کد خبر: ۱۴۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۹

سرانجام دهک‌بندی‌های بیمه و اما و اگرهای آن/ طرحی که پس از یک‌سال همچنان در حد مصوبه روی کاغذ باقی مانده است

مدیرکل بیمه سلامت گفت: قرار بود برای اجرای این طرح آزمون وُسع گرفته شود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این کار انجام نشد و مقرر شد همچنان برای گروه‌های قبلی رایگان بماند به همین خاطر تا سال آینده طرح دهک‌بندی متوقف شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، یکم آبان ماه سال گذشته بود که مدیر کل بیمه سلامت فارس در یک کنفرانس خبری با اشاره به وجود بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر بیمه شده در فارس، گفت: از این تعداد حدود 100 هزار نفر هیچ حق بیمه ای پرداخت نمی‌کنند.

فرهاد لطفی که در ادامه از طرح دهک بندی بیمه شدگان خبر داده بود، به مصوبه هیئت وزیران که به سازمان بیمه سلامت تحت عنوان آزمون وسع" ابلاغ شده بود اشاره کرد و افزود: براساس آیین نامه جدید، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول دهک بندی افراد است.

به گفته وی؛ طبق این آیین نامه افرادی که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند، پس از مشخص شدن دهک درآمدی، باید حق بیمه خود را از این پس پرداخت کنند و افرادی که در دهک‌های یک تا سه قرار می‌گیرند، دولت همچون سابق سهم بیمه آنها را پرداخت خواهد کرد.

سرانجام دهک‌بندی‌های بیمه و اما و اگرهای آن/ طرحی که پس از یک‌سال همچنان در حد مصوبه روی کاغذ باقی مانده است

مدیر کل بیمه سلامت فارس  همچنین عنوان کرده بود: افرادی که درآمد ماهیانه آنان کمتر از 40 درصد حداقل دستمزد تعیین شده دولت باشد، جزو دهک‌های یک تا سه قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که پیش از این و تا 15 آبان ماه سال جاری پزشک خانواده با در دست داشتن دفترچه بیمه کاملا رایگان بود، اما اکنون بیمار جهت مراجعه به پزشک باید از هفت هزار تا 14 هزار توامان پرداخت کند.

شیرازه به منظور پیگیری این مصوبه و دلیل اجرایی نشدن آن پس از گذشت بیش از یک سال به سراغ مدیر کل بیمه سلامت استان رفته است.

لطفی با بیان اینکه برخی مردم ناراضی بودند که وضعیت مالی مناسبی ندارند و قادر به پرداخت هزینه برای بیمه نیستند، گفت: به همین منظور طرح دهک بندی عنوان شد.

وی ادامه داد: قرار بود برای اجرای این طرح آزمون وسع گرفته شود، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا این کار انجام نشد و مقرر گردید همچنان برای گروه های قبلی رایگان بماند به همین خاطر تا سال آینده طرح دهک بندی متوقف شده است.

پیش از این نیز نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص آخرین وضعیت اجرای آیین نامه دولت مبنی بر پوشش بیمه بر اساس دهک بندی در آمدی، گفته، پاسخ استعلام‌هایی که برای تعیین دهک‌های درآمدی از وزارت رفاه به سازمان بیمه سلامت اعلام شده متناقض است و کامل نیست و خواستیم عددهای واقعی دهک‌های درآمدی را برای پوشش اجباری بیمه سلامت به ما اعلام کنند، چون ارزیابی وسع و تعیین دهک‌های درآمدی بر عهده وزارت رفاه است و دهک‌های درآمدی توسط این وزارتخانه باید به وزارت بهداشت اعلام شود.

 حال این سوال همواره مطرح است که چرا برخی مصوبات تا مدت‌ها فقط بر روی کاغذ باقی می‌ماند؟

پزشکان خانواده مجاز به دریافت بیش از 4هزار تومان از بیمار نیستند و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد

مدیر کل بیمه سلامت فارس در ادامه در پاسخ به سوال دیگر شیرازه مبنی بر اینکه چرا پزشک خانواده قبلا به صورت رایگان بود اما اکنون مبالغی به عنوان حق ویزیت از بیمار دریافت می‌شود، تصریح کرد: سالهای قبل و تا قبل از 15آبان ماه امسال پزشک خانواده کاملا رایگان بود اما عده ای از پزشکان مبلغی بابت حق ویزیت دریافت می کردند که با بررسی بازرسان ما مبلغی جهت بیمه به آنها پرداخت نمی شد.

وی با بیان اینکه اما از اواسط آبان ماه مقرر شد مبلغ 4 هزار تومان بابت حق ویزیت دریافت کنند، اظهار کرد: اما هنوز درمانگاه یا پزشکانی هستند که تا مبلغ 14هزار تومان هم حق ویزیت دریافت می کنند که این کار تخلف محسوب شده و با دانشگاه علوم پزشکی رای زنی هایی شده که پزشکان خانواده مجاز به دریافت بیش از 4هزار تومان از بیمار نیستند و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد .

انتهای پیام/س / م
برچسب ها: سرانجام ، دهک بندی ، بیمه
نظرات بینندگان