کد خبر: ۱۴۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۹
گزارشی از ۱۶۳مین صحن علنی شورای شهر شیراز؛

از ارائه لایحه متمم بودجه شهرداری شیراز تا طرح یک‌فوریتی مساعدت به تیم‌های فجر شهید سپاسی و قشقایی

اعضای شورا در ۱۶۳مین صحن علنی شورای شهر شیراز، طرحی یک‌فوریتی درباره مساعدت به تیم‌های فوتبال فجر شهید سپاسی و قشقایی شیراز به‌منظور حضور در مسابقات لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور در فصل ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ ارائه کردند که به تصویب رسید.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید عبدالرزاق موسوی در ۱۶۳مین جلسه صحن علنی شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود با تاکید براینکه باید نقش پرستاران را در هشت سال دفاع مقدس و در کنار رزمندگان و در جبهه ها را هم در کنار وظایف معمول آنها ببینیم، گفت: این ایام هم که به مناسبت وضعیت خاص کشور و گسترش ویروس کرونا یک شرایط ویژه و خاصی برای این عزیزان پیش آمده است شاهد ایثارگری ها و فداکاری های آنان و همچنین تقدیم شهدای سلامت در این مسیر بوده‌ایم.

وی با اشاره به دستور اول جلسه که بررسی متمم بودجه سال ۹۹ شهرداری  بود عنوان کرد: ما در شرایط سختی هستیم، محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه، غیر انسانی و ضد بشری و مشکلات ناشی از گسترش ویروس کرونا که به شدت زندگی مردم و نظام اجتماعی، اداری و اقتصادی ما را متاثر ساخته است؛ هرکدام به تنهایی کافی هستند که ما را با مشکل جدی روبرو کنند، البته ضعف مدیریت را هم باید در مواردی به این دو اضافه کنیم.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: در چنین شرایطی تامین منابع مالی و اداره ی شهری همچون کلانشهر شیراز قطعا سخت است و بر مردم هم فشارهایی وارد خواهد ساخت پس مدیران شهرداری باید نهایت تلاش، دقت و حساسیت را در مصرف بهینه متمم بودجه به خرج دهند.

موسوی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از اشکالات و ارقامی که در بودجه شهرداری وجود دارد، ناشی از عدم حل مشکلات توسط دولت است، گفت: به عنوان مثال موضوع اشتغال جوانان که سبب شده است، شهرداری برای کمک به رفع مشکل بیکاری جوانان بخش زیادی از آنان را به کار گیرد یکی از موارد است.


 رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این جلسه در نطق پیش از دستور خود، گفت: بر اساس رویکرد همکاری شهرداری با سایر دستگاههای حوزه سلامت در بحث کنترل و تشخیص بیماری کوئید ۱۹ از اسفند ماه ۹۸ تا آبان ماه ۹۹، پانزده میلیارد و پانصد و سی و نه میلیون و سیصد و نود و دو هزار و هشتصد و چهل و نه تومان هزینه گردیده است. 

علی ناصری با بیان اینکه طی این مدت شهروندان فهیم شیرازی با مشکلات عدیده اقتصادی روبرو بوده اند که جا داشت دولت شرایط بهتری برای اقشار ضعیف و کم درآمد منظور نماید، افزود:  شهرداری شیراز با توجه به مشکلات اقتصادی، برای مناطق محروم شهر اقدام به تهیه و توزیع بسته های بهداشتی نمود، هر چند با توجه به وسعت نیاز مناطق و محدودیت های شهرداری این کمک ها آن چنان که باید نمود پیدا نکرد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس تمهیدات صورت گرفته در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز، به منظوراسکان بی سرپناهان و سامان دهی معتادان متجاهر و متکدیان با لحاظ شرایط ویژه دوران کرونا برنامه ریزی های لازم صورت گرفت و رویکرد جدید گرمخانه ها و مراکز ترک اعتیاد با لحاظ پروتکل های بهداشتی و شرایط ماندگاری طولانی مدت برای این قشر تدوین گردیده است که به مرور و با تاکید بر تسریع، نسبت به ارایه خدمات به آنان اقدام خواهد شد

ناصری در پایان اظهار کرد: امید است با رویکرد علمی در جهت توسعه پایدار شهر راز، شیراز را به گونه ای شایسته برنامه ریزی نموده، سپس اقدامهای مطلوب را در این زمینه انجام داد.

شهردار شیراز نیز در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص متمم بودجه پرداخت و گفت: اتفاقات ارزی در سال ۹۹ باعث شد که شاخص قیمت ها در خیلی از بخش‌ها به خصوص بخش‌های عمرانی تغییر جدی پیدا کند به همین دلیل پروژه‌های تمام دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری تحت تأثیر این تغییر شاخص های قیمت قرار گرفت.

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه فضای کرونایی کشور در ۱۰ ماه گذشته، فشارزیادی به مجموعه شهرداری در بخش‌های درآمدی وورد کرد، به گونه ای که در موج سوم کرونا یعنی آذر ماه که حدود دو هفته شهرداری تعطیل بود و عملا درآمد روزانه  خود را از دست داد، افزود: در این راستا در شهرداری شیراز و در واقع در کلیه شهرداری ها با مشکل مضاعفی روبرو شدیم که چون در میانه سال بودیم امکان افزایش عوارض و امکان افزایش بهای خدمات وجود نداشت بنابراین عملا هزینه‌ها افزایش پیدا کرد در حالی که درآمدها نمیتوانست افزایش داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در متممی که خدمت شورای شهر ارائه گردیده است ۴ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به حدود ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: این متمم شامل دو بخش جاری و عمرانی است که در بخش جاری 350-میلیارد تومان و در بخش عمرانی 600میلیارد تومان افزایش داشته ایم.

اسکندپور با اشاره به اینکه در سال ۹۷ و ۹۸ عمده پروژه‌های نیمه تمام را تمام کردیم، افزود: شورای شهر و مدیریت شهری متعهدانه با منابع مردم برخورد کرد  که نتیجه این کاراتمام پروژه‌های نیمه تمام بود.

کمک مالی به تیم‌های فوتبال فجر و قشقایی در شورای شهر شیراز به تصویب رسید

در ادمه این جلسه، شهرداری شیراز لایحه متمم بودجه سال ۱۳۹۹ را ارائه کرد که با کسب آرای لازم از ۱۱ عضو حاضر در این جلسه، به تصویب رسید.

 بر اساس ماده واحده این لایحه، متمم بودجه سال جاری، ۱. ۵ درصد افزایش یافت و در نهایت مبلغ ۵۳هزار میلیارد ریال درآمد و ۵۳هزار میلیارد ریال هزینه که دربرگیرنده  ۱۶هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال هزینه جاری و ۳۶هزار و ۴۳۰هزار میلیارد ریال هزینه عمرانی است، برای شهرداری شیراز و سازمان‌های تابعه آن مصوب شد.

در ادامه جمعی از اعضای شورا طرحی یک‌فوریتی درباره مساعدت به تیم‌های فوتبال فجر شهید سپاسی و قشقایی شیراز به‌منظور حضور در مسابقات لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور در فصل ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ ارائه کردند که به تصویب رسید.

با تصویب این طرح به هریک از تیم‌های فجر شهید سپاسی و قشقایی شیراز از ماده ۱۷ بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ شهرداری شیراز، مبلغ ۲۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود، همچنین به ازای هر برد در بازی‌های داخل خانه مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و به ازای هر برد در بازی‌های خارج از خانه مبلغ ۳۰۰میلیون ریال اهدا خواهد شد. 

همچنین در صورتی‌که هریک از این دو تیم بتوانند به لیگ برتر صعود کنند مبلغ ۵میلیارد ریال به عنوان پاداش از شهرداری شیراز دریافت خواهند کرد. 

بر اساس تبصره این مصوبه، پرداخت‌ها از آغاز تا پایان رقابت‌های لیگ دسته اول در فصل ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ انجام می‌شود؛ به‌همین‌منظور در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری شیراز نیز لحاظ خواهد شد.

دستور کار بعدی این جلسه مربوط به لایحه یک‌فوریتی شهرداری شیراز درباره واگذاری بدون تشریفات احداث فاز اول بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شرکت سد و عمران پارس گستر متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که به تصویب رسید.

بدین‌ترتیب شرکت سد و عمران پارس گستر موظف است فاز اول این بزرگراه را از کیلومتر صفر تا ۵/۴ به همراه تقاطع‌های مسیر، با افزایش ضریب پیشنهادی به ۶۱درصد، معادل ۳هزار و ۶۰۱ میلیارد و ۴۴۹ میلیون و ۱۷۹هزار و ۸۹۴ ریال و شاخص مبنای تعدیل سه‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹ به روش تأمین هزینه‌های اجرا احداث کند؛ به‌صورتی که ۲۵درصد آن نقدی و ۷۵درصد آن از محل تهاتر با زمین یا عوارض ساخت و ارائه تراکم باشد.

در ادامه این جلسه از شورای اسلامی شهر شیراز، جمعی از اعضای شورا، درباره احداثآرامستان مشاهیر و فرهنگ‌وران شیراز تبادل نظر کردند. 

همچنین، انتخاب مشاور برای فاز اول ساماندهی آرامستان دارالسلام شیراز نیز در این جلسه به تصویب رسید؛ بدین‌ترتیب شهرداری شیراز باید برای حفظ هویت میراثی، طراحی و بهسازی فاز اول آرامستان تاریخی دارالسلام، براساس تشریفات قانونی مشاوری شایسته در سطح ملی برگزیند؛ این مشاور باید در موضوع ساماندهی آرامستان‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی خبره باشد و موظف است که نتیجه مطالعات درباره بهسازی این آرامستان را به شورا ارائه کند.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان