کد خبر: ۱۴۴۰۸۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۹
بازدید شهردار شیراز از شهرک خوش‌نام شمال غرب شیراز؛

شهرک آرین، نامی خوش‌آیند که اوضاع و احوالش بر عکس نامش ناخوش‌آیند است/ منطقه به ظاهر مرفه‌نشین که بیشتر شبیه یک روستای حاشیه شهر است

مشکلاتی از جنس قانون‌های دست‌و‌پاگیر تا جولان سگ‌های ولگرد، ضعف آنتن‌دهی موبایل، نبود یک مدرسه مناسب برای دانش‌آموزان، نبود فضای فرهنگی، ورزشی و تفریحی، عدم توسعه شبکه فاضلاب و گرفتاری اداری با سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله مسکن و شهرسازی، تنها بخشی از دردودل‌های مردم منطقه شمال غرب شیراز با شهردار این کلان‌شهر بود که در بازدید شهردار مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، بازدیدهای تشریفاتی در دولت دوازدهم، توسط منتصبین این دولت آن هم در واپسین ماه‌های عمر آن، گرچه بیشتر جنبه نمادین دارد اما امید است با دیدن و به تصویر کشیدن مشکلات و کاستی‌های برخی مناطق و نشستن پای درددل مردم گوشه ای از این مشکلات را کاهش دهد.

معضلاتی که گاه عمری ۳۰ ساله و بیشتر دارند، مشکلاتی از جنس قانون‌های دست‌وپاگیر تا جولان سگ‌های ولگرد، ضعف آنتن‌دهی موبایل، نبود یک مدرسه مناسب برای دانش آموزان، نبود فضای فرهنگی، ورزشی و تفریحی، عدم توسعه شبکه فاضلاب و گرفتاری اداری با سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله مسکن و شهرسازی، همه تنها بخشی از درد دل های مردم منطقه شمال غرب شیراز است.

شهرک آرین، نامی خوش‌آیند که اوضاع و احوالش بر عکس نامش ناخوش‌آیند است/ منطقه به ظاهر مرفه‌نشین که بیشتر شبیه یک روستای حاشیه شهر است
منطقه به ظاهر مرفه نشین و خوش‌نامی که بیشتر شبیه یک روستای حاشیه شهر است تا شهرک بالانشین.

شهرک آرین، نامی خوش‌آیند که مردمانش معتقدند  اوضاع و احوالش بر عکس نامش ناخوش‌آیند است، در دیدار با شهردار کلان شهر شیراز ابراز گلایه کردند که چرا باوجود اینکه این شهرک مدت‌هاست به شیراز ملحق شده است اما هنوز از کم‌ترین امکانات لازم برخوردار است؟

گر چه شهردار شیراز در این بازدید، دلیل اصلی مشکلات ساکنان شهرک آرین را الحاق منفصل این شهرک به شیراز می‌داند، اما به نظر این‌گونه پاسخ‌ها تنها به منزله پاک کردن صورت مسئله است، چرا که مردم اینگونه مناطق، رفع تمام مشکلات خود را تنها در دستان شهردار، نمی بینند بلکه معتقد هستند تمامی مدیران و مسئولان شهری باید دست به دست هم دهند تا این مشکلات از این برود.

پس از پایان این بازدید عده‌ای از اهالی شهرک آرین، در مسجد محل گرد هم جمع شدند تا در حضور شهردار شیراز و شهردار و همچنین ناظر منطقه 10در شورای شهر به بیان کاستی‌ها و مشکلات شهرک بپردازند.

به گفته مردم منطقه و یکی از اهالی که به نمایندگی دیگران صحبت کرد، ورودی شهرک آرین بسیار کم‌عرض بوده و در ساعات ابتدایی شب که انبوهی از وسایل نقلیه قصد تردد از این قسمت را دارند، ترافیک سنگینی در بدو ورود به شهرک به وجود می‌آید، همچنین، نبود مسیری جهت ورود به بزرگراه محلاتی از ورودی شهرک آرین، این مسیر را عامل تخلف برخی خودرو ها کرده است حرکتی که به راحتی می‌تواند منجر به تصادف شدید و حتی مرگبار باشد.

از دیگر نکاتی که در ورودی شهرک توجه هر عابری را به خود جلب می کند، عدم فضاسازی در اطراف پل شهیدان زیانی می باشد، همچنین کمی پایین‌تر از پل شهیدان زیانی، رودخانه ای با نام نهر اعظم وجود دارد که به گفته اهالی محل و به دلیل وجود تعدادی درخت، فضایی سبز و گاهی اوقات عبور آب، محلی برای تفریح  مردم می باشد اما متاسفانه به دلیل نبود نظارت های لازم، نخاله های ساختمانی، زباله و حتی فاضلاب در این منطقه رهاسازی می شود.

گیرودار دریافت سند خانه‌ها و زمین‌های آن منطقه یکی دیگر از مشکلات بزرگی است که اهالی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سردرگمی مردم در آدرس دادن، عدم نصب تابلوی نامگذاری برخی خیابان های آن و در حریم رودخانه بودن برخی ساخت و سازها،نداشتن یک خط واحد اتوبوس یا مینی‌بوس ویژه شهرک، امنیت، پارک، فاضلاب و... از دیگر مشکلات این شهرک سی ساله است.

مشکلات روستاها برعهده شهرداری نیست

حیدر اسکندرپور پس از شنیدن درخواست‌ها و مشکلات ساکنان شهرک آرین گفت: زمانی که سایر ادارات و ارگان‌ها نمی‌توانند از پس مشکلات روستاها برآیند، درخواست الحاق به شهر داده می‌شود، در حالی‌که مشکلات روستاها برعهده شهرداری نیست و باید استانداری، فرمانداری، بخشداری و دهیاری آن روستا فکری به حال مشکلات کنند.

وی بخشی از مسائل این شهرک را مربوط به امور شهری دانست و با اشاره به تفکیک زمین انجام شده توسط سازمان های متولی هنگام الحاق شهرک آرین به شیراز و ایجاد مشکلات شهرسازی افزود: اگر زمینی را بخواهیم به محدوده قانونی شهر اضافه کنیم باید ۶۴ درصد از زمین را در اختیار شهر قرار دهیم که معابر و فضای خدماتی در آن اجرا شود اما در هنگام تفکیک، فضای خدماتی در اختیار شهرداری قرار داده نشده و این حق مردم است که این زمین وجود داشته باشد و به فرهنگسرا، آتش نشانی، کتابخانه تبدیل شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه ایجاد پارک حاشیه‌ای و پیاده راه سلامت حاشیه بزرگراه محلاتی باید پیگیری شود تا فضای چند کیلومتری شامل مسیر دوچرخه، فضای ورزش و پیاده‌روی، فضای سبز، زمین‌های ورزشی و محل نشیمن برای شهروندان این منطقه فراهم باشد، اظهار کرد: پروژه‌های شهرک آرین توسط شهرداری منطقه ۱۰ تعریف و مشخص شود و اهالی محل، چند نفر را به عنوان معتمدین انتخاب کنند و طبق خواسته ساکنین هر چه درآمد در این شهرک حاصل می شود، در همین محل هزینه شود.

طبق قانون شهرداری نمی‌تواند درآمد کسب شده از مردم شیراز را در روستاهای اطراف و حریم شهر هزینه کند

اسکندرپور در ادامه با تاکید بر اینکه باید صادقانه با مردم صحبت کرد، گفت: طبق قانون شهرداری نمی تواند درآمد کسب شده از مردم شیراز را در روستاهای اطراف و حریم شهر هزینه کند و ما نم‌ توانیم در مناطقی همچون گردخون، ماه فیروزان، اقبال آباد و ... خدمتی ارایه دهیم و ضروری است دستگاه‌های متولی امر به خواسته‌ها و مشکلات مردم این مناطق همچون فاضلاب و آسفالت رسیدگی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۲ درصد درآمد شهرداری از منطقه یک حاصل می شود، افزود: وقتی می‌گوییم بودجه پنج هزار میلیارد تومان است یعنی باید این پول را از مردم که اغلب برای ساخت و ساز است، از مردم گرفته و خرج خودشان کنیم.

شهردار کلانشهر شیراز پیرامون مشکلات مردم شهرک آرین خطاب به شهردار منطقه ۱۰ گفت: بسیاری از مشکلات در حوزه خدمات و امور شهری است که به سرعت باید مرتفع شود تا مردم آرامش و زندگی بهتر و راحت تری داشته باشند.

اسکندرپور افزود: بخشی از مشکلات دیگر شهرک آرین به شهرسازی بر می‌گردد و تعدادی دیگر نیز که هزینه زیادی لازم دارد باید در بودجه سال آینده لحاظ شود.

شهردار شیراز درخصوص فاضلاب شهرک آرین نیز عنوان کرد: بخش زیادی از اقدامات ما همچون آسفالت معابر باید بعد از اتمام عملیات شرکت‌های خدماتی همچون فاضلاب، برق، گاز و ... انجام شود، اما طبق صحبت استاندار فارس فاضلاب این منطقه در اولویت خواهد بود و آبفا به زودی باید این مشکل را حل کند.

وی با بیان اینکه شهرداری در حریم نمی تواند درآمدی کسب کند یا خدمتی ارائه دهد، اظهار کرد: این بدان معناست که شهرداری باید مشکلات این شهرک‌ها را حل کند اما نمی‌تواند از زمین‌های اطراف آنها که امکان درآمد برایش ایجاد می کرد سرمایه‌ای کسب کند، بنابراین فقط مشکلات به شهرداری منتقل شده بدون اینکه امکانی برای کسب درآمد فراهم شود.

یک هزار میلیارد تومان افزایش بودجه برای رفع مشکلات مردمی است

نوذر امامی ناظر شورای اسلامی شهر شیراز در منطقه ۱۰ و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری که در این بازدید شهردار شیراز را همراهی کرد، گفت: شهرک آرین یکی از شهرک‌های منفصل است و زمانی شهرک‌های قصرقمشه، آرین و گویم به شهر الحاق شدند اما زمین‌های اطراف آن را جزو حریم شهر محسوب کردند و از این رو شهرداری امکان کسب درآمد و سرمایه برای ارائه خدمت در منطقه را نداشت و باید از بودجه شهر برای این محدوده ها استفاده کند.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری شیراز افزود: پیش‌بینی می‌شود بودجه امسال ۴۳۰۰ میلیارد تومان و با متمم ۵۳۰۰ میلیارد باشد که یک هزار میلیارد تومان افزایش بودجه برای رفع مشکلات مردمی است و ۱۹۷ میلیارد آن به منطقه ۱۰ اختصاص می یابد.

به گزارش شیرازه در بخش آخر این بازدید شهردار. شیراز به اتفاق هیئت همراه سری هم به منطقه دینکان و و وضعیت فاضلاب منطقه زد و بر اساس تماس تلفنی که با بهروزی رئیس اداره فاضلاب شهرستان شیراز داشت مقرر شد پس از راه‌اندازی تصویه خانه شماره 2مشکل این منطقه نیز مرتفع شود.

انتهای پیام/س/ م
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹
0
شهرک آرین بدتر از شهرک سعدی هست
محب علی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹
0
پس این همه درآمد از ساخت و سازهای ارین ک شهردار ی مگیره چی واقعا ک باید خرج خود ارین بشه، از بالای کوه تا کنار رودخانه رو پروانه ساخت سهم خدمات مگیرن
مهرجو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹
0
متاسفانه شهرک آرین این  مجموعه کامل از مشکلات و معضلات شهری.
سالهاست به این شهرک بی توجهی میشه‌.
نبود فاضلاب شهری
نبود درمانگاه
نبود پارک مناسب
حتی سیستم حمل و نقل عمومی هم ندارد ساکنان برای رفت و امد مشکل دارند.
اسفالت های خراب خیابان ها و کوچه های این شهرک.
پیاده رو های این شهرک روشنایی ندارن.
زیر گذر شهید زیانی واقع در این شهرک نور ندارد.
پروژه ساخت و اسفالت خیابان سفیر امید در این شهرک یک سال است به طول انجامیده و نیمه کاره رها شده .
این شهرک با از نظر امنیتی مشکل داره و بارها منازل مورد سرقت واقع شدن به شدت نیاز به کانکس نیروی انتظامی دارد زیرا از پاسگاه های اطراف فاصله زیادی دارد.
ساکنین به شدت از این وضعیت به سطوح امده اند با توجه به قیمت گران منازل در این شهرک و عزینه عوارض شهرسازی و نوسازی گران این شهرک هیچ گونه رسیدگی و رفاهی وجود ندارد.
[  ] ⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️⚠️





❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗⭕

حدود دو هفته پیش بود که جناب شهردار از شهرک ارین بازدید کردن.
اما با گذشت دو هفته هیچ پیشرفتی در خصوص پروژه های شهرک آرین یا رفع مشکلات دیده نمیشه .
با توجه به اینکه زمان زیادی به عید نمانده خواهشمندیم پیگیری کنید .
ساکنین واقعا آزرده خاطر هستند.
در خصوص سگ های ولگرد و تعداد زیاد سگ ها در شهرک و ایجاد وحشت هم هیچ اقدامی صورت نگرفت با وجود اینکه طی چند هفته گزشته به تعدادی از ساکنین شهرک توسط سگ ها حمله شد و موجب جراحت گردید .

❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗❗