کد خبر: ۱۴۲۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹

از دفاع مقدس تا دفاع مجازی، جنگ هنوز تمام نشده!/ فضای مجازی دفاع جانانه سربازان جنگ نرم را می‎طلبد

علل و عوامل پیروزی مردم در دفاع مقدس و وجود نشانه‎هایی که از ادامه دار بودن جنگ علیه ایران حکایت دارد را در این گزارش مورد بررسی قرار داده‎ایم.

دفاع، واژه‎ای آشنا برای همه انسان‌هاست که گاهی ناخودآگاه، تنها به صورت یک واکنش و گاهی نیز بصورت برنامه‎ریزی شده و کاملا آگاهانه صورت می‎گیرد. از این اقدام محافظه کارانه همیشه به عنوان قدرت و توانایی کنترل در شرایط سخت و ناگهانی یاد می‎شود و همین دفاع مقتدرانه و هوشمندانه است که می‎تواند در شرایطی خاص، فرد یا افرادی که مورد تهاجم قرار گرفته‎اند را پیروز میدان کند.

یکی از مهم‎ترین دفاع‎ها در زندگی بشر، دفاع از خاک وطن در برابر دشمن متجاوز است که معمولا تبعات سنگینی داشته و ممکن است حتی به پایان زندگی فرد یا افراد مدافع منجر شود، بنابراین در چنین موقعیتی تنها شجاعت، اقتدار و هوشمندی کافی نیست و مهمترین شرط اقدام به چنین دفاعی را می‌توان ازخودگذشتگی، ایثار و ایمان راسخ به خدا دانست، چرا که بارها گفته شده، علاقه به وطن از نشانه‎های ایمان به خدا نیز هست.

دفاع مقدس

 ایران پیروز دفاع مقدس؛ اما آیا جنگ تمام شده؟

همانطور که می‎دانیم کشور ما ایران نیز سال‌ها پیش به طور ناخواسته دچار جنگی نابرابر شد اما ازخودگذشتگی مردان بی‎ادعای نبرد، انسجام و اتحاد ملی و امید و پایداری مردم باعث شد تا کشورمان ایران با وجود برخورداری از کمترین امکانات تسلیحاتی پس از ۸ سال استقامت و دفاع جانانه،  سرانجام در این مبارزه پیروز شود، مبارزه‎ای که یک طرف آن کشوری تازه به انقلاب رسیده و طرف دیگرش تمام مستکبرین و قدرتمندان جهان بودند.

اما آیا این جنگ همان جا پایان یافت و ایران برای همیشه پیروز میدان ماند؟ درست است که مردم ایران با استقامت و ازخودگذشتگی خود طی سال‌ها مبارزه، پیروزی شکوهمندی را رقم زده و اجازه ندادند ذره‌ای از خاک وطن توسط متجاوزین بعثی به یغما رود، اما دشمنی دشمنان ما بعد از پایان این جنگ و پیروزی ایران هم خاتمه نیافته و هنوز که هنوز است حتی بیش از پیش به قوت خود باقی ماند، و این یعنی همچنان باید لباس رزم بر تن داشته و میدان را برای دشمن خالی از رقیب و مدافع نکنیم.

هریک از ما روزانه سربازان جنگ نرم مجازی هستیم

باید توجه داشت که امروزه با وجود پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی، شکل و شمایل جنگ‌ها هم تغییر کرده و این مبارزات نه تنها به مرزها و میادین جنگ خلاصه نمی‎شود، بلکه به درون تمام خانه‎ها و اعضای هر خانواده نیز کشیده شده به طوری که هیچکس متوجه وجود آن نمی‎شود، و این همان چیزی است که می‎تواند به شدت خطرآفرین و غیرقابل جبران باشد.

بنابراین در شرایطی که میدان جنگ و مبارزه از شکل پیشین و حقیقی آن فاصله گرفته و وارد دنیایی مجازی با پیشرفته‎ترین تکنولوژی‌ها شده قطعا نمی‎توان تنها به توان نظامی و دفاعی دنیای حقیقی بسنده کرد و به طور جدی نیاز است تمرکز نیروی دفاعی خود را به فضای مجازی انتقال دهیم که این کار علاوه بر تلاش و دلسوزی مسئولین مربوطه، اتحاد و انسجام مردم را نیز می‎طلبد.

حضور مردم در فضای مجازی

تنها با نگاهی به روزمره‎های زندگی خود می‌توانیم به راحتی متوجه جنگی که هر روز در آن زندگی می‎کنیم بشویم. اینستاگرام، توئیتر، تلگرام، فیس‌بوک و بسیاری از برنامه‎های دیگر که روزانه بر تعداد آن‎ها افزوده می‎شود، حتی موتورهای جستجوگر مشهوری چون گوگل، و هر راه ارتباطی که از آن استفاده می‎کنیم درحالی که از تعلق آن به دشمن اطمینان داریم، همه و همه میدان جنگی است که تک تک ما با حضور در آن، به نوعی در زمین دشمن توپ می‎زنیم و تبدیل به مهره‎های طرف مقابل شده‎ایم.

مردم مقصر نیستند، نیاز به فضای مجازی به شدت وجود دارد

 در چنین شرایطی نمی‎توان فقط مردم را مقصر ایجاد این قضایا دانسته و بابت حضورشان در برنامه‎ها و شبکه‎های اجتماعی دشمن خرده گرفت چرا که انسان به طور معمول به دنبال رفع نیازهای خود به بهترین شکل ممکن است و امروز نیز فضای مجازی در همه چیز حرف اول را می‎زند، پس اگر بستر داخلی با بهترین کیفیت و خدمات‎رسانی برای رفع نیازهای مردم فراهم شود، قطعا می‎تواند تأثیر چشم‌گیری در تقویت نیروهای ضعیف شده این سوی میدان داشته باشد.

اما نکته جالب توجه این موضوع آنجا است که با وجود توصیه‎های بسیار رهبر معظم انقلاب در ارتباط با فضای مجازی، بسیاری از مسئولین کشور گویا چشمان خود را بسته و به جای تلاش خستگی ناپذیر در راستای بهبود وضعیت فضای مجازی داخلی، خود نیز در این دریا غرق شده‎اند به طوری که این روزها شاهد حضور گسترده عده کثیری از آن‎ها در شبکه‎های اجتماعی خارجی به ویژه توئیتر هستیم که اتفاقا توسط خود مسئولین مربوطه فیلتر شده است.

توجه رهبر به فضای مجازی

البته این بدین معنا نیست که به طور کامل با اینترنت بین‎الملل و شبکه‎های اجتماعی جهانی خداحافظی کرده و منتظر بهبود وضعیت شبکه ملی اطلاعات و ساخت برنامه‎های بی‌نقص داخل باشیم، اما این حجم از پیشرفت جهان در زمینه تکنولوژی، نیازمند پیشروی بی وقفه مسئولین و دانشمندان این حوزه است و قطعا توجه ویژه و حتی سرمایه‎گذاری‎های عظیمی را می‎طلبد که بنا بر شرایطی که وجود دارد نباید از آن غافل شد.

دفاع مجازی ایران نباید ضعیف باشد/ خانه‎ها هدف بمباران مجازی دشمن

همچنین باید به این موضوع توجه کرد که به هیچ وجه هدف از بیان چنین موضوعاتی، تضعیف قدرت دفاعی_مجازی کشور نیست و قطعا نمی‎توان دفع حملات سایبری که روزانه علیه سیستم‎های مهم و کاربردی کشور صورت می‎گیرد را نادیده گرفت. به علاوه شناسایی و کنترل انواع پرنده‎ها که جزوی از پدافند غیرعامل و قدرت‎نمایی دورادور به حساب می‎آیند نیز نشان از توان بالای فعالان این حوزه در این زمینه دارد.

حمله سایبری علیه ایرلن

اما باید توجه داشت بیشترین ضربه‎ای که این روزها از سوی دشمن به فرهنگ و عقاید ایرانی اسلامی وارد می‎شود با کنترل و مدیریت افکار و سلایق انسان و تحمیل فرهنگ غربی به آنان در طولانی مدت اتفاق می‎افتد به گونه‎ای که شخص متوجه آن نمی‎شود و  پس از سال‎ها استفاده از این نوع فضای مجازی دچار تغییرات اساسی شده و ترک آن نیز بسیار دشوار می‎شود.

از آنجایی که راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، اصلی ترین زیربنای ساخت فضای مجازی بومی به حساب می‎آید، سال‎هاست در این زمینه اقداماتی انجام شده و اخیرا خبر از نهایی شدن معماری آن داده می‎شود، نباید فراموش کرد که بزرگترین فضای مجازی طی تمام این سال‎ها به دست دشمن همیشگی ما‌ یعنی آمریکا بوده و به راستی که از هیچ خدمت‌رسانی در این زمینه کوتاهی نکرده و این یعنی همان تهاجم هدفمندی که خانواده‎های ایرانی و نهایتا مردم مؤمن و وطن‌دوست ایران را نشانه گرفته است.

تهاجم مجازی به ایران

مبارزه تمام نشده، باید جانانه دفاع کرد

خوب است بدانید، چین، کره جنوبی، اروپا و روسیه نیز مدت‎هاست در تلاش برای بومی‎سازی کامل اینترنت و شبکه ملی اطلاعات خود هستند و به این واسطه استفاده مردم خود از ظرفیت‌های مجازی فراهم شده توسط آمریکا را تا حدودی کاهش داده‎اند، چرا که شبکه ملی اطلاعات آمریکا حتی به مردم خود این کشور نیز رحم نکرده و با سواستفاده از اطلاعات ثبت شده آن‎ها در شبکه‎های اجتماعی مختلف، به ساماندهی افکار و تأثیرگذاری آن در زمینه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداخته است.

پس باید توجه داشت هرچه زودتر پایمان را از زمین قدرت‎نمایی دشمن بیرون کشیده و در خاک مجازی خود، پرچم قدرت و پیروزی را بالا ببریم در این دفاع مجازی نیز موفق‎تر شده و تسلیم خواسته‎های نامحسوس دشمن در این فضا نمی‎شویم، از طرفی هربار سستی و تعلل در این امر نیز ما را مدت‎ها از رسیدن به این موفقیت دورتر می‎کند.

شبکه ملی اطلاعات

امید است جوانان و فعالان فضای مجازی نیز با توجه به اهمیت بالای این فضا در جهت تولید محتوای مفید و ارزشی اقدام کنند و به توصیه مقام معظم رهبری، سنگرهای خود در فضای مجازی را هرگز ترک نکرده و با هدف پیروزی در دفاع مقدس امروزی، با قدرت در این راه گام بردارند.

توجه رهبر به فضای مجازی

گزارش از فاطمه کربلایی


نظرات بینندگان