عوارضی تعیین کرده است که هم یک بازدارندگی ایجاد شود و هم اگر شخصی از این مکانها استفاده کرد هزینه‌های ای پرداخت کند که با آن هزینه پارکینگ ها و ناوگان حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌های حاصل از این طرح فقط در راستای ساخت پارکینگ و زیرساخت های پارکینگی استفاده می شود؟ گفت: در لایحه جدید قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها کلمه فقط حرف و این ماده اصلاح شده و به این شکل تغییر یافته است که شهرداری مجاز است درآمدهای حاصل از  پارک های حاشیه ای را صرف توسعه حمل و نقل و ترافیک عمومی کند،چرا که شاید با این مبلغ یک میلیارد تومان که سالانه به شهردای می رسد نتوان پارکینگ ساخت اما قطعاً می توان یک اتوبوس ساخت و به ناوگان حمل و نقل اضافه کرد.

 مدیر عامل شرکت مجری طرح سی پی در پاسخ به سوال دیگری که درآمد حاصل از این طرح چطور تقسیم می شود؟عنوان کرد: مدل ما در ابتدا اینگونه بود که جایگاه را از شهرداری اجاره می‌کردیم اما در شورا مخالفت کردند که منافع شهرداری در این گونه طرح دیده نمی شود، اکنون مدل ما حق العمل کاری است است یعنی از محل درآمدهای این پروژه ۵۱ درصد سهم شهرداری شیراز و ۴۹ درصد سهم سازمان همیاری شهرداری های استان است که از این ۴۹ درصد نزدیک به ۳۱ درصد هم هزینه های جاری طرح است.

کدخدایی در ادامه با بیان اینکه ما از عنوان کردن اطلاعات خود اِبایی نداریم،تصریح کرد: ما می‌توانیم سامانه ای را در نظر بگیریم و در آن به صورت شفاف سهم های مشارکتی درآمدهای حاصل از این طرح، مبلغی که مردم پرداخت کرده اند و همه اطلاعات طرح را در سامانه قرار دهیم تا در دسترس همگان قرار گیرد.

وی همچنین عنوان کرد: انتظار ما از رسانه ها این است که تیمی را که پشت این طرح است و در حال انجام یک پروژه بسیار بزرگ توسط جوانان نخبه است
 را به مردم بشناساند تا مردم بدانند کلیات طرح چیست و چه کسانی و با چه هدفی این طرح را اجرایی و دنبال می کنند.

کدخدایی مدیرعامل شرکت «آتی شهر» در پایان به نحوه همکاری پلیس با سازمان آتی شهر هم اشاره کرد و افزود: طبق قراردادی که با پلیس داریم چند مامور در اختیار سازمان است که به صورت میدانی به رفع معایب طرح پارک حاشیه ای کمک می کنند.

لازم به ذکر است که  با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی در خصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند انجام نخواهد داد. و گرفتن هزینه توقف به صورت دستی خلاف قانون است./

انتهای پیام/

نظرات بینندگان