کد خبر: ۱۴۲۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹
تیشه اداره مالیات بر تن رجور شرکت های رو به تعطیل!

جریمه چند میلیاردی و صدای سکوت مرگباری که شنیده نمی شود/تب بالای "فارس تکاب" در این روزهای کرونازده

«شرکت فارس تکاب» با وجود این که سال ها پیش حدود هزار نفر را بر سر کار آورده اما در مواجهه با تورم بالا، نرخ روزافزون دلار و ارز و اخیرا هم شیوع بیماری کرونا با نیمه جانی که دارد ،نان آوری 20 نفر را به دوش می کشد؛این ها از یک طرف و جریمه چند میلیاردی مالیات نیز موجب شده تا کارکنان باقیمانده این شرکت نه تنها کسب و کار خود را رها کنند، بلکه قید زندگی را هم بزنند.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"، این روزها با تورم های بالا و تحریم های مداوم بسیاری از شرکت ها از فعالیت افتاده و چرخ اقتصادیشان فلج شده است. بیماری منحوس کرونا از یک طرف و تحریم های دنباله دار علیه ایران اقتصاد کشور را زمین گیر کرده و هر لحظه شاهد قیمت های نجومی کالا و خدمات و البته افت شرکت ها و زوال آن ها هستیم.افزایش قیمت ها و جهش نرخ و ارز هر روز لرزه بر تن مردم انداخته و آن ها را به شوک قیمت ها و رکود کسب و کارها فرو برده است.

با وجود این که مقامات بالادستی و چهره های مهم جهانی این معضلات را تایید می کنند اما برخی ارگان ها بدون درک و فهم دقیق و مشخص مالیات و جریمه های چند میلیاردی می تراشند.در این میان برخی امید خود را از دست داده و به مهاجرت فکر می کنند،عده ای نیز با هزار و یک ترس و لرز به خرید دلار و ارز پناه برده، بعضی هم کارشان به بازار بورس کشیده و البته تعداد بیشماری نیز تسلیم این قیمت ها شده و در بسیاری مواقع از خواسته ها و نیازهای خود چشم پوشی می کنند، واقعیتی که حتی مقامات بالادستی نیز بر این وضعیت اقتصادی اسفبار مهر تایید می زنند.

«شرکت فارس تکاب» نیز از جمله شرکت هایی است که دیگر نایی برای آن باقی نمانده و با نیمه جانی که دارد،نان آوری فقط برای 20 نفر را به دوش می کشد.این در حالیست که شرکت «فارس‌تکاب» روزگاری از ریشه‌دارترین شرکت‌های خدماتی و صنعتی برق استان فارس و جنوب کشور بود اما حالا با افتادن از تکاپور روزهای بحرانی را پشت سر می گذارد.

سلاحی،رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب" در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این که اداره مالیات فارس برای این شرکت جریمه چند میلیاردی در نظر گرفته، گفت: متاسفانه حتی با اقساطی نمودن این مبلغ هم موافقت نمی شود،این در حالیست که جریمه ها قبل از فعالیت بنده لحاظ شده و افزایش یافته است.وی افزود: این چه قانونی است که حقوق اندک بازنشسته ای که هشت سال پیش در هیئت مدیره این شرکت خصولتی عضو بوده، ضبط شود،وقتی راه حیات یک نفر را با قُلدری سد می کنند آیا راهی جز مرگ وجود دارد،حتما باید کسی خودکشی کند تا صدای او را بشنوند؟.

سلاحی با اشاره به شکایت بانک از این شرکت بیان کرد: از اواسط دهه 80، مشکلات اقتصادی دولت و عدم پرداخت تعهدات به پیمانکاران گریبان گیر این شرکت شد و فارس‌ تکاب که با 1000 نیروی مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کرد حالا تنها 20 نیرو دارد و مشکلات متعدد بانکی برای او ایجاد شده است.رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب"  با بیان این که شیراز مرکز تولید پایه‌های پیش فشرده برق می باشد،خاطرنشان کرد: امروز پایه‌های پیش‌فشرده‌ صنعت برق که این شرکت تولید می‌کند از استان های دیگر وارد می‌شود و به دلیل برخوردهای اداره مالیات دیگر پروژه‌ای به فارس تکاب داده نمی‌شود تا بتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند.

سلاحی با اشاره به این که از سال 1374 بازنشسته شده، افزود: شرکت فارس تکاب از سال 1371 با حضور مدیران برق منطقه‌ای فارس برای حفظ منافع پرسنل شکل گرفت و بنده در زمینه تدارکات و مسائل فنی مشغول به فعالیت شدم.وی ادامه داد:اکنون حدود پنج هزار نفر سهامدار شرکت می باشند که بیشتر آنان از کارکنان صنعت برق استان فارس هستند. سهام این افراد دو میلیارد و 800 میلیون تومان است. در زمانی که در هیئت مدیره بودم کسی به‌جز سه هزار سهامدار از سود شرکت نفع نمی‌برد.

سلاحی با اشاره به این که در سال 1393 سهامدار خصوصی حدود 70 درصد سهام را خریداری کرده، گفت:این شرکت از سال 1371 حدود  35 تا 50 درصد سود به سهامداران عرضه می‌کرد تا این که از سال 1386 موفق به این کار نشده و شرکت متحمل زیان‌ شد.رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب"  با بیان این که در حال حاضر تنها درآمد شرکت از همان کارگاه پایه پیش فشرده است، افزود: در حالی که شرکت زمانی رتبه‌های عالی در پیمانکاری داشت و تمام پیمانکاری‌های برق را به بهترین شکل محقق می‌کرد اکنون مسائل اقتصادی آن را در بحران قرار داده است.
وی افزود: متأسفانه هیچ پروژه اجرایی نداریم و دلیل آن برخوردهایی است که از سوی اداره مالیات و بانک‌ها انجام شده، همه حساب‌ها بسته شده و رتبه های شرکت از دست رفته است.رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب" افزود: برخی مدیران مشکلات شرکت را به سوء مدیریت شرکت نسبت دادند و انتظار داشتند شرکت در برخورد با مشکلات به تعدیل نیرو متوصل شود.

تیشه اداره مالیات بر تن رجور شرکت تاکب
سلاحی بیان کرد: در واقع تعدیل اجباری برخی نیروها یکی از مشکلات اصلی ما را به وجود آورد چرا که هزینه شکایت آن‌ها و سنوات کارگران مبالغ زیادی را بر شرکت تحمیل کرد. با این قضایا شرکت به وضعیت نامطلوب افتاد و اداره مالیات هم به آن ها دامن زد. وی یادآور شد: اداره مالیت فارس، بدهی‌های مالیاتی شرکت را که ناخواسته و به دلیل عدم انجام تعهدات کارفرما و دولت به وجود آمده بود طی نامه‌هایی به دستگاه‌های مربوطه اعلام کرد که این موضوع سبب شد دیگر پروژه ‌ای به شرکت واگذار نشود و حساب‌ها هم بسته و وضعیت بغرنج‌تر شد.

وی با بیان این که شرکت فارس تکاب با کارهای جهادی همیشه یاری‌گر صنعت برق جنوب کشور به ویژه در بحران‌ها بوده،تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 50 سال خدمت صادقانه و مفید در عرصه صنعت استان نباید این باشد که من و شرکت به وضعیتی دچار شویم که بانک‌ها به عنوان شاکی به دنبال ما باشند در حالی که بدهکار اصلی کارفرمایی است که نتوانست مطالبات را به موقع پرداخت کند.
رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب" خاطرنشان کرد: سخن اصلی این است که نباید با شخص یا اشخاصی که عمر خود را بر سر حرکت جهادی گذاشته‌اند این گونه برخورد شود بلکه باید حمایت لازم با واکاوی دقیق مشکلات صورت گیرد.

لزوم حمایت از شرکت های رو به تعطیل
رئیس سابق هیئت مدیره شرکت "فارس تکاب افزود: در واقع تنها درخواست ما این است، فضای کار را برای این شرکت استخوان‌دار و بحران زده باز کرده و زمینه مجدد فعالیت آن فراهم شود تا بتواند همه دیون خود را بپردازد، نه این که کارخانه و شرکتی با این سابقه درخشان تعطیل شود.وی منفعت مادی از این اقدامات توسعه‌ای و موفق نداشت در حالی که بعدها مشکلات صنعت گریبانگیرش شد. او در حالی که دیگر سمتی در «فارس تکاب» نداشت با وجود کهولت سن، درگیر فشارهای نفس‌گیر مالیاتی و بانک‌ها شده و حال نا امید و دست بسته نابودی زحماتش را که ریشه در اعتقادات و عشق به مردم و میهن داشته نظاره‌گر است.

محمود سلاحی با بیان این که بیش از نیم قرن است که در صنعت برق تلاش می‌کند، گفت: همیشه بر مبنای حرکت جهادی حرکت کرده و پس از بازنشستگی در وزارت نیرو، باز هم دست از خدمت بر نداشته ام.وی افزود:برای توسعه شرکت فارس تکاب که برای حمایت از پرسنل برق فارس راه‌اندازی شده بود، در حکمی از جانب مدیرعامل وقت برق منطقه‌ای مأمور توسعه و گسترش این شرکت شدم.
-طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس اوضاع اقتصادی ایران از اوایل امسال سیر نزولی به خود گرفته و تاپایان سال ادامه دارد. تورم،گرانی،نبود مواد اولیه و البته ویروس کوید 19 بیماری همه‌گیر جهانی، پیامدهای اقتصادی ناخوشایندی را نه تنها برای ایران بلکه سایر کشورها رقم زده است.
بر این اساس ضروریست که با حمایت از این نوع شرکت ها، عده ای بیشماری که سالیان سال است که از بیکاری رنج می برند بر سرکار آیند.گفتنی است، «تکاب» به معنی تهیه کالای برق است. این شرکت تا مدت‌ها این کار را انجام داد و سپس به امور پیمانکاری همچون تأسیس شبکه‌های 20 تا 400 کیلو ولت، کابل‌کشی زیرزمینی و سایر امور صنعت برق نیز روی آورد. کارخانه  تولید پایه‌گرد پیش فشرده هم که متعلق به برق منطقه‌ای بود به "فارس‌تکاب" تحویل داده شد و هنوز  این کارخانه  در جاده بوشهر- شیراز فعال می باشد و تنها کارخانه جنوب کشور به شمار می‌رود. شرکت فارس تکاب در سال 1383 شرکت تولید تاورهای برق را که از تا پیش از این از خارج وارد می‌شد، تولید کرد.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان