کد خبر: ۱۴۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

گزارش یک سال اپیدمی کرونا در استان فارس اعلام شد

همزمان با یک سالگی کرونا در ایران، هجدهمین گزارش اپیدمیولوژی وضعیت کرونا در فارس منتشر شد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس با اعلام خبر انتشار این گزارش علمی، گفت: هجدهمین گزارش اپیدمیولوژی وضعیت کرونا در فارس، همزمان شد با یک سالگی ورود کرونا به ایران که به همین مناسبت، این گزارش را به این موضوع اختصاص دادیم.

دکتر «علیرضا میراحمدی زاده» نخستین فصل این گزارش را مربوط به تازه های اپیدمیولوژیک کووید ۱۹ عنوان کرد و افزود: نخستین مبحث این فصل، واکسیناسیون کرونا در زنان باردار، به عنوان یکی از چالش های مطرح شده کنونی است و در ادامه نیز به موضوع توصیه های سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر (CDC) آمریکا به استفاده از دو ماسک در زمان کرونا پرداخته شده است.

او با بیان اینکه در ادامه این گزارش، آمار کارکنان مثبت و درگیر بیماری کووید۱۹ در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا تاریخ بیست و یکم بهمن امسال ارائه شده است، اظهار کرد: در مدت یک سال از ابتدای شروع بیماری کووید۱۹، بیش از ۶ هزار و پانصد نیروی شاغل در دانشگاه به این بیماری مبتلا شدند که در مدت مشابه، کرونا یک و ۹ دهم برابر جنگ تحمیلی کشته داده است؛ چنانچه این روند به همین منوال پیش برود، این تعداد تا سال آینده پنج تا شش برابر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در ادامه این گزارش، نموداری از موارد مرگ اضافی که بیش از انتظار بوده است انتشار یافته و همچنین این نکته مورد تاکید قرار گرفته که با ورود گونه جهش یافته کرونای انگلیسی به کشور، در حال حاضر هر موردی از کرونا را می بایست کرونای انگلیسی تلقی کرد.

دکتر میراحمدی زاده گفت: شاخص های مرکزی و دامنه تغییرات R در استان فارس و جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مقادیر روزانه R به تفکیک استان و جمعیت تحت پوشش دانشگاه، میزان بروز تجمعی موارد جدید بیماری کووید۱۹در ایران و استان فارس، میزان بروز مرگ و میر روزانه بیماری در ایران و استان فارس، میزان بروز تجمعی مرگ بیماران کووید۱۹ در ایران و استان فارس، میزان میرایی از بیماری کووید۱۹ در ایران و استان فارس، تعداد و درصد تست های انجام شده و موارد مثبت در استان فارس، دیگر سرفصل های این گزارش هستند.

به گفته رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس همچنین گزارشی از شناسایی یک خوشه ابتلا به کرونا در استان، مربوط به صاحب یک نانوایی در استان نیز به عنوان نمونه ارائه شده است.

او با اشاره به طرح پیشنهادات اعضای کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در پایان این گزارش، لزوم اعمال محدودیت های برنامه ریزی شده برای پیشگیری از موج بعدی اپیدمی، گسترش غربالگری، افزایش نمونه گیری و بررسی در افراد تماس نزدیک، ممنوعیت برگزاری مراسم ختم، عروسی و هر گونه اجتماع، محدودسازی جدی تماس ها و اطلاع رسانی از طریق رادیو و تلویزیون در مورد وجود خطر کرونا در استان فارس، از جمله این موارد است.

دکتر میراحمدی زاده با تقدیر از خدمات مدافعان سلامت در طی یک سال گذشته و همچنین دست اندکاران تهیه این گزارش که به بازه زمانی ابتدای شیوع کرونا تا پایان بهمن امسال اختصاص دارد، ابراز امیدواری کرد دستاورد این تلاش ها، مدیریت بهتر بیماری در استان باشد.

انتهای پیام/ح/م
نظرات بینندگان