کد خبر: ۱۴۴۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۵ - ۲۷ دی ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی فارس:

الحاق فارس به خلیج فارس در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این استان قرار گیرد

رئیس کمیسیون پایش اتاق بازرگانی فارس گفت: اولویت ما در این کمیسیون پیگیری موضوع الحاق استان فارس به خلیج فارس است که در این زمینه مصوبه شورای امنیت ملی و تایید رهبر معظم انقلاب نیز ابلاغ شده اما اجرایی نشده است و ما انتظار داریم شورای گفتگوی استان موضوع اتصال ۲۳کیلومتر طول ساحل خلیج فارس به استان فارس را پیگیری و در دستور کار قرار دهد.
به گزارش سرویس دریافت خبر اقتصادی شیرازه، غلامحسین شعرا در جلسه کمیسیون پایش قوانین و مقررات، رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری این اتاق که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: مسائل با اهمیتی در استان فارس وجود دارد که باید در دستور کار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار گیرد که حل این مسایل می‌تواند منجر به بهبود مسئله اقتصاد استان شود.

وی با تقدیر از عملکرد شورای گفتگوی استان در حل مشکلات فعالان اقتصادی تاکنون افزود: حاکم شدن تفکر نقش دهی به بخش خصوصی، فضای فعالیت بیشتر برای فعالان اقتصادی، اشتغالزایی و درآمد اقتصادی برای استان فراهم می کند و منفعت آن برای همه استان و کشور خواهد بود.

شعرا اظهار داشت: اولویت ما در این کمیسیون پیگیری موضوع الحاق استان فارس به خلیج فارس است که در این زمینه مصوبه شورای امنیت ملی و تایید رهبر معظم انقلاب نیز ابلاغ شده اما اجرایی نشده است و ما انتظار داریم شورای گفتگوی استان موضوع اتصال 23 کیلومتر طول ساحل خلیج فارس به استان فارس را پیگیری و در دستور کار قرار دهد.

وی اضافه کرد: اجرای این مصوبه پیامدهای اقتصادی مثبتی از جمله ارسال کالاها و تولیدات فارس از گمرک استان و به نام فارس برای استان در پی خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس از دیگر مطالبات این کمیسیون از شورای گفتگوی استان را در حوزه کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: سال‌ها بر اساس تصمیم‌های اشتباه رویکرد استان فارس را به سمت کشاورزی هدایت کردند و برای رتبه برتر شدن در تولید محصولاتی از جمله گندم منابع آب زیر زمینی استان از بین رفت.

شعرا عنوان داشت: به همین دلیل استان فارس در حوزه آب با خشکسالی مواجه است، پس نیاز است در حوزه کشاورزی استان سیاست‌گذاری‌های متفاوت و موضوع مهم کشت جایگزین را برای استان پیاده‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه هم اینک فارس سالیانه 12 میلیون تن محصول کشاورزی کشور را تولید می کند، تصریح کرد: مسئولان استان باید کشت محصولات آب بر در استان را متوقف کرده و فضا برای کشت جایگزین محصولاتی از جمله زعفران و پسته را دنبال کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: انتظار ما از شورای گفتگوی استان در این زمینه افزایش عرصه کشاورزی استان به صورت سهمیه و طبقه بندی را در استان مصوب و سالانه به این عرصه اضافه کنند.

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون پایش قوانین و مقررات، رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری از دیگر پیشنهادهای این کمیسیون برای طرح در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را در حوزه معادن استان عنوان و بیان کرد: فارس با برخورداری از معادن مختلف و جایگاه در سطح کشور از استان های معدنی کشور است اما به علت خام فروشی و عدم وجود صنایع پایین دستی در این حوزه بازخورد این ظرفیت ها برای استان مناسب نیست. 

شعرا اظهار داشت: انتظار داریم مسئولان استان با تمرکز بر جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی و ایجاد صنایع پایین دستی در حوزه‌های مختلف معدنی؛ برنامه ویژه ای برای معادن استان داشته باشند این درحالی است که در حال حاضر درآمد ناخالص روزانه استان از محل بهره مالکانه معادن فارس از درآمد روزانه یک رستوران شاخص شهر شیراز نیز کمتر است.

وی ادامه داد: این مهم زنگ هشداری برای مسئولان استان است که موضوع درآمد فارس از معادن را به صورت ویژه دنبال کنند. 

شعرا، از دیگر پیشنهادهای این کمیسیون را موضوع هایی از جمله بررسی مشکلات شهرک های صنعتی استان، ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی به ویژه شهرک صنعتی و نمایشگاه دائمی گل و گیاه و آبزیان در استان، قبول اسناد وثیقه فعالان اقتصادی در روستاها، حل مشکلات کارگران ساختمانی انبوه سازان، تهاتر بدهی های دولت و بخش خصوصی، مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی در مسایل اسنادی، مسایل حوزه تامین اجتماعی و بیمه اعضای هیات مدیره، ایجاد خط هوایی کارگو برای صادرات هوایی استان و احصا و مدیریت درآمدهای عرصه های موقوفه استان برای در دستور کار شورای دولت و بخش خصوصی استان عنوان کرد.

وی بیان کرد: اهتمام اتاق بازرگانی بر حل مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی استان است و از فرصت مهم و تاثیرگذار شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فارس برای حل مسایل کلان و کلیدی استان که بازخورد اقتصادی برای استان دارد، استفاده خواهد کرد. 

در این جلسه سایر اعضا به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مسایل و مشکلات مد نظر خود و ثبت آنها در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان پرداختند.

 انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان