کد خبر: ۱۴۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
مزایای طرح نسخه نویسی الکترونیک؛

از کاهش خطاهای پزشکی در خوانش نسخه تا مزیت‌های زیست محیطی این طرح

مدیرکل بیمه سلامت فارس گفت: مهمترین مزیت طرح نسخه نویسی الکترونیک، حذف دفترچه است که معمولا از خارج وارد می‌شود لذا با این کار علاوه بر جلوگیری خروج ارز از کشور، مزیت‌های زیست محیطی حائز اهمیت است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، کلید طرح  نسخه الکترونیکی در مطب پزشکان در سال ۱۳۹۵ زده شد و در سال‌های اخیر این طرح  به مرحله اجرایی شدن نزدیک‌تر شده است.

اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک یک الزام قانونی از برنامه‌های پنجم و ششم توسعه است و باید تا پایان سال سوم برنامه، پزشکان نسخه‌ها را به صورت الکترونیک تجویز کنند.

آنطور که صاحب نظران و متخصصان از مزایای ثبت نسخه الکترونیک سخن گفته‌اند این طرح  علاوه بر افزایش دقت و صحت در تولید نسخه، موجب تسهیل و تسریع در روندکاری داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک می‌شود، همچنین امکان مشاهده اطلاعات هویتی و اقلام تجویز شده، صرفا با کدملی بیمار در این مراکز میسر شده و نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سیستم درمانی نیست.

از طرفی نیز با نسخه الکترونیک بیمار می‌تواند داروهای مورد نیاز خود را از هر داروخانه‌ای تهیه کند.

نسخه الکترونیک مشکل بد خطی پزشکان را نیز رفع خواهد کرد چرا که بسیاری از پزشکان به شیوه‌ای نسخه تجویز می‌کنند که حتی گاهی اوقات خودشان هم نمی‌توانند آن نسخه را بازخوانی کنند و به این ترتیب خطاهای پزشکی ایجاد می شود که در نهایت با هنر داروسازان، نسخه خوانده و داروها به بیماران ارائه می‌شود.
 
با اجرای نسخه الکترونیک سابقه مصرف دارویی بیماران مشخص می‌شود، زیرا ممکن است یک بیمار در طول یک هفته به چند پزشک مراجعه کند و به این ترتیب پزشکانی که این فرد بیمار را ویزیت می‌کنند، می‌دانند که در نسخه‌های قبل چه داروهایی را مصرف کرده است.

به گفته مدیرکل بیمه سلامت فارس از دیگر مزایای اجرای این طرح می‌توان به جلوگیری از مصرف کاغذ، جلوگیری از سوء استفاده از نسخ کاغذی، کنترل رفتار بیمه شدگان و به دست آمدن آمار و اطلاعات برای برنامه‌ریزی اشاره کرد.

فرهاد لطفی در گفتگو با شیرازه، به تشریح این طرح پرداخت و گفت: نسخه الکترونیکی گرچه در تمام استان‌ها در حال اجرا است اما در استان فارس به خاطر وجود پزشک خانواده با قوانینی خاص اجرا می شود.

وی با بیان اینکه مهمترین مزیت این طرح حذف دفترچه است که معمولا از خارج وارد می شود، افزود: با این کار جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود حذف پول نقد، همچنین مزیت‌های زیست محیطی در این طرح حائز اهمیت است.

لطفی در ادامه عنوان کرد: در نهایت مهم ترین مزیت این طرح، کنترل برخی داروهای خاص که به داروخانه‌ها داده می‌شود جهت جلوگیری از قاچاق و تخلفات دارویی است چون با وارد کردن کد ملی بیمار تمام اطلاعات شخص وارد سیستم شده و قابل رصد و پایش است.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین ورود و خروج داروها توسط مراجع ذی صلاح کنترل می شود.

انتهای پیام/س/م
نظرات بینندگان